Hei.

Suunnittelen lattian ja ulkoseinän (toistaiseksi yksi ulkoseinä) eristämistä vanhassa 50-luvun kesämökissä, kun olen muutenkin remontoimassa pientä makuuhuonetta.
Kesämökki on yleisesti ottaen huonosti eristetty ja meillä on vesi kytkettynä vain kesällä ja lämpö pois päältä talvella.

Joten kysymyksiin...
1. Lattian eristys. Ajatuksena on purkaa ponttilaudoitus ja asettaa rossipohjan aluslevy, eristää ja asentaa lastulevy lattiaan. On teoreettinen mahdollisuus eristää alhaalta ryömintätilasta, mutta silloin ponttilaudoitus jäisi mökissä lattian alapuoleksi...
Miten te olisitte tehneet?

2. Seinän eristys sisältäpäin. Epäilen, että se on lankku/pontti ja sitten Treetex-levy.
Ajattelen laittaa OSB/vaneria ja kipsilevyä.
Kysymys on, pitäisikö minun laittaa höyrysulku vai pilaisiko se rakenteen ajan mittaan, kun en kuitenkaan saa sitä tiiviiksi, koska muissa seinissä ei tällä hetkellä ole höyrysulku...tai onko parempi ajatella eteenpäin, että on parempi laittaa, kun kerran tekee...?

Mitä mieltä olette?

Terv.

/Frippe

F FrippeFlyer sanoi:
1. Eristä lattia. Ajatuksena on purkaa kalliolevy ja asentaa rossilattian levy, eristää ja asentaa lattialastulevy.
Se on helpointa ja todennäköisesti parasta. Niin minä tekisin, miinus lastulevyä, jota en käyttäisi mökissä, joka pidetään kylmänä talvisin. Yksinkertainen 24mm kuusilattia on parempi valinta. En ole tarkistanut nykyisiä hintoja, mutta aiemmin se oli myös halvin vaihtoehto mahdollisesti lukuun ottamatta roska-laminaattia Rustasta lastulevyjen päälle.

Helppoudesta... On vaikea saada hyvä tulos eristämällä alhaalta päin. Jos teet sen itse, tulos saattaa olla hyvä. Jos palkkaat jonkun, työskentelyolosuhteet ovat niin kamalat, että he todennäköisesti tekevät huolimatonta työtä, mikä tarkoittaa, että veto uusien eristeiden päällä tekee työstä käytännössä arvotonta.

F FrippeFlyer sanoi:
2. Eristä seinä sisältä. Epäilen, että on lankku/spontti ja sitten Treetex-levy.
Ajattelen OSB/vaneri ja kipsiä.
Kysymys on, pitäisikö asentaa höyrysulku vai tuleeko se ajan myötä tuhoamaan rakenteen
Hyvä valinta eristää sisältä.
Säilytät talon ulkonäön.
Olemalla huolellinen ja tekemällä hyvää työtä, saat parhaan tiiviyden siellä missä sillä on eniten merkitystä, sisin osa.
Samalla vältät lisäeristyksen suurimman virheen, eli teet sen tiiviimmäksi ulommalta, missä voi olettaa että kastepiste on.

Höyrysulusta...
Se on matopurkki, joka tuo esiin pahimmat myytit foorumilta. Parin kuukauden riitelyn jälkeen et voi löytää mitään järkevää. Lähetän yksityisviestin.

Ystävällisin terveisin Findus

• Tykkään
  • Haha
Markus__ ja 2 muuta
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.