9 788 lukukertaa ·
29 vastausta
10k lukukertaa
29 vastausta
Ovi ei mene kiinni!
Sivu 1 / 2
Hei,
Olen asentanut ovenkarmit vasenkätisesti, vaikka ne ovat oikeakätisiä, pitäisikö sillä periaatteessa olla merkitystä? Nyt ovi voidaan sulkea, mutta se osa ovesta, joka pitäisi napsahtaa kiinni karmiin, jää noin 1 cm ohitse...
Ei ole tilaa säätää ovea 1 cm suuntaan tai toiseen, kun se on suljettuna, joten rakenteen pitäisi olla oikein, mutta jokin näyttää olevan todella väärin.
Olen kokeillut säätää ovenkarmin, mutta saan vain 2/3 cm eroa...
Ovi, jonka minulla on, on : http://www.kompanjonen.se/produkter/innerdorr-dooria---8x21-30db-hh-ljusgra
Olen asentanut ovenkarmit vasenkätisesti, vaikka ne ovat oikeakätisiä, pitäisikö sillä periaatteessa olla merkitystä? Nyt ovi voidaan sulkea, mutta se osa ovesta, joka pitäisi napsahtaa kiinni karmiin, jää noin 1 cm ohitse...
Ei ole tilaa säätää ovea 1 cm suuntaan tai toiseen, kun se on suljettuna, joten rakenteen pitäisi olla oikein, mutta jokin näyttää olevan todella väärin.
Olen kokeillut säätää ovenkarmin, mutta saan vain 2/3 cm eroa...
Ovi, jonka minulla on, on : http://www.kompanjonen.se/produkter/innerdorr-dooria---8x21-30db-hh-ljusgra
Viimeksi muokattu:
Ovenlehti on itse ovi, luulisin (olen todella uusi kaikessa, mikä liittyy rakentamiseen ja käsityöhön)? Ei, se on aivan oikein, sen ripustaminen ylösalaisin ei koskaan onnistuisi. Ainoa ero, jonka näin vasenkätisen ja oikeakätisen välillä olisi, että kaikki kääntyisi 180 astetta, mikä sinänsä ei pitäisi tehdä mitään eroa ollenkaan?
Viimeksi muokattu:
Anteeksi, että on niin monta keskustelua, yritän saada kaiken toimimaan huolimatta huonoista tiedoistani ja haluan oppia samalla.
Kuva siitä, miltä ovi näyttää kiinni (pahoittelen laatua, minulla on vain todella huono kamera)

Kuva siitä, miltä näyttää, missä ovi pitäisi lukittua

En voinut valokuvata juuri siellä, missä ongelma oli, koska se oli liian pimeää eikä näkyisi, mutta siis ovi ohittaa reiän, johon sen pitäisi kiinnittyä oviaukkoon noin 1 cm alas, huolimatta siitä, ovi sulkeutuu kuten sen pitäisi kaikissa muissa paikoissa.
Saranoinnin kääntäminen ei toimisi, koska ovi putoaisi suoraan lattialle, lisäksi teksti oven lukon kohdalla on tällä hetkellä oikein päin.
Kuva siitä, miltä ovi näyttää kiinni (pahoittelen laatua, minulla on vain todella huono kamera)

Kuva siitä, miltä näyttää, missä ovi pitäisi lukittua

En voinut valokuvata juuri siellä, missä ongelma oli, koska se oli liian pimeää eikä näkyisi, mutta siis ovi ohittaa reiän, johon sen pitäisi kiinnittyä oviaukkoon noin 1 cm alas, huolimatta siitä, ovi sulkeutuu kuten sen pitäisi kaikissa muissa paikoissa.
Saranoinnin kääntäminen ei toimisi, koska ovi putoaisi suoraan lattialle, lisäksi teksti oven lukon kohdalla on tällä hetkellä oikein päin.
Viimeksi muokattu:
Siis voin säätää karmin niin, että se tiivistää ympärillä vielä enemmän, mutta puuttuva etäisyys on edelleen noin 1 cm, vaikkakin hieman vähemmän...
Jäsen
· Stockholms Län
· 702 viestiä
Lue tämä.
http://pubsys.kooper.se/dooria2011/...rige/Monteringsanvisning_innerdorr_SWE_NY.pdf
Istu alas ja pohdi, kuinka karmiholkit liikuttavat karmia kummaltakin puolelta. Saranoiden puolella ovi vaikuttaa myös, kun karmi kallistuu ylös ja alas. Älä kiinnitä satunnaisesti (minä olen tehnyt niin), sillä 8 eri ruuvilla tulee liian monimutkaista.
http://pubsys.kooper.se/dooria2011/...rige/Monteringsanvisning_innerdorr_SWE_NY.pdf
Istu alas ja pohdi, kuinka karmiholkit liikuttavat karmia kummaltakin puolelta. Saranoiden puolella ovi vaikuttaa myös, kun karmi kallistuu ylös ja alas. Älä kiinnitä satunnaisesti (minä olen tehnyt niin), sillä 8 eri ruuvilla tulee liian monimutkaista.
