27 240 lukukertaa ·
11 vastausta
27k lukukertaa
11 vastausta
Eikö ole pylväitä, mielellään painekyllästettyjä, "suurempia" kuin 95x95 ???
Aion asentaa tolpat uuteen aitaan. Minusta liimapuupalkit 115x115 ovat liian kalliita. Olen nähnyt painekyllästettyjä tolppia 95x95 - mutta ei isompia. Rakennuspuu ei ole kaunis tolpaksi.
Olenko unohtanut jotain vai eikö haluamaani löydy?!?!
Olenko unohtanut jotain vai eikö haluamaani löydy?!?!
Se lienee yleisempää alueilla, joissa veneisäsatamiin käytetään hirsisiä kivikirstuja. Esimerkki, joka todennäköisesti sijaitsee hieman liian kaukana ts:stä, http://vindobyggvaror.se katso Puutavara/ Imp.reglar/ Imp Ohyvlat V, sieltä löytyy todella järeitä mittoja. Mutta kaiken voi varmasti tilata paikalliselta kauppiaalta?
Miksi sinulla pitäisi olla niin paksut tolpat?
Muuten minä ja monet muut eivät yleensä käytä painettuja tolppia vaan ruuvaavat ja liimaavat yhteen esimerkiksi 2 kpl 45-90 koolauksia, jos tarvitset suurempia, se vain tarkoittaa, että käytetään suurempia ja ehkä useampia koolauksia.
Muuten minä ja monet muut eivät yleensä käytä painettuja tolppia vaan ruuvaavat ja liimaavat yhteen esimerkiksi 2 kpl 45-90 koolauksia, jos tarvitset suurempia, se vain tarkoittaa, että käytetään suurempia ja ehkä useampia koolauksia.
Hyvin varustetut puutavaraliikkeet tarjoavat painekyllästettyä tolppamateriaalia suuremmissa dimensioissa, eikä sitä tarvitse erikseen tilata. Lisäksi saat sen halkaistuna, mikä yleensä sopii paremmin.
Tukholmassa on esim. Beijer Lissma.
Jos aiot rakentaa pitkän aidan, harkitsisin painekyllästetyn puutavaran ohittamista, jos aiot kuitenkin maalata sen.
Tukholmassa on esim. Beijer Lissma.
Jos aiot rakentaa pitkän aidan, harkitsisin painekyllästetyn puutavaran ohittamista, jos aiot kuitenkin maalata sen.
Miltä koko rakenne näyttää. Miten sinun pitäisi kiinnittää aita tolppiin ja miten sinun pitäisi kiinnittää tolpat ja saada ne vakaiksi? Tavallinen rakenne on, että on sääntö tolppien välillä, joka menee tolppiin. Kolmella yhteen liimattulla reglarilla on erittäin helppoa saada aikaiseksi tämä rakenne. Jos kuitenkin aiot maalata kaiken, voit vain tasoittaa raot saumoissa. Valitse höylätyt reglarit, jos haluat paremman finnishin.
Olen samaa mieltä - Valitsin parvekkeelle kaksois-120, koska 95x95:llä on taipumus halkeilla ja lisäksi se on mielestäni hieman vaikeammin työstettävissä. Riippuen rakenteesta voi upottaa poikkipalkkeja ja siten saada aikaan siistin ratkaisun. Sitten mielestäni maahan ankkurointi vaatii kunnon - Tolppa ei tarvitse olla vahvempi kuin ehkä kaksois-95 tai 12. Mutta taas kerran, täysin riippuen suunnitellusta rakenteesta.chris47 sanoi:
Minulla on 115x115 liimapuupylväät parvekkeella. Aitaosat on ruuvattu kiinni kulmaraudalla pylväisiin.
Liimapylväiden haittapuoli on, että kaikki kulmat ovat viistettyjä (MIKSI ne ovat sitä?) = todella rumaa, jos ne liimataan yhteen. Tietysti ne voi höylätä, mutta minulta puuttuu sellainen välineistö. Epäilen, että urien kittaus ei kestä kovin pitkään...
Liimapylväiden haittapuoli on, että kaikki kulmat ovat viistettyjä (MIKSI ne ovat sitä?) = todella rumaa, jos ne liimataan yhteen. Tietysti ne voi höylätä, mutta minulta puuttuu sellainen välineistö. Epäilen, että urien kittaus ei kestä kovin pitkään...
Klikkaa tästä vastataksesi