7 053 lukukertaa ·
3 vastausta
7k lukukertaa
3 vastausta
eristää vanha autotalli sisäpuolelta
Aion auttaa kaveria rakentamaan studion vanhaan eristämättömään autotalliin. Se eristetään ympärivuotiseen käyttöön. Ajatuksena on käyttää vähintään kaksinkertaista kipsilevyä seinissä parannetun äänieristyksen saavuttamiseksi. Edellytykset:
1,5-kerroksinen vanha autotalli hyvässä kunnossa. Ei kosteutta, hometta tai halkeamia
rapatut tiiliseinät, 30 cm paksut
betoniperustus, päällä mitä en tiedä
betonilaatat teräspalkkien päällä katossa, vaikea nähdä mutta ainakin 10 cm paksut laatat 50x200 cm
budjetti on jonkin verran rajoittava
Miten kiinnitämme seinät ja minkä tyyppinen eristys? Paksuus? Ilmarako?
Lattia ei ole täysin tasainen, reikä 50x50 cm ja kohoavat reunat ympäriinsä. Eristetäänkö lattia? Kiinnitetäänkö se sellaisenaan ja laitetaan lautalattia, tasoitetaan betonilla/tasoitteella ja kiinnitetään sen päälle? Tämä on kohta, jota eniten mietin.
Miten kiinnitän katon? Minkä tyyppistä eristystä tulisi käyttää?
Autotallissa on isot vanhat hienot portit, jotka on tarkoitus säilyttää. Niiden sisäpuolelle rakennetaan uusi seinä turvaovella.
Kiitollinen kaikista vinkeistä ja ehdotuksista, joita on asiantuntevilla ihmisillä.
1,5-kerroksinen vanha autotalli hyvässä kunnossa. Ei kosteutta, hometta tai halkeamia
rapatut tiiliseinät, 30 cm paksut
betoniperustus, päällä mitä en tiedä
betonilaatat teräspalkkien päällä katossa, vaikea nähdä mutta ainakin 10 cm paksut laatat 50x200 cm
budjetti on jonkin verran rajoittava
Miten kiinnitämme seinät ja minkä tyyppinen eristys? Paksuus? Ilmarako?
Lattia ei ole täysin tasainen, reikä 50x50 cm ja kohoavat reunat ympäriinsä. Eristetäänkö lattia? Kiinnitetäänkö se sellaisenaan ja laitetaan lautalattia, tasoitetaan betonilla/tasoitteella ja kiinnitetään sen päälle? Tämä on kohta, jota eniten mietin.
Miten kiinnitän katon? Minkä tyyppistä eristystä tulisi käyttää?
Autotallissa on isot vanhat hienot portit, jotka on tarkoitus säilyttää. Niiden sisäpuolelle rakennetaan uusi seinä turvaovella.
Kiitollinen kaikista vinkeistä ja ehdotuksista, joita on asiantuntevilla ihmisillä.
Jäsen
· Norrbotten
· 3 390 viestiä
Onko se viemäröity tai kuiva jalkojen alla? On kyllä mietittävä tarkkaan, millaista lattianpäällystettä käyttää, jotta se ei ime vettä ja aiheuta ongelmia. Jokin kelluva lattia voisi olla hyvä.
Millainen kunnianhimon taso teillä on 'studio'? Kivi, tiili ja betonimateriaalit eivät ehkä ole niitä, joita haluaisi käyttää pintamateriaalina studiossa, eikä myöskään kipsiä, kuten mainitset. Pikemminkin haluaisi käyttää voimakkaasti äänieristettyjä materiaaleja ja epäsymmetrisiä mittasuhteita (ei yhdensuuntaisia pintoja).
Käyttäisin melko raskasta eristystä kiviseinää vasten, mahdollisesti kevyemmän kerroksen sisäpuolella (studiotilaa vasten). Runkokehikon tekisin erittäin tukevaksi ja ristikoilla vahvistetuksi. Sisäpinnalle vain tiukkaan pingotettu taustakangas.
Mutta en ole studiomuusikko tai vastaava, vain musiikista kiinnostunut talonrakentaja.
Millainen kunnianhimon taso teillä on 'studio'? Kivi, tiili ja betonimateriaalit eivät ehkä ole niitä, joita haluaisi käyttää pintamateriaalina studiossa, eikä myöskään kipsiä, kuten mainitset. Pikemminkin haluaisi käyttää voimakkaasti äänieristettyjä materiaaleja ja epäsymmetrisiä mittasuhteita (ei yhdensuuntaisia pintoja).
