Mistä voin ostaa tammi lankkuja edullisesti. Olen juuri rakentamassa sisäportaita, jotka ajattelin päällystää tammella tai jollain muulla mukavalla puulajilla, ehkä saarni. Mistä löydän sellaista ilman, että tarvitsen pantata portaat?

Kun "päällystin" portaamme, ostin öljyttyä tammiparkettia/lautaa ja käytin tasohöylättyä tammea 55 x 22 mm porrasnokana, siitä tuli todella hyvä. Parketti maksoi noin 2000 kr (15 askelmaa) ja tammi porrasnokana noin 40-50 kr jm. Muuten on olemassa jotain nimeltä stepkit, jota on käytetty Äntligen hemma -ohjelmassa.

Etsi paikallisia pieniä sahoja, ne ovat yleensä halvimpia. Muuten voit tarkistaa hieman suuremmilta lehtisahoilta tai tukkumyyjiltä, myös ne ovat pieniä :) Ne yleensä myyvät myös yksittäisiä lankkuja yksityishenkilöille. Jos joku kieltäytyy, soita seuraavalle. Hinnat ovat aivan eri kuin mitä rakennustarvikekauppa haluaa vastaavista tavaroista, koska ne ostavat sieltä. Linkkejä useimpiin suurempiin tavarantoimittajiin löytyy osoitteesta www.lovtra.se.

Kiitos molemmille!!! Mietin itse parkettia/lankkua, mutta niissä on jyrsitty ura alapuolella ja minun askelmat näkyvät sivulta. Tarkistan ensin sahat ja katsotaan sitten, palaanko lattiaratkaisuun.

Miksi ei käyttää Bauhausista saatuja tammi- tai saksanpähkinätyötasoja rakennuksen ylijäämäpuusta tehtyyn runkoon? Peitä portaiden sivut ja alapinta kipsillä.
Olemme rakentaneet neljä portaita paikan päällä tällä tavalla. Vakaata, tyylikästä ja edullista.

Ystävällisin terveisin
David

mobo1968 sanoi:
Mietin itse parkettia/tilaa, mutta niissä on jyrsitty ura alapuolella
Jyrsitty ura estää lankun taipumisen tai halkeamisen kosteuden/kuivuuden vaikutuksesta. Se varmistaa "elämän" myös askelmilla, ja sahalaitos valmistaa lankkuja samalla tavalla ;).
Sauvaliimattu työtaso säilyttää muotonsa ilman, että sitä on jyrsitty, joten Davidsin vinkki on käyttökelpoisempi sinun tapauksessasi
gaia

Joakim 42 sanoi:
Kun "verhoilin" portaamme, ostin öljyttyä tammitiljalankkua ja käytin höylättyä tammea 55 x 22 mm porrasnenänä, siitä tuli tosi hyvä. Parketin hinta oli noin: 2000 kr(15 porrasaskelmaa) ja tammi porrasnenään maksoi noin 40-50 kr lm. Muuten on olemassa jotain nimeltä stepkit, jota on käytetty Äntligen hemma.
Tuohan vaikuttaa mielenkiintoiselta, miten kiinnitit parketin vanhaan portaaseen? Liima? Ruuvi?
Olen itse miettinyt stepkit, mutta parketti tarjoaa hieman enemmän kuviointivaihtoehtoja.

/ama

Käytin pl 400 liimana. Ruuvia ei tarvita.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.