50 445 lukukertaa ·
30 vastausta
50k lukukertaa
30 vastausta
Kaksoistarjous mitat 220*45 välipohjaan vapaalla pituudella 4,4m?
Olen vähän mietteliäs, kun istun ja suunnittelen välikerroksen rakenteita, koska olen löytänyt hieman eri "suosituksia" siitä, mikä mitta minun pitäisi valita.
Edellytykset ovat seuraavat:
Asuinrakennus, 2 kerrosta
Vapaa pituus 4400 mm
Palkin kokonaispituus 4700 mm
k/k 600 mm
Alusta 22 mm ruuvattua ja liimattua parkettilevyä.
Katsoin puuopasta (sitä ylläpitää svenskt trä) ja siellä sanotaan, että 220*45 C24 voidaan käyttää enintään vapaaseen pituuteen 4000 mm.
Sitten löysin pdf-dokumentin från svenskt trä, jossa sanotaan, että samaa puutavaraa voidaan käyttää vapaaseen pituuteen jopa 4470 mm (jopa 5210 mm k/k 300 mm), mikä tarkoittaisi, että pärjään 220*45 c24:llä yhdessä tapauksessa mutta en toisessa...omituiselta vaikuttaa?
Olin hetken harkinnut liimapuupalkkien asentamista kerrokseen mutta on jopa halvempaa asentaa 220*45 c24 k/k 300.
Tulen käyttämään 220*45 muualla talossa, mutta siellä vapaa pituus on vain 3600 mm, joten olisi houkuttelevaa käyttää samaa mittaa koko kerroksessa.
Onko jollakulla tietoa tai kokemusta näistä pituuksista rakentamisesta, mitä minun pitäisi valita kerrokseen?
http://www.svenskttra.se/MediaBinar...-4aab3517a0fa&MediaArchive_ForceDownload=true
Edellytykset ovat seuraavat:
Asuinrakennus, 2 kerrosta
Vapaa pituus 4400 mm
Palkin kokonaispituus 4700 mm
k/k 600 mm
Alusta 22 mm ruuvattua ja liimattua parkettilevyä.
Katsoin puuopasta (sitä ylläpitää svenskt trä) ja siellä sanotaan, että 220*45 C24 voidaan käyttää enintään vapaaseen pituuteen 4000 mm.
Sitten löysin pdf-dokumentin från svenskt trä, jossa sanotaan, että samaa puutavaraa voidaan käyttää vapaaseen pituuteen jopa 4470 mm (jopa 5210 mm k/k 300 mm), mikä tarkoittaisi, että pärjään 220*45 c24:llä yhdessä tapauksessa mutta en toisessa...omituiselta vaikuttaa?
Olin hetken harkinnut liimapuupalkkien asentamista kerrokseen mutta on jopa halvempaa asentaa 220*45 c24 k/k 300.
Tulen käyttämään 220*45 muualla talossa, mutta siellä vapaa pituus on vain 3600 mm, joten olisi houkuttelevaa käyttää samaa mittaa koko kerroksessa.
Onko jollakulla tietoa tai kokemusta näistä pituuksista rakentamisesta, mitä minun pitäisi valita kerrokseen?
http://www.svenskttra.se/MediaBinar...-4aab3517a0fa&MediaArchive_ForceDownload=true
Se ei ole tarkkaa tiedettä.Robert 75 sanoi:
Maksimipituus (normaalilla kuormituksella) on suunnilleen tuossa.
Ero voi johtua esim. siitä, että ne ovat laskeneet eri kuormitusvaihtoehdoilla esimerkeissä tai ehkä antavat erilaisille liimattuille lattialevyille eri tuet ehkä...
Voit ehkä laittaa poikkitukia lattiapalkkien väliin saadaksesi hieman parempaa vakaustukea.
Meillä on 4200mm ja 220x45 C24 ja siitä tuli huomattavasti vakaampi sen jälkeen, kun kiinnitin ja liimasin poikkitukia.
4400 lattiarakenne, jossa 220x45 cc600 on ehdottomasti rajalla, sinun kannattaa ehkä varautua siihen, että pieni jousto on havaittavissa. Ja sinun ei pitäisi laittaa klinkkereitä kyseiselle rakenteelle.
En ole ollenkaan varma millään tavalla, nämä ovat vain pieniä perusteettomia ajatuksiani.
Näin on... Lisäksi se on mukavuuskysymys, kuinka paljon taipumaa hyväksyy.Mikael_L sanoi:
Nykyiset 3900:n palkit 220x45, joten tiedän, miten ne käyttäytyvät...
