Olen vaihtamassa vähän paneelia erkkeri-ikkunassa ja olen alkanut valmistella vähän.

Poistin yhden lankun ja yllätyksekseni huomasin, että ei ole naularimaa tuulensuojapaperin päällä, vaan se näyttää olevan vaaka-asentoisia tukia, joissa eristys on ja tuulensuojapaperi tämän päällä ja sitten paneeli naulattu tähän. Se tuntuu siltä, sillä tuskin siellä on kaksinkertainen kerros tuulensuojapaperia.

Tämä näyttää toimivan talossa, koska 20 vuoden aikana vain muutama lauta on mennyt huonoksi ja aion vaihtaa ne nyt. Mutta riittääkö rako rimapaneelin takana tuuletukseen vai pitäisikö harkita vaihtavansa kaikki paneelit ja saada aikaan kunnon tuuletusrako lähitulevaisuudessa? Tehtiinkö näin 20 vuotta sitten vai onko joku oikaissut?

Punainen puupaneeli, osa avattu paljastaen alla olevan tuulensuojapaperin ja vaakasuuntaiset tukirakenteet. Yläreunassa valkoinen muoviosa.

Minulla on jotain vastaavaa sen jälkeen, kun tehtiin lisäeristys 80-luvulla. Voi varmasti toimia avoimilla maaleilla, olen täällä vähän huolissani, koska meitä edeltävät omistajat ja ne, jotka tekivät remontin, ovat maalanneet moderneilla maaleilla.

Seuraan kiinnostuneena.

• Tykkään
Leafy
  • Laddar…
A ArWo sanoi:
Minulla on jotain vastaavaa lisäeristyksen jälkeen 80-luvulla. Voi varmasti toimia avoimilla maaleilla, olen täällä hieman huolissani, koska meidän ja remontoineiden välillä olevat omistajat ovat maalanneet moderneilla maaleilla.

Seuraan mielenkiinnolla.
En tiedä millä maaleilla he ovat aiemmin maalanneet, mutta se näyttää toimineen. Talo maalataan tänä vuonna uudelleen, joten siinä tapauksessa pitää käyttää avointa maalia.

Oli vähän shokki joka tapauksessa, kun luulin sen olevan rakennettu kunnolla nykystandardeilla.

Suositus avoimelle värille? Merkki ja mitä siitä pitäisi kysyä? Toivon, että se on jo maalattu sellaisella värillä, mutta ehkä sen voi selvittää jotenkin?

Sain vinkin Beckers perfekt -öljymaalista talolleni, koska siinä ei ole naularimoitusta eikä ilmarakoa. Talo on maalattu aiemmin alkyydimaalilla noin 30 vuotta sitten ja se näyttäisi toimivan, en ole nähnyt mitään kosteusvaurioita. Joten se on minun vinkkini öljymaaliin. Mutta varmasti on joku, jolla on parempi ehdotus.

• Tykkään
Leafy
  • Laddar…
Jos yrität löytää ratkaisuja tähän, niin ilmeinen on tietenkin vaihtaa julkisivu ja tehdä se kunnolla.

Mutta kun paneeli on suurimmaksi osaksi hyvä, maalaus on suunniteltu kesäksi. Voisiko purkaa olemassa olevan paneelin, vaihtaa tuulensuojapaperin niissä kohdin, missä se on huono, jos näin on, laittaa naularimat olemassa olevien vaakasuuntaisten tukien päälle, jotka ovat tuulensuojapaperin takana, ja asentaa sitten olemassa olevan paneelin takaisin (huonot ja rikkinäiset laudat tietenkin vaihdetaan) ja asentaa ikkunasmyygit korottamaan sen osan, joka tulee ulos julkisivusta, uudet ikkunapellit ja uudet ilmanvaihtoputket ottamaan vastaan pidemmän matkan.

Jos näin on, voin tehdä sen kesällä, kun talous sallii tällaisen toimen. Voiko ottaa talon osia eri aikaan, esim. puolet talosta tänä vuonna ja toinen puoli ensi vuonna tai vastaavaa?

Talo näyttää tältä tänään, joten melko monta lyhyttä seinää, jotka voidaan tehdä vaiheittain, kun siltä tuntuu.

Onko muita sudenkuoppia, joita pitäisi varoa?