Kiitos tiedostosta.
Olen kokeillut hieman säätää, miten ajattelin tehdä sen oikein, ja olen huomannut joitakin ongelmia. Ensinnäkin yläsuojus vaikuttaa olevan hieman liian pitkä, joten oven yläkulmaan jopa jää pieni aukko, josta voi nähdä suoraan läpi (se ei siis tiivisty oikein siellä). Sitten alin karmiholkki toisella puolella saranat on rikki (oli näin kun sain oven), joten sitä ei voi säätää oikein ja tarkasti.
Edit: Luulen nyt näkeväni, mikä voi olla ongelmana; luulen, että karmi ja sääntö ovat liian lähellä toisiaan toisella puolella, kun tämä sääntö on hieman vinossa. Jos katsot ovea, kun se sulkeutuu, näet, että aukko oven ja alemman saranan välillä on pienempi kuin aukko oven ja saranan välillä oven yläosassa.
Olen kokeillut hieman säätää, miten ajattelin tehdä sen oikein, ja olen huomannut joitakin ongelmia. Ensinnäkin yläsuojus vaikuttaa olevan hieman liian pitkä, joten oven yläkulmaan jopa jää pieni aukko, josta voi nähdä suoraan läpi (se ei siis tiivisty oikein siellä). Sitten alin karmiholkki toisella puolella saranat on rikki (oli näin kun sain oven), joten sitä ei voi säätää oikein ja tarkasti.
Edit: Luulen nyt näkeväni, mikä voi olla ongelmana; luulen, että karmi ja sääntö ovat liian lähellä toisiaan toisella puolella, kun tämä sääntö on hieman vinossa. Jos katsot ovea, kun se sulkeutuu, näet, että aukko oven ja alemman saranan välillä on pienempi kuin aukko oven ja saranan välillä oven yläosassa.
Viimeksi muokattu:
Jäsen
· Stockholms Län
· 702 viestiä
Sen pitää olla ilmaa karmin ja sään välillä molemmilla puolilla. Ovenkarmi roikkuu ikään kuin vain karmiruuvien/karmiholkkien varassa. Ulko-ovissa/ikkunoissa se on vaatimus, jotta pystytään eristämään molemmista puolista (yleensä tähtään 1,5 cm/puoli). Mutta eristäisin varmaankin myös sisätiloissa vähentääkseni ääntä.
Kuinka suuri reikä on seinässä? Jos sinulla esimerkiksi on 9x21 ovi, seinän reiän (sääntöjen välillä) tulee olla 900 mm x 2100 mm.
Jos karmiholkki on rikki, ottaisin kyllä karmin pois ja laittaisin uuden (saatavilla on eri pituisia, joten sinun täytyy tarkistaa, että se näyttää oikealta). Jos reikä on liian kulunut karmiruuville, vain poraa uusi Ø14mm reikä hieman kauemmaksi (kukaan ei ajattele, että valmiissa ovessa on muutama ylimääräinen muovikuula).
Onko sinulla holkkeja vai ruuveja? Holkkeja suositellaan, koska niitä voi ruuvata edestakaisin melkein kuinka paljon tahansa ilman, että puureikä tulee liian suureksi/kuluneeksi.
Lyhyesti kuinka asentaisin oven (vapaa sydämestä, joten vaiheita saattaa puuttua, tai muistan väärin), edellyttäen että reikä on sopivan kokoinen; jos se on liian pieni, ostaisin pienemmän oven, jos liian suuri, lisäisin sääntöjä, kuten sanottu, on saatavilla eripituisia karmiholkkeja ja haluat paljon kierteen tarttuvan karmiisi, mutta samalla sen ei pitäisi jäädä ulos oven reiästä:
Tsemppiä! Seuraavan kerran ovi/ikkuna asennetaan, se sujuu kaksi kertaa nopeammin.
Kynnys muuten. Onko jotain mihin sen kiinnittää? Muista esiporata (saman kokoinen reikä kuin ruuvi, kierre tarttuu alla olevaan) ja upottaa, jotta se ei halkea.
On joitakin videoita katsottavana (varmasti paljon lisää Youtubessa)
http://www.mittnyahus.tv/hur-goer-snickaren/item/144-montering-av-innerdorr
http://www.mittnyahus.tv/hur-goer-snickaren/item/13-montering-av-trafonster
Kuinka suuri reikä on seinässä? Jos sinulla esimerkiksi on 9x21 ovi, seinän reiän (sääntöjen välillä) tulee olla 900 mm x 2100 mm.