Kiinnostavaa kuulla kokemuksesi ja perustelusi Mikael, kiitos! d^_^bOlen harkinnut hieman ruuviliimattuja lyhyttukia c/c300, mutta niiden asentaminen on hieman vaivalloista ja vie aikaa verrattuna liimapuuhun.
Mitä tarkoitat?Robert 75 sanoi:
Lattia cc300 + korotukset vai korotukset cc300?
Jälkimmäinen ei taida olla kovin hyödyllinen. Yksi tai kaksi riviä korotuksia riittää varmaan hyvin.
Sen asentaminen ei ole erityisen hankalaa, ainakaan jos on katkaisusaha/jokasaha, joka tekee 90° leikkaukset.
Anteeksi, että olin epäselvä. Tarkoitin ensimmäistä, alapohja cc 300 ja ajattelin kahta poikkipuuta jokaiseen lokeroon. Hankalalla tarkoitin poikkipuiden kunnollista kiinnittämistä. Olin miettinyt menetelmää, jossa tehdään poikkipuita esimerkiksi lattiaslastulevystä, jonka löysin netistä, ehkä vähän liioittelua :O
http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup2spalt.aspx?id=4610&contextPage=5946
http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup2spalt.aspx?id=4610&contextPage=5946
Näet viestissä #76, miten tein.
http://www.byggahus.se/forum/socialt-projekt/147204-kan-det-bli-nat-tro-3.html#76
Liimasin ja ruuvasin 6x120mm. (Muistaakseni esiporasin 4mm).
http://www.byggahus.se/forum/socialt-projekt/147204-kan-det-bli-nat-tro-3.html#76
Liimasin ja ruuvasin 6x120mm. (Muistaakseni esiporasin 4mm).
Talossani on niin sanottu ristikkonaulaus lattiapalkistossa, eikö se ole vakaampi kuin pelkkä kortling?
Ristikkoliitos tarkoittaa vain enemmän työtä ja pientä materiaalin säästöä, koolaukset samasta dim. kuin lattiaorsia, joten se on sama asia, mutta välttyy tekemästä ristikkäisliitoksia, joiden on oltava tarkkoja, jos niistä on hyötyä.
Lopputulos on, että emme käytä 220x45:ttä lattiarakenteessa. Aiomme käyttää 250mm puupohjaisia kevytpalkkeja koko talon rungossa (11,5m), jotka sitten ottavat alavoiman (joustaminen) todella hyvin.
Rakentajan mukaan 220x45 palkkien kanssa tulee LIIKAA joustoa, minkä vuoksi hän suositteli kevytpalkkia.
Rakentajan mukaan 220x45 palkkien kanssa tulee LIIKAA joustoa, minkä vuoksi hän suositteli kevytpalkkia.
Rakennusveteraani
· Åland
· 2 077 viestiä
Olen työskennellyt monta vuotta puutaloteollisuudessa, ja normaalisti 45x200 "övrigt virke" on enintään 360 cm ja 45x220 enintään 400 cm. Tämä johtuu sietokyvyn ja taipuman maksimivaatimuksista. Kortling 2 kpl pituudelle 400 cm ja 1 kpl keskellä 360 cm jänneväliä varten. 
Viimeksi muokattu:
No niin, sitten on uudet ohjeet...
Koska kevyen palkin toimittaja ei pystynyt antamaan tarjousta (hintaa ja toimituspäivää), käytetään nyt liimapuupalkeista koostuvaa 56x270. Kevyellä rakenteella meidän olisi lisäksi pitänyt käyttää 300mm. Liimapuupalkkien etuna meidän tapauksessamme on, että ne toimitetaan yhdessä harjapalkin ja tolppien kanssa, mikä helpottaa, kun ne tulevat olemaan 11,5 (palkit) ja 12,5 metriä (harjapalkki).
Koska kevyen palkin toimittaja ei pystynyt antamaan tarjousta (hintaa ja toimituspäivää), käytetään nyt liimapuupalkeista koostuvaa 56x270. Kevyellä rakenteella meidän olisi lisäksi pitänyt käyttää 300mm. Liimapuupalkkien etuna meidän tapauksessamme on, että ne toimitetaan yhdessä harjapalkin ja tolppien kanssa, mikä helpottaa, kun ne tulevat olemaan 11,5 (palkit) ja 12,5 metriä (harjapalkki).