aion rakentaa välipohjan 9x7 metrin kokoiseksi ja suunnittelen asettaa 3,5 metrin teräspalkin ja sen jälkeen käyttää "tavallista" puutavaraa loppuosalle. Kuka tässä ihanassa foorumissa voi auttaa minua löytämään oikean palkin mitoituksen?

Meillä on muutamia, joilla on tarvittava tieto.

-Onko palkisto 9 tai 7 m leveä, eli kuinka leveä on kokonaisjännite, pituus ei ole yhtä kiinnostava (tiedämmehän jo palkin pituuden).
-Miltä välipohjan rakenne näyttää, mistä se on rakennettu (jotta omapaino voidaan arvioida).
-Onko yläpuolella tavallista asuintilaa, vai onko huomioitava joitain poikkeuksellisia kuormituksia?
-Mikä on tärkeintä, saada alhainen palkki vai kevyt palkki?

Parasta on aina olla luonnos kuormitustilanteesta väärinkäsitysten välttämiseksi.

Luin kysymykseni tänään enkä tuskin ymmärtänyt itse, mitä tarkoitin:confused:
Teen uuden yrityksen:
Rakennuspiirustus autotallista, tekninen tila ja varasto, punaiset palkkilinjat ja sininen teräspalkki. Kryperi rakenteen yläpuolella.

yläpuolella tulee olemaan olohuone takalla, tosin ei mikään hirviö vaan aika yksinkertainen ja kevyt. makuuhuone, pieni vessa.
Huomasin nyt kuvasta, että palkki ei ole seinällä, mutta se tulee kyllä olemaan ja myös lepäämään pystypilareiden ja lisävahvistuksen päällä.
Autotalli muurataan leca:sta.
Toivon, että tämä auttaa teitä ymmärtämään.

Varaudun mahdollisiin väärinkäsityksiin.
Kuormitustapaus, jota olen laskenut, näyttää seuraavalta:
Jänneväli: 9m, vapaasti tuettu palkki tasaisesti jakautuneella kuormituksella.
Kuorma: 250kg/m2
Hyväksytty taipuma palkin keskellä: 2cm

Tämä antaa tarvittavan inertiamomentin noin 17500 cm4

Ehdotuksia palkeiksi, (paino):
HEA 300 (800kg)
HEB 280 (930kg)
IPE 400 (600kg)

Yllä olevista IPE 400 antaa vähiten taipumaa.

Kiitos ja kumarrus, näyttää tulevan jämäkkä palkki:thumbup: pitäisi riittää, ettei lattia notku.

Mikä on taipuma 400:lla?

1,5 cm keskellä kuormituksella 250 kg/m2 koko välipohjassa.

Kiitos Gabbe1, mitä luulet, antaako se periksi vai tuleeko siitä heiluvainen? haluan jäykän lattian. Minulla on kaveri, joka rakensi kerton avulla ja hänen yläkerrassaan lasit helisevät kävellessä :(

Mikael_L
Muista vain, että missä palkin kannatusvoimat otetaan vastaan, ja pilarit tai vastaavat, jotka vievät voimat alaspäin, samoin kuin miten ne sitten vastaanotetaan perustan ja maan avulla, on myös annettava tiettyä huomiota.
Kaiken tämän on kestettävä muutama ylimääräinen tonni.

Kuinka monta kN on kannatusvoimissa Gabbe1?
Saan sen olevan noin 80 kN, eli noin 8 tonnia.

Lattia on 9x7m, kuormitus 250kg/m2 ja puolet kuormituksesta on palkilla. Jos jätetään huomioimatta palkin oma paino ja katsotaan vain välipohjan kuormitusta, tulos on 38,7 kN jokaisessa pylväässä (2 pylvästä).

Jos TS voi harkita ylimääräistä pylvästä keskellä palkkia (pitäisi olla keskellä autotallia, jos olen ymmärtänyt oikein), niin palkin kokoa voidaan pienentää huomattavasti ja tämä vähentää lattiarakenteen notkumista.

Gabbe1 sanoi:
Jos TS voi harkita lisätolpan sijoittamista keskelle palkkia (pitäisi tulla keskelle autotallia, jos olen ymmärtänyt oikein), niin palkin kokoa voi pienentää huomattavasti ja tämä vähentää lattian heilahtelua.
Juuri tuota tolppaa haluan välttää ja tilaa katossa minulla on, 3m miinus 400 on siis 260 pienimmässä kattokorkeudessa:) sillä pärjään.

Onko seinä autotallin ja varaston välillä kantava? Siinä tapauksessa teräspalkille tulee huomattavasti vähemmän kuormaa. Jos se ei ole kantava, on toisaalta vaikeaa selviytyä lattia-palkkien kanssa tilassa, joka on 5,5 m.

Valaa välipohja sen sijaan.....:)

Se kantaa:)

• Tykkään
eddih19
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.