Hei!

Amatööripuuseppä Magnus täällä!

Aion eristää uuden 10m² varastomme ja mietin siitä vähän.

Pitäisikö minun asettaa juoksuja (vaakasuoria) pystysuorien väliin? Jos 'kyllä', mikä väli niiden välillä pitäisi olla?

Sähkövedot tehdään vasta eristyksen jälkeen, vai?

Miten teen helposti ilmaraon?

Pitäisikö minun olla yksi vai kaksi ilmanvaihtoaukkoa?

Kaikki muut vinkit otetaan vastaan suurella ilolla!

Terveisin,
M

jos aiot asentaa pystypaneelin, tarvitset koolaukset, muuten ei ole mitään mihin kiinnittää, ja 45 mm lisäeristys on hyvä asia. cc60 mm väliin

riippuu hieman miltä se näyttää, mutta aloita vetämällä sähköputket ja sitten eristys.
ja jos sinulla on pintavetoinen sähkö niin se on viimeinen mitä teet.
ilmarako hoidetaan en tiedä millä nimellä se on mutta koko 45*noin10 mm luulen yleensä olevan huonolaatuista koska se on halpaa

ilmastointireiät? tarkoitatko harjassa, niin panosta yhteen

Tyypillinen esimerkki modernista eristetystä seinästä voi esimerkiksi näyttää tältä (ulkoa sisälle):

Paneeli, ilmarako, tuulensuoja (esim. ulokipsi asfaboard tai tuulikalvo), runkorakenne eristeellä, kosteussuoja (muovi), 45X45 ylimääräiset tukipuut eristeellä, tässä kerroksessa vedetään myös sähköt, sisäseinä (kipsilevy tai muu).

Sitten asentaisin 45x45 runkotolppia, kun olen eristänyt ja kiinnittänyt muovin. Kuten mats_o suositteli. Runkotolpat voi asentaa horisontaalisesti tai vertikaalisesti olemassa oleviin. Riippuu siitä, mitä aiot laittaa seinille, levyjä tai pystypaneeleja. cc 600 mm runkotolppien välillä. Ilmarako. Onko se katon rajassa? Asenna 2 venttiiliä, yksi kummallekin päätykolmiolle, jotta tulee vähän vetoa, jos tarkoitat sitä ilmanvaihtoaukoilla.

:) Hyviä neuvoja ja vinkkejä!

Olen ollut varastossa ja katsellut vähän tänään ja mitä löysin oli (ulkoa sisään):

1. Paneeli
2. Jonkinlaiset kapeat rimat (läkt?)
3. Kangas, jossa lukee vind... joo se on tyypillisesti tuulenpitävä. ;)
4. Pystysuorat rimat

Joten tarvitaan vain eristystä ja pintamateriaali sitten ehkä?

Eristys, kosteussulku ja pintakerrokset ovat vähimmäisvaatimuksia. Jos haluat lämmityksen, et saa laiminlyödä kosteussulkua, sillä kosteus siirtyy lämpimästä huoneesta ja tiivistyy eristeeseen.

Teen näin:

1. eristys
2. Sähköasennus
3. Ikääntymistä kestävä muovi
4. Pintakerros (plyfa? tai muu puulevy)

Toivon, että se toimii. ;)

toimii hyvin se

mats_o sanoi:
toimii hyvin se
Hyvä!

Ilmarako katossa - miten teen sen? Yläkerrassamme he laittoivat jonkinlaista uritettua solumuovia (frigolit) ilmarakoksi. Voinko tehdä sen jollain muulla tavalla? :)

Riippuu vähän siitä ;)

Tuleeko sinulle harjakatto vai tavallinen plus kylmäullakko vai miten olet ajatellut?

mats_o sanoi:
Riippuu vähän siitä ;)

Aiotko tehdä viiston katon vai tavallisen plus kylmä ullakon, vai miten olet ajatellut?
Hmm, no carportin/varaston katto näyttää samalta kuin talon katto. /\

Haluan eristetyn katon, aivan kuten seinätkin, koska ajattelin laittaa tavaroita sinne ylös. Siitä tulee pieni "ullakko" :)

Sitten on vähän vaihtoehtoja :)

Jos huone eristetään ja ullakko jätetään eristämättä, tehdään niin, että laitetaan kipsi tai vaneri alareunaan. Muovi sen päälle. Sen yläpuolelle voi esimerkiksi laittaa 22X95 cc 30 cm koolauksen. Sitten tulevat kattoristikoiden palkit, ja niiden väliin asetetaan eristys.

mats_o sanoi:
Sitten on joitakin vaihtoehtoja :)

Jos huone on eristetty ja ullakko eristämätön, voit tehdä niin, että laitat kipsilevyn tai vanerin alimmaksi. Muovi sen päälle ja sen jälkeen voit ottaa esimerkiksi 22X95 cc 30 cm rimoitukseksi. Sitten tulevat kattopalkit, ja niiden väliin laitat eristeen.
:) Okei, mutta jos haluan että katto on eristetty kuten muukin, niin teenkö saman sinne kuin seiniin? Paitsi ilmarako? "Alimmaksi" tarkoitatko pintamateriaalia vai kuinka?

Sitten mietin, taas kerran, kuinka laitan vaakasuorat "palkit" seiniin. Ne jotka ovat olemassa ovat pystysuoria. Oletan amatöörinä ;) että minun täytyy olla poikittaissuuntainen runko myös, jotta siitä tulee vakaa.

Joten, poikittaiset rimat kattoon palkkien väliin, sitten bitumipaperi, sitten eristys? Vai mitä?! ;)

Opiskelen tässä samalla! Kiitos avusta tähän asti!

Ei bitumihuopaa katossa.
Sama höyrysulku kuin seinässä :) Limataan 20 cm limitykseen ja teipataan erikoisteipillä. Lämmin kostea ilma nousee ylöspäin, joten se pitää pysäyttää. Eristyksen yläpuolelle ei tarvita tuulensuojaa.

Katon alareunaan tulee pinta kyllä ;)

Pystysuunnassa olevilla seinissä ei ole käytännössä lainkaan vakauttavaa toimintoa, vaan ne ovat enemmänkin estämässä ettei seinän läpi kulje massiivista puuta. Vakauttaminen tapahtuu naulaamalla tai rei’itetylle nauhalle, joka vedetään seinään diagonaalisesti. Kun levyt asennetaan, ne antavat suuren osan seinän vakaudesta.

Se toimii samalla tavalla kuin Ikea-vaatekaappi, joka on hutera kunnes siihen naulataan taustan levy, joka vakauttaa. Taloyhteydessä levyt ovat vain hieman suurempia ja raskaampia ;)

Hmm.. on harvassa kattotuolien välissä pienessä varastossa. ;) Miten minun pitäisi "runkottaa"? Pitäisikö runkotangon mitan olla kuten kattotuolin? Miten kiinnitän runkotangot? Kulmarauta? Gah.. :)

Joka tapauksessa olen nyt eristänyt seinät ja pitää miettiä, mitä tarvitsen sähköä varten. Kuinka monta pistorasiaa, xx metriä sähköputkea, jne. Sitten saan tänne sähkömiehen, joka kytkee sähkön. Sen jälkeen laitan muovin ja sitten pintamateriaalin. Tämä osuus tuntuu suhteellisen selvälle. Katto on kuitenkin hieman epäselvä mielessäni. ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.