Käyttäisin melko raskasta eristystä kiviseinää vasten, mahdollisesti kevyemmän kerroksen sisäpuolella (studiotilaa vasten). Runkokehikon tekisin erittäin tukevaksi ja ristikoilla vahvistetuksi. Sisäpinnalle vain tiukkaan pingotettu taustakangas.
Mutta en ole studiomuusikko tai vastaava, vain musiikista kiinnostunut talonrakentaja.
hei, ja kiitos kiinnostuksestasi ja ajatuksistasi! en oikein tiedä mistä aloittaa projektissa.
ajatuksena on priorisoida eristys ja x kerrosta kipsiä seinissä ja katossa ja myös laittaa lattia kuntoon sopivimmalla tavalla. akustiikan ratkaistaan seuraavassa vaiheessa epäsäännöllisellä paneelilla ja näytöillä. jos studiotila muuttaa pois, haluan mahdollisuuden tehdä jotain muuta siellä.
salaojitus on perustuksen ympärillä. olen miettinyt epätasaisuuksien piikkaamista, kuopan täyttämistä maa-/kivimateriaalilla ja sitten päälle betonia ja tasoitetta. klinkkeri on hyvä laittaa päälle, vaikka ei ollenkaan studiossa. joten jos siitä ehkä tulee lankkulattia, voi olla turha tuoda betoniapparaattia jne., vaan pelkästään säätää kiiloilla korkeus lattiassa. mitä mieltä olet? mitä tarkoittaa kelluva lattia?
mitä tarkoitat raskaalla eristyksellä? seinät ovat 30 cm paksuja. 75mm eristys, tekeekö se tarpeeksi työtä? ja tarvitsenko ilmarakoa eristyksen ja rapatun tiiliseinän väliin?
ajatuksena on priorisoida eristys ja x kerrosta kipsiä seinissä ja katossa ja myös laittaa lattia kuntoon sopivimmalla tavalla. akustiikan ratkaistaan seuraavassa vaiheessa epäsäännöllisellä paneelilla ja näytöillä. jos studiotila muuttaa pois, haluan mahdollisuuden tehdä jotain muuta siellä.
salaojitus on perustuksen ympärillä. olen miettinyt epätasaisuuksien piikkaamista, kuopan täyttämistä maa-/kivimateriaalilla ja sitten päälle betonia ja tasoitetta. klinkkeri on hyvä laittaa päälle, vaikka ei ollenkaan studiossa. joten jos siitä ehkä tulee lankkulattia, voi olla turha tuoda betoniapparaattia jne., vaan pelkästään säätää kiiloilla korkeus lattiassa. mitä mieltä olet? mitä tarkoittaa kelluva lattia?
mitä tarkoitat raskaalla eristyksellä? seinät ovat 30 cm paksuja. 75mm eristys, tekeekö se tarpeeksi työtä? ja tarvitsenko ilmarakoa eristyksen ja rapatun tiiliseinän väliin?
Jäsen
· Norrbotten
· 3 390 viestiä
Ok du gör alltså först ett 'normalt' rum för att sedan bygga en studio i detta. Då kan jag kanske köpa gipset, även om jag inte valt det själv. Det blir ett rum i rummet således?pastork sanoi:hej, och tack för visat intresse och tankar! jag vet inte helt var jag ska börja i projektet.
tanken är att prioritera isolering och x lager gips i väggar och tak och också fixa till golvet på lämpligast sätt. akustiken löser vi i nästa skede med oregelbunden panel och skärmar. om studioverksamheten flyttar ut vill jag ha möjlighet att göra annat där.
Flytande golv är golv som läggs direkt på ett utjämnande material, gammalt tillbaka la man ibland trägolv på en bädd av torr sand. Det är ingen dum lösning. Nu kanske man kan jobba med andra material än sand om man vill.det ligger dränering runt grunden. har tankar på att bila av ojämnheter, fylla i grop med jord/sten och på med betong och flytspackel. klinker verkar ju bra att lägga ovanpå fast inte alls i hänseende till studioverksamhet. så om det kanske ska bli golvplank kanske det inte är lönt att dra dit betongapparat etc utan bara regla upp med kilar för att få lod på golvet. vad tror du? vad är flytande golv?
Finns det någon utvändig (insidan tegelstenarna) luftspalt i väggen så att fukt transporteras bort den vägen? Om inte, vore det kanske klokt ur fuktsynpunkt att ha en viss spalt som luftar bort fukt som vandrar genom den murade/putsade konstruktionen. Är lite rädd för att det blir resonanslåda bara. Skulle hellre bara ha en elefantmatta, eller annan isolering med hög densitet mot väggen. Om luftspalt, viktigt dock att det blir ljudisolerande material mot den luftspalten, annars har du skapat en bra resonanslåda.
Klikkaa tästä vastataksesi