B
Olen purkanut pari heittolautaa 30-luvun mansardikattoisessa talossani saadakseni makuuhuoneeseen hieman enemmän tilaa. Olen tutkinut alkuperäisiä piirustuksia ja niiden mukaan nykyisin jäljellä olevan vinokaton rungon tulee koostua laudoista ja poikkilaudoista kuvan mukaisesti. Lautojen takana on musta paperi, joka pitää paikoillaan eristeen, joka on tehty puulastuista/turpeesta.

Pohdin nyt vinokaton eristämistä energian kulutuksen vähentämiseksi. Kysymykseni on nyt ensisijaisesti, pitäisikö minun laittaa ensin muovia välttääkseni kosteusongelmat? Nykyisin siellä oleva paperi ei varmaan ole niin tiivis, että syntyisi kaksoiskosteussulkuja? Siinä tapauksessa voisin varmaan asettaa muovin lautoja vasten ja sitten asentaa 70 mm tukirakenteet, eristää ja levyttää? Vai onko muovi väärin ajateltu?

Terveisin, Carl

Vanha mansardikaton huone, jossa näkyy purettu puupanelointi ja lattialle jätettyjä romuja, osittain paljastettu eriste.
 
Muovi tulee olla lämpimällä puolella, eli kehyksissä kipsilevyn sisäpuolella.
 
B
Sen pitäisi istua korkeintaan 1/3 seinän sisällä lämpimällä puolella, mikä toteutuu, koska lisäeristän. Kysymys oli, lasketaanko olemassa oleva paperi tiiviiksi?

Terveisin Carl
 
Minkä kanssa aiot eristää? Jos se on mineraalivilla, niin sillä on paljon parempi eristysarvo kuin purulla, joten et voi laskea 1/3 paksuudesta.
 
J
Olen käyttänyt isolinas linieristystä ja heidän pahviaan eristääkseni seinän sisäpuolen. Olen hieman skeptinen muoviin ja mineraalivillaan vanhoissa rakenteissa. Sitten sanotaan, että pitäisi laittaa enintään 45 mm. Kustannukset ovat hieman korkeammat, mutta paksumman eristyksen, mineraalivillan ja muovin kanssa kosteusvaurioiden riski vähenee.
 
B
JohanLun sanoi:
Olen käyttänyt isolinan linjeristystä ja heidän paperitaan eristääkseni seinän sisäpuolta. Olen hieman skeptinen muovin ja mineraalivillan käyttöön vanhoissa rakenteissa. Sanotaan, että enintään 45 mm tulisi asentaa. Kustannukset ovat hieman korkeammat, mutta riski kosteusvaurioille paksummalla eristyksellä, mineraalivillalla ja muovilla pienenee.
Kuulostaa mielenkiintoiselta, aion tutustua siihen tarkemmin. Ajatuksena on olla eristämättä enemmän kuin 45 tai enintään 70 mm, mikä tuntuu kohtuulliselta. Olen kuitenkin hieman huolissani siitä, kuinka käy kantavan runkorakenteen, joka jää kylmemmäksi. Pelkään, että tästä voi tulla ongelma.
 
J
Juuri siksi ei pitäisi eristää enempää kuin 45. Jotkut sanovat, ettei ole taloudellisesti järkevää eristää niin vähän, mutta teidän tapauksessanne uusitte kuitenkin pintakerroksen. Lisäksi uskon, että mukavuuden kannalta 45 ei ole väärin. Jos kaksinkertaistat 45, eristys ei tule kaksinkertaisesti paremmaksi. Eli ensimmäiset senttimetrit vaikuttavat eniten, sitten vaikutus vähenee nopeasti. Mutta kosteusriskin seinässä pitäisi ottaa vakavasti.
 
Höyrysulun (=plast) tarve riippuu täysin siitä, millaista eristystä seinässä on. Jos aiot säilyttää sahanpurun tai käyttää selluloosakuituja, älä käytä muovia. Nykyinen pahvi toimii tuulensuojana. Jos se sisältää asfalttia, se on höyryä hidastava, mutta ei missään nimessä höyrytiivis. Hygroskooppisten eristysmateriaalien, kuten sahanpuru ja selluloosakuidut, yhdistäminen ei-hygroskooppisten materiaalien, kuten kivivillan, kanssa ei ole myöskään hyvä idea.
 
Oletetaan, että lastulevy on suoraan ulkokaton/råspont-vasten ja bitumihuopa sen päällä?
Silloin se on erittäin herkkä rakenne kosteutta vastaan jo siksi, että "fuktspärren" sijaitsee kylmällä puolella eristettä.
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.