18 785 lukukertaa ·
15 vastausta
19k lukukertaa
15 vastausta
Epäröivän kysymys - kipsi lattialämmityksen päälle?
Onko hyvä idea asentaa lattialevyä lattialämmityksen päälle vähentämään askelääniä puupalkkien kautta alakertaan? Eli 12,5 mm kipsi, foam, ja 15 mm laminaattilattia vesikiertoisen lattialämmityksen päälle lastulevyyn.
Onko järkevää vaihtaa askeläänien vaimennus hitaampaan lämmönsiirtoon ja korkeampaan menolämpötilaan? Rakennusfirma ja LVI-kaveri pitävät ehdotustani käsittämättömänä. Soitin uponorin tekniseen tukeen. Sain vastauksen, että raja menee 40 mm puussa lattialämmityksen päällä. Ja siihenhän on matkaa.
Pitäisikö minun pitää pääni? Käytän paljon rahaa taloon.
Onko järkevää vaihtaa askeläänien vaimennus hitaampaan lämmönsiirtoon ja korkeampaan menolämpötilaan? Rakennusfirma ja LVI-kaveri pitävät ehdotustani käsittämättömänä. Soitin uponorin tekniseen tukeen. Sain vastauksen, että raja menee 40 mm puussa lattialämmityksen päällä. Ja siihenhän on matkaa.
Pitäisikö minun pitää pääni? Käytän paljon rahaa taloon.
Lattialastulevyt ovat paikoillaan. Joissakin huoneissa lämpölevyt ja letkut on jo asennettu. Jos kipsiä käytetään, sen on oltava lattialämmityksen yläpuolella.
Hyvä MathiasS! Olen laskenut lämmönläpäisyä ja kyllä, menoveden lämpötila nousee, mutta ei niin monta astetta. Mitä mieltä olet askeläänien vähentämisestä? Onko se vaivan arvoista?
220 mm lattianiskat, joissa lattialastulevy ja lamelli päällä. Alakerran alakatto on 22 mm pontti.
220 mm lattianiskat, joissa lattialastulevy ja lamelli päällä. Alakerran alakatto on 22 mm pontti.

Ehkä epäselvä kuvakaappaus.
https://www.uponor.se/~/media/count.../bld_ufh_5013_122002_17_handbok.pdf?version=1
Sivu neljä.
50w/m2 kohdalla täytyy menoilman lämpötilaa nostaa arvioidusti 3 astetta. Sen kanssa voin elää.
Viimeksi muokattu:
Lattiaankipsiä tulee. Huolimatta LVI-kaverin vastalauseista. Hän ennustaa hyvin "jäykän" järjestelmän, koska "kipsi eristää enemmän kuin puu". Jossain vaiheessa päätin. Minä kuitenkin tunnen u-arvot ja lämpövastuksen. Lisäksi yläkerrassa tulee olemaan uudisrakennusstandardi. Ilmastokuoressa 200–300 mm eristystä. Kaikki ikkunat eristyslasilla, jonka u-arvo on noin 1. Luulen, ettei lattialämmityksen koskaan tarvitse toimittaa enempää kuin 50w/m2.
Palaan raportilla ensi talvena.
Kiitos
Palaan raportilla ensi talvena.
Kiitos
Kävin saman keskustelun Uponorin ja LK:n kanssa pari vuotta sitten.
Tärkeintä oli varmistaa, että välipohjan eristys on hyvä, jotta lattialämmitys suuntautuu ylöspäin. Voi asentaa kaksoiskipsilevyä ja hidasta lattiamateriaalia, jos haluaa, mutta kuten sanottu, eristyksen välipohjassa tulee olla vastaavalla tasolla.
Jos on vanhempi talo, jossa ei ehkä tiedä, millainen eristys on, kannattaa ehkä välttää liikaa materiaalia lattialämmityksen päällä.
