Hei, olen uusi täällä ja tarvitsisin joitakin fiksuja neuvoja.

Tällä hetkellä rakennan tiny house -tyyppistä rakennusta vanhan asuntovaunun alustalle ja minulla on joitakin kysymyksiä liittyen eristykseen.

Alimpana pohjassa olen asettanut vanerimuotin ja sen päälle 120*45 lattiarakenteen, jonka ajattelin täyttää styroksilla. Styroksin/puurunko rakenteen päälle ajattelin laittaa muovin ja sitten lattialastulevyn.

Nyt mietin, onko olemassa riskiä, että muovin ja vanerimuotin väliin muodostuu kosteutta/home, kun siitä tulee melko ilmatiivis?

Olen miettinyt, pitäisikö minun porata muutama reikä vanerimuottiin ja rakentaa ilmarako styroksin ja vanerimuotin väliin, mutta en tiedä, onko se järkevää, koska mahdollisesti kosteus voi nousta ylös rei´istä sekä menetän pari cm eristystä.

Seinissä ja katossa minulla on ilmarako ulkopuolella, joten siellä ei ole homeen riskiä, vaikka laitan muovin sisäpuolelle, mutta olen enemmän huolissani lattiasta.

Mitä mieltä olette?

• Tiny house -projekti, jossa on puinen lattiarunko vanhan asuntovaunun rungolla. Puurakenteessa näkyy form-plywood-levyjä ja työkaluja.
Viimeksi muokattu:
Minulla ei ole vastauksia kysymyksiisi, mutta mietin, eikö ole tarpeettoman vaikeaa saada tiiviys eristyksen ja palkiston välille, jos teet kuten kuvailet.
Aiotko vaahdottaa puun ja frigin väliin vai miten aiot saada tiiviyden?

F fribygg sanoi:
Minulla ei ole vastauksia kysymyksiisi, mutta mietin, eikö ole tarpeettoman vaikeaa saada tiivistä eristyksen ja kantavan rakenteen välillä, jos teet kuten kuvailet.
Aiotko vaahdottaa puun ja frigg:n väliin vai miten aiot saada tiivistä?
Juuri niin, jälkeenpäin kadun, että valitsin styroksin eristykseksi, en olisi koskaan uskonut, että se olisi niin aikaavievää. Olin laskenut, että U-arvo olisi parempi styroksilla, mutta ei se näköjään olekaan.

Olen jo eristänyt katon ja suurimman osan seinästä (kuva, jonka latasin, on aikaisesta rakennusvaiheesta) ja siihen on jo mennyt melkein 6 pulloa vaahtoa, enkä ole vielä vaahdottanut tiukimpia saumoja 🥲

Jos tekisin tällaisen kantavan rakenteen, kiinnittäisin styroksin puulattialla, jatkaisin niin osio osiolta ja ehkä vaahdottaisin viimeisen osion samalla kun sulkisin mahdolliset oksanreiät ja läpiviennit, silloin yksi purkki riittää.

F fribygg sanoi:
Jos tekisin sellaisen lattiapalkiston, puristaisin polystyreenin kiinni puureunaan, jatkaisin näin kolo kerrallaan ja ehkä vaahtoisin viimeisen kolon samalla kun peittäisin mahdolliset oksanreikät ja läpiviennit, silloin riittää yksi purkki.
joo, se ei ole huono idea, valitettavasti on vähän liian myöhäistä, sillä kaikki on jo kiinnitetty ;)

Muottivaneri?
Eikö se tee sellaisesta rungosta todella raskasta?

F fribygg sanoi:
Muottivaneri?
Eikö se ole aika raskas tuollaiseen runkoon?
kaiken kaikkiaan sen ei pitäisi olla enempää kuin 2,5 tonnia, jos olen laskenut oikein... rungolla on kaksinkertainen pyöräakselisto, sitten olen vahvistanut sitä hieman.. sen pitäisi kestää ajaa 30 km/h

Traktorin jälkeen 2,5 tonnia ei ole kovin paljon, mutta mitä aiot vetää sillä?

F fribygg sanoi:
Traktorin jälkeen 2,5 tonnia ei ole niin paljon, mutta mitä aiot vetää sillä?
ajattelin käyttää sitä maasturilla

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.