Kävin katsomassa naapurin laattaa, joka on valmis talon pystyttämiseen, siellä on vain muovia sokkelin alla sekä pyöreät "kumilenkit" sivuilla? Eikö enää käytetä sokkelipahvia? Parasta tarkistaa, miten he aikovat tehdä meidän talomme kohdalla...

Talossamme he käyttivät plastfoam-materiaalia (sitä materiaalia, jota käytetään parketin alla). Oletan, ettei siitä ole mitään ongelmaa niin kauan kuin on lämminperustus. Levy ei koskaan kastu.
/CC

Ei, kyseessä ei ole mikään syylmätning. (se näytti hyvältä)
He ovat siis laittaneet tavallista (vanhenemiskestävää) rakennusmuovia sekä pyöreitä kuminauhoja.
Lattioihin tulee lämmitys, mutta mitä tapahtuu, jos vettä pääsee sokkelille?

Onko olemassa syylitiivistettä, joka on läpinäkyvää muovia ja jossa on kaksi mustaa kuminauhaa...

Betina
Minun puuseppäni käyttävät jotain, jota kutsutaan S-listaksi, se on harmaa, 125 mm leveä plastfoam, jossa on kaksi pitkittäistä "putkea" samasta materiaalista. Tämän pitäisi pitää kylmäsillat poissa.

Olen nähnyt samankaltaisia myös. Musta nauha, joka sisältää 2 kumitiivistettä. Se oli ainoa, joka laitettiin levyn ja peruspuun väliin. Näyttäisi siltä, että niin pitäisi tehdä nyt, sanoi käsityöläinen.

Syllpapp vaikuttaa olevan vähän vanhanaikaista.

Käytämme sekä syllpappia että syllisolointia. Se saattaa olla päällekkäistä, mutta syllpapp on leveämpi ja vaikuttaa kestävämmältä, mikä tuntuu luotettavammalta.

Ystävällisin terveisin
David

Jos on ryömintätila sen sijaan, että olisi laattaperustus, mikä on silloin sokkelikaistan tehtävä?
Jos on laattaperustus, voi syntyä rako suoraan taloon, ellei sitä tiivistetä.
Ryömintätilassa tätä ongelmaa ei ole.
Onko sillä tekemistä leca-kivien kosteuden kanssa?

Kuuulin eräältä taitavalta puusepältä, että tämän päivän alapohjaeristys (musta kumimatto, jossa on kaksi "putkea" reunoilla) toimii niin, että itse putket tiivistävät. On hyvä, jos keskiosan ylä- ja alapuolella on hieman ilmaa. Papin lisääminen vain heikentäisi asiaa.

Kuten tavallista, uskon, että on olemassa yhtä monta erilaista tapaa tehdä asioita kuin on ihmisiäkin tekemässä niitä. En usko, että sinun tarvitsee olla huolissasi.

Minulle selitettiin, että jos asettaa kaksi tiivistekerrosta vastakkain, tila niiden välissä ei voi hengittää. Syntyy kapillaarivaikutus, joka voi imeä kosteutta sivulta, eikä sillä ole paikkaa mihin mennä. Jos siellä on vähän purua, se voi muuttua ongelmalliseksi. Vain yhdellä tiivistekerroksella tiivistyskerroksen alla oleva voi hengittää betonin kautta ja päällä oleva puun kautta.

En kuitenkaan usko, että tätä pitäisi liioitella. Tämä oli kuitenkin se selitys, jonka "ostin", kun itse olin ajatuksella, että olisin ekstra varma kahdella tiivistekerroksella.

Inger P:
Ei tietenkään ole sokkelipahvia perusmuurin alla ryömintätilassa vaan päällä, betonin ja palkkien päällisen välissä, jonka päällä lattia ja seinä ovat. Oppineet sanovat, että siinä pitäisi olla kosteussulku, esim. peruspahvi YEP 2500, ja aion seurata tätä neuvoa, mutta mietin silti, kuinka tärkeää se on. Jollakin tapaa he kai uskovat, että perusmuuri olisi kosteampi kuin palkki, mikä voisi johtaa lahoamiseen.

R-0304-G40-L.jpg

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.