Vai pitäisikö vain jättää se maalata hengittävällä maalilla ja olla iloinen?

Punainen talo valkoisilla ikkunilla ja harmaalla katolla aurinkoisena päivänä, nurmikko edessä ja paljas puu taustalla. Punainen puutalo, jossa valkoinen kuisti ja aidat. Aurinkoinen päivä, vihreä nurmikko ja kukkapenkki edustalla. Punainen puutalo, valkoiset ikkunapuitteet ja terassi, satelliittilautanen katolla, vihreä nurmikko ja leikkitraktori pihalla. Punainen talo, jossa on valkoiset ikkunankehykset ja tiilikatto, etualalla vihreä nurmikko ja aurinko paistaa kuvaan. Punaisen puutalon pääty, kaksi ikkunaa ja valkoiset karmit, vihreä nurmikko etualalla, aurinkoinen sää ja metsä taustalla. Punainen puutalo aurinkoisella pihalla, valkoiset ikkunankarmit ja ovi; mahdollinen ulkoverhouksen kunnostuskohde. Punainen puutalo, valkoiset ikkunanpuitteet ja harjakatto. Edessä laatoitettu piha ja ruohikkoa, taustalla sininen taivas. Punaisen talon seinä, jonka edessä kaksi polkupyörää. Vasemmalla sadevesiputki, oikealla grillivaunu kivetyksellä. Aurinko luo varjoja pihalle. Punainen puutalo, jossa valkoiset ikkunankarmit, pieni terassi puutarhakalusteineen ja kukkaruukku, aurinkoinen sää. Punainen puutalon ulkoseinä, terassi kalusteineen, grilli ja kukkalaatikko pihalla aurinkoisena päivänä. Punainen puurakennus, jossa valkoinen ikkunankehys ja kuisti. Edessä auto, letku ja kukkia aurinkoisen taivaan alla.

Mitä luulette?
Pitäisikö minun ryhtyä siihen pikimmiten vai vain vaihtaa huono osa erkkerissä tänä vuonna ja vaihtaa kaikki panelit muutaman vuoden kuluttua ja ratkaista ilmastointi sitten. Huolehinko turhaan, kun talo seisoo yhä 20 vuoden jälkeen?

JanneJanne123
Joo, olet liioitellun huolestunut. :) Vaihda se, mikä mahdollisesti on huonoa, ja pidä asiaa silmällä jatkossa. Talo ei romahda suureksi homekasaksi kahden viikon sisällä vain siksi, että huomasit tämän nyt. Erittäin omituinen rakenne, mutta mielestäni täysin puolustamatonta vaihtaa kaikki paneelit ennen kuin jokin todellinen ongelma on ilmennyt. Kuten eräs tarkastaja kerran sanoi minulle, kun kysyin, miten tietää, onko aika vaihtaa katto: "kun se alkaa vuotaa sisään".

• Tykkään
Leafy
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 sanoi:
Kyllä, liioittelet. :) Vaihda se, mikä mahdollisesti on huonoa, ja pidä se kokonaisuudessaan jatkossakin silmällä. Talo ei räjähdä homekasaksi kahdessa viikossa vain siksi, että huomasit tämän nyt. Ainutlaatuinen rakenne, mutta mielestäni täysin puolustamatonta vaihtaa koko paneeli, ennen kuin jokin todellinen ongelma ilmenee. Kuten tarkastaja kerran sanoi minulle, kun kysyin, mistä tietää, milloin on aika laittaa katto uusiksi: "kun se alkaa vuotaa."
Totisesti, mutta kuten sanottu, aion ainakin nyt vaihtaa juuri erkkersisten kohdalla, koska se on hieman enemmän altistunut, melkein katon ylityksen tasolla. Saa nähdä, jos laitan vähän 28x70 jo olemassa oleviin pystysuoriin tukipuihin tuulensuojapaperin alle ja rakennan sen uudelleen. Myös tippalista olisin halunnut pohjalaudoituksen alle eikä peitelautojen ja ikkunoiden kosteussuojien kanssa peitteiden sisään. Pidä sitä hieman harjoituksena. Sitten, jos vaihdan jonkin toisen seinän ja teen tuuletusvälin 2 tai 10 vuoden kuluttua, niin ulkoverhouksen kunto saa sen ratkaista.

