6 096 lukukertaa ·
21 vastausta
6k lukukertaa
21 vastausta
MITOITUS: Hirvi liimapuupalkki. Aseta autotallin ovi kantavan pylvään alle
Hei
Haluan asentaa 25x21 kääntöportin autotallin päätyyn keskelle. Katso liitetty kuva.
Voinko käyttää samaa dimensiota kuin harjapalkissa, joka kestää 5,8 metrin jännevälin?
Luulen niin, koska vain 2,4 metrin harjan paino tulee pilarin ja autotallin portin ylle. Mutta ero on siinä, että voima ei jakaudu kuten harjalla, vaan on keskitetty keskelle 2,5 metrin autotallin porttia.
Luulen, että se toimii, mutta olisi mahtavaa, jos verkossa olisi jokin työkalu, joka voisi laskea sen, tai ehkä foorumilla on joku todella hyvä kaveri?
Terveisin
Haluan asentaa 25x21 kääntöportin autotallin päätyyn keskelle. Katso liitetty kuva.
Voinko käyttää samaa dimensiota kuin harjapalkissa, joka kestää 5,8 metrin jännevälin?
Luulen niin, koska vain 2,4 metrin harjan paino tulee pilarin ja autotallin portin ylle. Mutta ero on siinä, että voima ei jakaudu kuten harjalla, vaan on keskitetty keskelle 2,5 metrin autotallin porttia.
Luulen, että se toimii, mutta olisi mahtavaa, jos verkossa olisi jokin työkalu, joka voisi laskea sen, tai ehkä foorumilla on joku todella hyvä kaveri?
Terveisin
Se, mitä sinun pitää mitoittaa palkkisi kestämään, on 32.217 kN pistekuorma palkin keskellä, jonka jännemitta on 2,5 m. Olen muistavinani nähneeni taulukoita tällaiselle kuormalle, mutta en löydä niitä juuri nyt.
Pystyssä oleva sääntö on hemmetin vahva, mutta 3200 kg on hurjan paljon.J jonaserik sanoi:
Saatat olla oikeassa, mutta kun rakennan loput katosta kestämään äärimmäistä lumikuormaa, ajattelin saada jonkinlaisen taulukon tästäkin. Pitäisi varmaan soittaa jollekin valmistajalle, kun minulla on enemmän aikaa.
Omatoimirakentaja
· Arvika
· 1 527 viestiä
Se vaatisi liimapuuta 90x315 vaihtoehtoisesti 115x225.
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Liimapuu 90x270 kestää, mutta suosittelen 90x315. Silloin taipuma on noin 4 mm, mikä on hyvä, jos aiot kiinnittää portin palkin alle. Konstruktionsvirrke 45x145 ei ole lähelläkään käyttökelpoinen. Rakenteen yhteydessä on joitakin muita vakaus- ja kiinnitysongelmia, jotka on ratkaistava.
Totta kai se on, olen itse laittanut 45X145 pystyasentoon varastoni ovien yläpuolelle 2,5 m leveä ja katon kaltevuus 25 astetta, se pitää hyvin, sitten jos aiot kiinnittää autotallin oven siihen, siitä voi tulla ohut. liimata kaksi vierekkäin, niin se tulee kestämään. Lumikuorma sinun leveysasteillasi ei voi olla suurempi ja näyttää siltä, että kattokulmasi on suurempi kuin minun. Toki täällä foorumilla on mielipiteitä minunkin asiastani, mutta ei ole mitään syytä liioitella mitään.G Gamlehav sanoi:
Haha, mutta onko sinulla harjapalkki kattoratkaisuna silloin?J jonaserik sanoi:Tietenkin se on , olen itse asentanut 45X145 pystyasennossa oveeni varaston yli, 2,5 m leveä ja kattokaltevuus 25 astetta, se kestää hyvin, mutta jos aiot kiinnittää autotallin oven siihen, se voi olla ohut. liimaa ruuvaa 2 vierekkäin, niin se kestää. Lumikuorma leveysasteillasi ei voi olla suurempi määrä ja näyttää siltä, että kattokulmasi on suurempi kuin minun. On selvää, että foorumilla on näkökulmia omaanikin, mutta ei ole syytä liioitella mitään.
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
2,5 m pitkä 45x145 C 24, jossa on keskellä 32 kN pistekuorma, taipuu noin 10 cm.
Sen, jonka laitoin, on pystysuunnassa varsinaisen aukon yläpuolella ovenaukossa etureunaa vasten kohti päätyä, jolloin paneeli ja kattotuoli kiinnitettiin siihen, ja minulla on pystysuora paneeli. Sitten voi vahvistaa lisäämällä ylimääräisen vinoparrun alemmaksi, jotta kattotuolin jalat eivät pääse taipumaan. Minulla se toimii, mutta jos olet huolissasi, anna palkin ulottua aina kattotuoliin asti ja kiinnitä se sekä ehkä hieman suurempi rakennuslevy ja ankkuriruuvit.
Jos en ajattele täysin väärin, 3 tonnin punktikuorma on noin 2 metriä lunta katolla, paljon tarvitaan ennen kuin se tapahtuu. Se, mitä voi tapahtua, on että tuuli kuljettaa lumen niin, että toiselle puolelle kertyy paljon ja se voi aiheuttaa leikkausfunktio (vino kuorma) katolla, painaa toista pitkää sivua.K Kane sanoi:
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 viestiä
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 viestiä
Oletko huomannut kattorakenteen harjapalkilla ja pilareilla, joista yksi pilareista pitää poiketa? Katso justus vastaus yllä...J jonaserik sanoi:Jos en ole täysin väärässä, niin 3 tonnin pistekuorma vastaa noin 2 metrin lumikuormaa katolla, joten siihen vaaditaan paljon. Se, mitä voi tapahtua, on, että tuuli kuljettaa niin, että toinen puoli saa paljon, ja voi muodostua leikkaustoiminta (vinokuorma) katolla, painetta toisella pitkällä sivulla.
* leikkaus/leikkauskuorma?