Hei

Minulla on 43-vuosimallin talo, jonka ulkoseinät ovat noin 15 cm hirttä, jossa on dreviä saumoissa. Muuten eristämätön ja ulkopuolella on pystylaudoitus.

Joudun vaihtamaan julkisivun (sekä ikkunat), mutta minulle on neuvottu, ettei lisäeristämistä kannata tehdä, koska se tekisi enemmän haittaa kuin hyötyä.

Tilannetta pahentaa se, että talvella voi nähdä, että talosta vuotaa niin paljon lämpöä, että termostaatti näyttää kaksi astetta lämpimämpää kuin mitä ulkona todellisuudessa on. Kun ulkona tuulee kunnolla, pahimmassa tapauksessa lämpötila laskee sisällä 1,5 asteeseen.

Tuntuu turhalta panostaa hyviin ikkunoihin, jos muu talo vuotaa kuin seula. Talossa on painovoimainen ilmanvaihto. Onko lisäeristämistä suositeltu välttämään vain tästä syystä? Voiko ongelman ratkaista yksinkertaisella poistoilmanvaihdolla?
 
Sanoisin, että tärkeintä on saada talo tiiviiksi tuulelta ja eristää ullakon lattia kunnolla.

Luulen, että seinärakenteesi on melko epätavallinen neljäkymmentäluvun talolle, monissa sen aikaisissa taloissa on seisovat kolmen tuuman lankut ulkoseinissä.
 
  • Tykkään
Anonymiserad 135652 ja 1 muu
  • Laddar…
Paras tapa on lisäeristää sisäpuolelta. Voit silloin täydentää höyrysululla sisäpuolelle estääksesi kosteuden aiheuttamat ongelmat seinässä. Näin voit myös ratkaista ilmavuodot. Jos eristetään ulkopuolelta, siirtyy kastepiste seinässä ja talvella sisäpuolelta tuleva höyrynpaine pakottaa kosteutta seinään, mitä ei suositella tämän tyyppisessä rakenteessa.
 
  • Tykkään
anaitis
  • Laddar…
Hei.
Jos talossa on hirsirunko, savirappaus, puukuitueristys ja muut samanlaiset luonnonmateriaalit ovat todella mukavia työskennellä. Saat talon, joka voi hengittää ja hallita kosteutta paljon paremmin kuin muovi ja puhaltimet.

Tavallista on muuten eristää hirsi talot ulkopuolelta puukuitueristyksellä ja sitten tuulensuojapaperi, ilmarako sekä julkisivuverhous.

Netissä on valtavasti tietoa. Mutta mielenkiintoista 40-luvun talot hirsistä :)

Lähetä mielellään kuva niin voimme antaa muutamia ehdotuksia.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkään
Anonymiserad 135652 ja 1 muu
  • Laddar…
Charlotte Andersson Charlotte Andersson sanoi:
Paras tapa on lisäeristää sisäpuolelta. Silloin voit täydentää höyrysululla sisäpuolella estämään kosteuden ongelmat seinässä. Näin korjaat myös ilmavuodot. Jos eristää ulkopuolelta, kastepiste siirtyy seinään ja sisäpuolelta tulee höyrypaine, joka talvella painaa kosteutta seinään, mikä ei ole suositeltavaa tällaisessa rakenteessa.
TS vaikuttaa omistavan talon, jossa on 6" hirsiä, pidätkö @heimlaga Charlottea luotettavana, kun hän tässä suosittelee sisäeristämistä?
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.