• Tykkään
JanneJanne123
  • Laddar…
Niin, sinullahan on vastaus, nimittäin että se on toiminut 20 vuotta!

Vaihda se, mikä on huonoa ja mikä käsittääkseni on tullut huonoksi muista syistä kuin ilmanvälityksen puutteesta, ja unohda sitten "ongelma"!

• Tykkään
tergo
  • Laddar…
Vaihdoin kaikki paneelini muutama vuosi sitten. Ei siksi, että se olisi ollut niin huonossa kunnossa, vaan koska siinä oli lukemattomia maalikerroksia ja se oli alun perin tehty huonosti. Paneeli oli alkuperäinen.

Joka tapauksessa, se näytti aivan samalta kuin sinulla. Talo sijaitsee rivitaloalueella, jonka Skanska rakensi vuonna 1972, ja jossa on hieman yli 100 samanlaista taloa, ja kaikki on tehty tällä tavalla.

Kun vaihdoin paneelin, asensin kuitenkin tuuletusrimat, koska se tuntui paremmalta. Mutta kuten sanottu, se oli toiminut hyvin 45 vuotta aikaisemminkin, ei vain minun talossani, vaan melkein kaikissa (joissakin paneeli on vaihdettu).

A anis16 sanoi:
Anteeksi, mutta lockpanel ei kai tarvitse rimalautaa tuuletukseen?...
[linkki]
Kyllä, lue uudelleen.

• Tykkään
SvanteC
  • Laddar…
V vectrex sanoi:
Vaihdettiin kaikki paneelit muutama vuosi sitten. Ei siksi, että ne olisivat olleet niin huonossa kunnossa, vaan koska niissä oli lukemattomia maalikerroksia ja yleisesti huonosti tehty alun perin. Paneelit olivat alkuperäiset.

Joka tapauksessa, näytti täsmälleen samalta kuin sinulla. Talo sijaitsee ryhmätaloalueella, jonka Skanska rakensi vuonna 1972, yli 100 samanlaista taloa ja kaikki on tehty tällä tavalla.

Kun vaihdoin paneelin, laitoin kuitenkin ilmanvaihtorimat, koska se tuntui paremmalta, mutta kuten sanottu, se toimi hyvin 45 vuotta, ei vain talossani vaan melkein kaikissa (muutamat ovat vaihtaneet paneelin).
Tuntuu turvalliselta. Vähän hämmentää, että talo rakennettu 1998 ja laajennettu 2003 100 ylimääräisellä neliöllä on muuten hyvin tehty, mutta näin on tehty. Ikään kuin he olisivat vaihtaneet sen, miten se tavallisesti tehdään. He ovat laittaneet vaakasuorat 45-asteet (luullakseni) pystysuorien päälle ja lisänneet eristystä sinne, mikä on katkaissut läpiviennin sisäeristykseen, heittäneet hyvän tuulensuojapaperin päälle ja sitten vain yksinkertaisesti kiinnittäneet paneelin vaakasuoriin sääntöihin tuulensuojapaperin taakse sen sijaan, että olisivat laittaneet naulalistan.
Jos olisin rakentanut sen, olisin tehnyt sen päinvastoin. Olisin jättänyt pystysuorat säännöt, laittanut eristyksen, tuulensuojapaperin, naulalistan ja paneelin, sitten laittanut 45 asteen sisälle asennussarjaksi.
Mutta kuten sanotte, se näyttää toimivan, joten vaihdan nyt erkerin paneelin ja teen uudet ikkunalistat yms. ja maalaan talon uudelleen, joten otetaan paneeli muutaman vuoden päästä :)

Paneeli on ostettu ja väri on keskusteltu Nordsjön kanssa sen jälkeen, kun otimme mukaan hienon raikkaan paneelin, joka irrotettiin ja analysoitiin muoviväriksi, ja hän antoi minulle sen värin, joka hänen mukaansa hengittää parhaiten. Joten siitä tulee Nordsjö one super tech. Hän sanoi, että se kestää hyvin, kunnes koko julkisivupaneelin vaihtaminen on ajankohtaista, jos se edes on tarpeen.
Kiitos kaikista rauhoittavista vastauksista koskien julkisivuani, minulla on taipumus aina nähdä kaikessa pahin.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.