Olen remontoimassa huonetta kellarissa, joka aiemmin oli autotalli. Autotallin ovi muurattiin umpeen 60-luvulla jonkinlaisella kevytbetonilla ja sitten siihen tehtiin runko ja eristettiin lastulevyillä, jotka ovat lopullinen tuote huoneeseen päin. Ulko-ovi on asennettu ja se säilytetään.

Kellari sen seinän kohdalla on noin 60 % maan alla, paitsi oven kohdalla, jossa tietenkin kaikki on kaivettu esiin. Salaojitus tehtiin 10 vuotta sitten ulkopuolisella eristyksellä (ne 60 %, jotka ovat maan alla).

Ajattelin tehdä seinän uudelleen metallirangoilla ja uudella eristyksellä, mutta en löydä selkeää yksimielisyyttä siitä, miten seinän tulisi olla rakennettu kosteuden vähentämiseksi ja silti olla kohtuullisen lämpöeristetty. Miten eristäisitte sisäpuolelta sen seinän? Pitäisikö höyrysulku käyttää maanpinnan yläpuolella mutta ei alapuolella?

Muut huoneen seinät ovat sisältä päin rapattuja mutta sijaitsevat syvemmällä maan alla, joten en koske niihin. Huone on melko kylmä nykyään, mutta aion asentaa tuulettuvan lattian, joten toivottavasti siitä tulee hieman lämpimämpi.

Kiitollinen vinkeistä ja viisaista näkökulmista.

Excel
En minäkään en löytänyt mitään, kun rakensin kylpyhuonetta.

Päädyin siihen, että käytin eristystä vain ylhäällä ja jätin alhaalta pois, siinä on jo eristys ulkopuolelta.

• Tykkään
citgot
  • Laddar…
Excel Excel sanoi:
En löytänyt mitään minäkään, kun rakensin kylpyhuonetta.

Päädyin siihen, että käytin eristystä vain ylhäällä ja jätin sen pois alhaalla, siellä on jo eristys ulkoa.
Sitten en etsinyt huonosti, kiva kuulla. Joten sinulla on vain tyhjää seinässä maanpinnan alapuolella?

Excel
C citgot sanoi:
Sitten ei ole minun vika, että etsin huonosti, mukavaa kuulla. Joten sinulla on vain tyhjiö seinässä maanpinnan alapuolella?
Kyllä, se tyhjiö, eristys solumuovilla ja platon sijaitsevat ulkopuolella.

Riippumatta siitä, miten sen tekee, se on riskirakenne.

Minulla on samanlaiset lähtökohdat ja valitsin rakentaa peltiseinän, jonka eristin 45mm kivivillalla. Peltikulmat ovat muutaman senttimetrin päässä reikätiiliseinästä.

Lopuksi minulla on aluksi passiivinen ilmanvaihto tässä tilassa eristyksen takana, rakoja pelti-ritilöillä lattian ja katon kohdalla. Jos tulee ongelmia, ajattelen, että voin laittaa pienen energiatehokkaan tuulettimen johonkin näistä rei'istä.

Voihan sitä miettiä, mitä hyötyä eristyksestä on, jos lämpö joka tapauksessa kiertää eristyksen takana, mutta ajattelen, että ainakin vältän seinän, joka säteilee kylmää.

Peltikulmiin on kiinnitetty sitten OSB ja kipsilevy.

• Tykkään
citgot ja 1 muu
  • Laddar…
Kiitos. Mietin sitä vielä kerran. Mutta en löydä kovin montaa vaihtoehtoa myöskään.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.