Minulla on lato-osa, jonka aion eristää sisältä, jotta voisin pitää noin 5-10 astetta plussan puolella talvella. Ladon seinät koostuvat ulkopaneelista, hirrestä ja sisäpaneelista. Tämän sisäpuolelle haluan rakentaa eristetyn seinän, mutta useista nettihaun yrityksistä huolimatta en ole löytänyt hyvää ratkaisua siihen, miten saada aikaan oikeanlainen ilmarako.
Olen ajatellut, että jos ilmarako on eristyksen sisäpuolella ja pieniä rakoja seinän ylä- ja alaosassa, ilmarako on yhteydessä huoneeseen, mutta silloin minulla ei voi olla mitään höyrysulkua.
Onko jollain ollut vastaavia projekteja ja miten teitte varmistaaksenne, ettei synny kosteusongelmia?
En ole asiantuntija aiheesta. Mutta luettuani paljon ja käyttämällä tervettä järkeäni tein näin, suunnilleen samoilla ehdoilla kuin sinä. Muutin varastoni vierastaloksi/toimistoksi. Siellä en voinut luoda tuuletusväliä ulkoseinille. Kuitenkin tein 3 cm tuuletusvälin kattoon.
Rakensin diffuusioavoimesti. Eli ei lainkaan muovia. Eikä liian paksua eristystä. Koska en lotraa vedellä tilassa, niin kosteutta ei keräänny paljoa. Valitsin myös sähköpatterit, koska ne luovat kuivan sisäilmaston, luulisin? Sinun pitäisi pitää myös melko matala lämpötila, uskon että se on vielä paremmat edellytykset rakentaa diffuusioavoimesti.
Eristeet olivat seinissä 95 cm + 45 cm ja laitoin tuulensuojapaperin suoraan puufasaania vasten.
Katto eristettiin 145 cm + 45 cm ja 3 cm tuuletusväli ulkokaton suuntaan.
Kaikilla taloilla/rakenteilla on varmaan omat lähtökohtansa. Minun tapauksessani varasto rakennettiin 2017 ja tarkistin tarkasti kaikkialta onko jossakin merkkejä kosteudesta. Ei ollut. Se on kuitenkin seissyt siellä monta vuotta ilman, että se olisi kosteusvaurioitunut ulkoa päin. Teoriani on rakentaa diffuusioavoimesti, jotta rakenne kuivuu sisältä ulospäin. Ja ei liian paksua eristystä.
Rakentamisbudjettini oli erittäin pieni. Kestäisikö se 7 vuotta? Olen tyytyväinen, sitten voin purkaa sen ja rakentaa kunnolla. Minun täytyy olla paikka, jossa voin työskennellä rauhassa, koska oikea talo on täynnä eläimiä, lapsia, akkoja ja ties mitä... 24 tuntia vuorokaudessa.
Täytyy sanoa, että en oikein ymmärrä sinun nykyisen seinäsi kuvausta...
Minun tapauksessani on runkorakenne, jossa on vaakapaneeli ulkopuolella. Suunnitelmani on kiinnittää etäisyyslistat hirsipilareihin nykyistä ulkopaneelia vasten ja asentaa jonkinlaiset levyt, jotka siis muodostavat tuulitiiviin ulkoseinän nykyisen paneelin sisäpuolella, jättäen pienen ilmarakon. Sitten eristetään tämä ja asetetaan levyt sisäpuolelle.
Ei mitään hajua, onko tämä hyvä rakennelma, mutta se tuntuu järkevältä päässäni...
Täytyy sanoa, etten oikein ymmärrä nykyisen seinäsi kuvausta...
Minun tapauksessani on palkkikehys ja ulkopaneeli vaakasuorassa. Suunnitelmani on laittaa etäisyyslistoja puupalkkeihin nykyistä ulkopaneelia vasten ja asentaa jonkinlaisia levyjä, jotka toimivat tuulenpitävinä ulkoseininä nykyisen paneelin sisäpuolella, jättäen pienen ilmanvälin. Sitten eristän tämän ja asennan levyt sisäpuolelle.
Ei aavistustakaan, onko tämä hyvä rakenne, mutta se tuntuu järkevältä päässäni...
Jotain tällaista:
[kuva]
Piirustuksesi on selvästi parempi, toivottavasti on ok, että lainaan sitä vähän selittääkseni seinäni paremmin.
Olen selvittänyt, mistä se koostuu, ja se on 3 tuuman lankku, jota seuraa 1 tuuman sisäpaneeli, molemmilta puolilta kiinnitettynä. Ei rakoa niiden välissä.
Kun otetaan huomioon, että aion pitää sen vain pakkaselta suojattuna, pohdin, riittäisikö, että laitan sisäpuolelle 17mm paksun raakalautapaneelin, mutta uskaltaako höyrysulkua käyttää sisäpuolella? Vai pitäisikö, kuten Gandalfeln mainitsi, pitää sen diffuusioavoimena, jotta puu voi hengittää niin paljon kuin mahdollista?
En maininnut kattoa, mutta ajattelen, että kattopaneeli ja kutterinlastut, jotka voin levittää ylhäältä, peittäisivät tarpeeni. Ylhäältä on käytettävissä noin 20 cm tilaa, ja voin avata navetan osan lattian ja täyttää sen ylhäältä.
Ei ole suoraa vastausta kysymykseen, mutta höyrysulun ym. suhteen ajattelen itse osittain, että haluan pystyä kylmäsäilyttämään tilan (ja pakkasenkestävä on käytännössä ekvivalentti kylmäsäilytyksen kanssa suurimman osan vuodesta), osittain etten aio käyttää tilaa mihinkään, mikä aiheuttaa jatkuvan kosteusrasituksen sisäpuolelta. Joten se on jotain, mikä täytyy ottaa huomioon seinän kosteuden siirtymisen kannalta.
Kuvailemasi on käytännössä vanha hyvin testattu seinärakenne. Jättäisin höyrysulun pois ja korvaisin sen tuulensuojalla = diffuusion avoin molempiin suuntiin.
Itse tarvitsen lisäksi palosuojaa, enkä siten voi käyttää perinteisiä hygrooppisia ja kosteudenkestäviä materiaaleja.
Kiitos kaikista vastauksista ja ilman muovia kuulostaa hyvältä suunnalta. Tuulensuojapaperi on suunnitelmissa ulkopuolella, kun julkisivu vaihdetaan, ja tuuli on se, mitä eniten haluan estää tulemasta sisään, eikä se, että seinä voi hengittää.
Kiitos kaikista vastauksista ja valinta on ilman muovia, joka vaikuttaa olevan hyvä suunta. Tuulensuojapaperi on suunnitelmissa ulkopuolelle, kun julkisivua vaihdetaan, ja lähinnä haluan estää tuulen pääsyn sisään enkä että seinä voi hengittää.
On aika ostaa raakaponttia ja levyjä!
ja että seinä voi hengittää.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.