Mikael_L
Hei.
Miksi ei asentaa ulkoseinän runkoa cc1200 ja laittaa eristys vaakasuoraan pystysuoran sijasta lohkoissa.
Säästää materiaalia, painoa ja U-arvoa seinässä.

Jos kuitenkin laitat ristikoolauksen sekä ulko- että sisäpuolelle, voit asentaa nämä koolaukset riittävän tiukasti levyjä ja paneeleja varten.

Kuvassa olen piirtänyt cc600 vaakasuoraan 45x45 sisäpuolelle ja cc800 vaakasuoraan 45x45 ulkopuolelle.

Mitä mieltä olette?

• Ytterväggens konstruktion med liggande isolering, cc600 på insidan och cc800 på utsidan. Ram av 45x45 reglar.
45x45 1200 mm tuntuu ehkä vähän liian pitkältä? 95x45 ehkä?

Mikael_L
Luuletko niin?
Sisäpuolelle tulee OSB + kipsi. En voi kuvitella, että 95 mm korkeus ristikkäistuella lisää mitään ylimääräistä pystysuuntaista jäykkyyttä verrattuna 2500 korkeaan OSB-levyyn.

Mutta ulkopuolelle tulee pystypaneeli, joten siinä ei ole samaa taivutusvastusta, koska paneelit voivat liukua keskenään. Siellä saattaa olla järkevää käyttää 45x70 tai 95. Tai ehkä 45x95 + loput 45x70, 45x145 + loput 45x45 tai jotain sellaista.

Mutta ehkä tarkoitat vaakasuoraan, jotta eriste ei työnnä seinää ulos 1,2 metrin pituisina "aaltoina". Tai että se tuntuu epävakaalta, jos siihen nojaa tai koputtaa?

En näe mitään syytä miksi se ei toimisi. Että käytetään juuri cc600 reguloiden välillä vaikuttaa olevan mielivaltainen mitta.
Mutta minulla on sama tunne kuin mycke_nu, että 45x45 on vähän liian huojuva 1200mm:llä. Minäkin olisin valinnut 45x95.

Mikael_L
Mutta minun täytyy kyllä kysyä, ajatteletteko 45x95 vaaka- tai pystysuoraa?

• Seinärunko rakennusprojektissa, joka näyttää puupalkit ja poikkituet kysymyksenä 45x95 puupalkkien orientaatioista.
  • Rakenteilla oleva puuristikkokehikko, jossa vaakasuuntaisia ja pystysuuntaisia palkkeja.
Yksi suuri syy voi olla, että sillä on tekemistä lujuuden kanssa. Ilman laskelmia en vaihtaisi 60:aa 120:een, jos rakentaisin taloa. Se olisi myös epäkäytännöllistä monella muulla tavalla. Miten päin tahansa kääntää, jokainen sääntö saa kantaa kaksinkertaisesti.
Kipsilevyn kiinnittäminen 45x45 ei ole ongelma, rakennetaanhan väliseiniä 45x45, jotka ovat yli 2,4 m.

Mielenkiintoista Mikael. Makaava 45X70 pitäisi varmaan hoitaa homman ellei muuta.

Mikael_L
Linkan222 sanoi:
Yksi suuri syy voi olla, että se liittyy lujuuteen. Ilman laskemista en vaihtaisi 60:aa 120:een, jos rakentaisin taloa. Olisi myös epäkäytännöllistä monilla muilla tavoilla. Miten tahansa sen käännät, jokaisen säännön on kannettava kaksinkertainen määrä...
Ei, kantavuus ei ole ongelma. Jo 45x70 kantaisi helposti koko kattokuorman cc600:lla, joten 45x195 cc1200 ei ole ongelma. Kunnollinen kantolinja, joka jakaa voimat sääntöjen yläreunassa, on kyllä hyvä olla, mutta sellaisenhan laitetaan joka tapauksessa aika usein useimpiin rakennuksiin, jotta saadaan tietty vapaus ikkunan sijoittelussa.