Jos karmiholkki on rikki, ottaisin kyllä karmin pois ja laittaisin uuden (saatavilla on eri pituisia, joten sinun täytyy tarkistaa, että se näyttää oikealta). Jos reikä on liian kulunut karmiruuville, vain poraa uusi Ø14mm reikä hieman kauemmaksi (kukaan ei ajattele, että valmiissa ovessa on muutama ylimääräinen muovikuula).
Onko sinulla holkkeja vai ruuveja? Holkkeja suositellaan, koska niitä voi ruuvata edestakaisin melkein kuinka paljon tahansa ilman, että puureikä tulee liian suureksi/kuluneeksi.
Lyhyesti kuinka asentaisin oven (vapaa sydämestä, joten vaiheita saattaa puuttua, tai muistan väärin), edellyttäen että reikä on sopivan kokoinen; jos se on liian pieni, ostaisin pienemmän oven, jos liian suuri, lisäisin sääntöjä, kuten sanottu, on saatavilla eripituisia karmiholkkeja ja haluat paljon kierteen tarttuvan karmiisi, mutta samalla sen ei pitäisi jäädä ulos oven reiästä:
- porata Ø14mm reikä sivukappaleisiin (4 kummallekin puolelle) ja asentaa karmiholkit. Poraa maalatulta puolelta, se halkeilee helposti läpi mentäessä vaihtoehtoisesti asenna suojaosa puristimella.
- aseta karmisivu saranoiden kanssa ja säädä niin, että on noin 1,5 cm seinään (jos reikä on oikean kokoinen, muussa tapauksessa kompensoi).
- Ota esiin vatupassi, tarkista, että karmi ei kallistu ulospäin tai sisäänpäin (huoneesta katsottuna) ***tärkeää, että se tulee suoraksi, vaikea asentaa uudelleen, koska ruuvi menee mielellään vanhoihin reikiin*** ja kiristä ruuvit (kiristä). Toivottavasti karmi ei kallistu nyt ulos tai sisään huoneesta, tarkistusmittaa.
- Tarkista, että karmisivu on suora (vatupassi) sisään tai ulos itse oven aukossa. Jos ei, kompensoi karmiholkeilla (löysää ruuvi ensin). Nyt sen pitäisi olla suora molempiin suuntiin.
- kiinnitä ovi.
- aseta kynnys ja päällyskappale.
- asenna toinen karmisivu (pystysuorassa molempiin suuntiin).
- sulje ovi ja tarkista, mihin kohtaan jää välejä oven ja karmin välille (huomaa, että mikään sivukarmipala ei saa koskettaa seinää/sääntöjä).
- Nyt alkaa säätäminen... jos ovi näyttää kallistuvan johonkin suuntaan, säädä karmi, jossa on saranoita, kääntääksesi oven ylös (karmiholkit). Sitten sinun täytyy säätää väli oven ja karmin välillä (lukon puolella) karmiholkeilla.
- Olen nähnyt, että voi mitata ristiin tarkistaaksesi, että karmi on suorassa kulmassa, mutta siihen päättyi henkinen kykyni ja oletan, että minulla on ollut onnea, koska en ole tarvinnut sitä.
Tsemppiä! Seuraavan kerran ovi/ikkuna asennetaan, se sujuu kaksi kertaa nopeammin.
Kynnys muuten. Onko jotain mihin sen kiinnittää? Muista esiporata (saman kokoinen reikä kuin ruuvi, kierre tarttuu alla olevaan) ja upottaa, jotta se ei halkea.
On joitakin videoita katsottavana (varmasti paljon lisää Youtubessa)
http://www.mittnyahus.tv/hur-goer-snickaren/item/144-montering-av-innerdorr
http://www.mittnyahus.tv/hur-goer-snickaren/item/13-montering-av-trafonster
Viimeksi muokattu:
Jäsen
· Stockholms Län
· 702 viestiä
Muokkaus: Tajusin juuri jotain... karmit (sivu- ja yläosa) ruuvataan luultavasti ensin yhteen muistan. Mutta perusidea on, että kiinnitetään ensin vain saranapuoli, ripustetaan ovi ja sen jälkeen ruuvataan lukituspuoli kiinni.
Onko yläkappale vaakasuorassa?
Tuntuu siltä, että toinen karmeista istuu korkeammalla kuin toinen!?
Olettaa, että karmit ovat jo pystysuorassa.
Tuntuu siltä, että toinen karmeista istuu korkeammalla kuin toinen!?
Olettaa, että karmit ovat jo pystysuorassa.