Samat periaatteet koskevat itse asiassa lattialämmitystä betonilaatalla; laatan alapuolinen eristys ratkaisee, kuinka paljon lämpöä nousee ylöspäin, ja lattialämmityksen päälle laitettavat materiaalit vaikuttavat tähän negatiivisesti.
Tärkeintä oli varmistaa, että välipohjan eristys on hyvä, jotta lattialämmitys suuntautuu ylöspäin. Voi asentaa kaksoiskipsilevyä ja hidasta lattiamateriaalia, jos haluaa, mutta kuten sanottu, eristyksen välipohjassa tulee olla vastaavalla tasolla.
Jos on vanhempi talo, jossa ei ehkä tiedä, millainen eristys on, kannattaa ehkä välttää liikaa materiaalia lattialämmityksen päällä.
Samat periaatteet koskevat itse asiassa lattialämmitystä betonilaatalla; laatan alapuolinen eristys ratkaisee, kuinka paljon lämpöä nousee ylöspäin, ja lattialämmityksen päälle laitettavat materiaalit vaikuttavat tähän negatiivisesti.
Jäsen
· Västra Götaland
· 257 viestiä
Asennamme usein kipsiä lattialämmitysputken päälle. Erityisesti kylpyhuoneissa, joissa on puupalkisto. Joskus asennamme myös kaksinkertaisen kipsin, jos lattia on huojuva, toinen kerros on yleensä jännittävä kiinnittää 
Joo, jos hän väittää, että kipsi eristää enemmän kuin puu. En minäkään kuuntelisi hänen suosituksiaan tässä asiassa sen jälkeen. Sillä se ei pidä paikkaansa.Husvagnsthord sanoi:Seiniksi tulee kipsilevyjä. VVS-kaverin protesteista huolimatta. Hän ennustaa, että järjestelmästä tulee erittäin "kankeaa", koska "kipsi eristää enemmän kuin puu". Siinä vaiheessa päätin. Minulla on hyvä käsitys u-arvoista ja lämmönläpäisystä. Lisäksi yläkerrasta tulee uudisrakennusstandardin mukainen. Ilmaston ulkokuoressa on 200-300 mm eristystä. Kaikissa ikkunoissa on eristyslasi, jonka u-arvo on noin 1. En usko, että lattialämmitys joutuu koskaan tuottamaan yli 50w/m2.
Palaan asian kanssa ensi talvena.
Kiitos
Jos haluaa päästä eroon askeläänistä, voin suositella decibeX:ää. Käytimme sitä kun remontoimme ullakkoa ja siitä tuli todella miellyttävä ja hiljainen lattia sen alla.
http://www.decibex.com/se/
http://www.decibex.com/se/
Hei!
Olen täysin samassa tilanteessa. Miten asensitte lattiakipsin? Lukiessani LK:n asennusohjeita, metallilevy tulee kiinnittää ruuveilla ja sitten koko pinta liimata LK floorfix-liimalla ja sen jälkeen kipsi.
Se ei ole kylpyhuone, johon laatoitus tehdään suoraan, eikö rakennusliima (PL400) ja ruuvit riitä?
Kiinnitittekö myös metallilevyn ruuveilla?
Olen täysin samassa tilanteessa. Miten asensitte lattiakipsin? Lukiessani LK:n asennusohjeita, metallilevy tulee kiinnittää ruuveilla ja sitten koko pinta liimata LK floorfix-liimalla ja sen jälkeen kipsi.
Se ei ole kylpyhuone, johon laatoitus tehdään suoraan, eikö rakennusliima (PL400) ja ruuvit riitä?
Kiinnitittekö myös metallilevyn ruuveilla?
Aiotko asentaa klinkkeriä tai kiveä lattialle? Eikö LK vaadi, että levyt ruuvataan kuten puu- tai laminaattilattiaa asennettaessa? En muista käytimmekö sekä liimaa että ruuveja kiinnittääksemme lattia-kipsilevyt.