Mutta aivan varmasti on muita näkökulmia, joita on mietittävä. Ja ajattelin tarkistaa, olenko jättänyt huomiotta mitään olennaista. :)

Ota patentti idealle! :)

Mikael_L
On olemassa niitä, jotka rakentavat väliseiniä 45x45 rimoilla ja kaksoiskipsillä tai OSB+kipsillä pbs.
Minulla ei ole täydellistä tietoa, mutta tietääkseni tämä seinä tuntuu riittävän vakaalta.

Aseta tämä seinä 90° alas, niin teillä on minun vastineeni ristiin rimoitetulla 45x45 pystyrimoilla cc1200.
Mutta minulla on cc1200, väliseinillä on cc=huonekorkeus = 2400-2600 noin ...

Haittapuolena on toki se, että kantavat palkit ja poikittaistuet muuttuvat karkeammiksi. Lisäksi kiinnitysten vaatimukset näille kasvavat. Vaatii myös, että ikkunat ja ovet ovat sopivilla etäisyyksillä. Muuten pian ollaan taas cc60.

Mutta mitä hyötyä siitä on?
Hieman nopeampi, yksinkertaisempi eristystyö ja hieman pienemmät kylmäsillat. Jotain muuta?

Olen samaa mieltä siitä, että 45x45 koolaus 1200 jaolla voi olla heiluva, kun esimerkiksi nojaa seinään, ja lisäksi se voi olla aaltoileva, koska harvoin 45x45 puukoolaus on niin suora, mutta tämä voitaisiin ehkä ratkaista metallikoolaus? Mutta kuten sanottu, en näe tässä yhteydessä mitään todellista säästöä siinä, enemmän hukkaa tulee todennäköisesti makaavista koolauksista, koska teoriassa voisi saada 119 cm leikkausjätettä 59 cm sijaan, mutta ehkä se tasapainottuu lopulta?

Mikael_L
Krawk sanoi:
Mutta mitä hyötyä tästä on?
Hieman nopeampi ja yksinkertaisempi eristystyö sekä hieman vähemmän kylmäsiltoja. Jotain muuta?
Hyödyt, kuten minä näen ne, ovat:

Vähemmän kylmäsiltoja. Runkojärjestelmän seinä koostuu noin 11% koolauksista. Puolittamalla pystysuorien koolausten määrän vähennetään tämä osuus 4%:sta 7%:iin. Puukoolauseristää 4 kertaa huonommin kuin Villa.
Jos seinässä on paljon ikkuna- ja oviaukkoja, ei onnistuta todennäköisesti pienentämään koolausosuutta vähääkään. Mutta yhtenäisellä seinäpinnalla laskelmani pätevät.

Naulaan seinän kasaan maassa ja nostan sen sitten pystyyn. Mukavaa, jos seinän paino on silloin huomattavasti pienempi.

Halvemmat materiaalit. Säästän noin 125:-/juoksumetri seinää kohden, eli noin 5000:- koko talossa.

Nopeampi ja yksinkertaisempi eristystyö ei ollut minulle mikään etu, mutta ehkä siinäkin on jotain ansioita.

Mikael_L
Tossegubbe sanoi:
Olen samaa mieltä siitä, että 45x45 jaolla 1200 voi olla heiluva, kun esimerkiksi nojautuu seinään, ja lisäksi siitä voi tulla aaltoilevaa, koska 45x45 puuhaara harvoin on niin suora..
Se on totta, 45x45 potkuripuu on kyllä ongelma.

Mutta ne, jotka rakentavat sisäseiniä 45x45:llä, millaisia heidän seinänsä sitten ovat? Siellä 45x45-puun vapaapituus on 231-241 cm ..?

olen ajanut 45*45 cc 1200 sisäseinille verstaassa. Enimmäkseen säästääkseni materiaalia ja se vähä, mitä olen ehtinyt testata, ei ole "mainittavan" huojuvaa. Se riittää minun tapauksessani ivf. Levyt, jotka tulevat ulkopuolelle, jäykistävät myös jonkin verran.

• Tykkään
Ekgransdon
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.