26 901 lukukertaa ·
17 vastausta
27k lukukertaa
17 vastausta
Pyörösaha, miten sahaatte!?
Sivu 1 / 2
Hei! Sain juuri Ryobi-merkkisen sirkkelin isältäni syntymäpäivälahjaksi, koska hän on kyllästynyt lainaamaan Festool-upotussahansa, jossa on ohjauskiskoa koko ajan. Emme asu samassa kaupungissa, joten se aiheuttaa paljon ajamista.
Joka tapauksessa...
Miten sahaatte? Ohjauskisko? Sahapöytä!? Vapaa käsi?
Huomasin, että Jula:lla oli ohjauskisko, jota on keskusteltu muissa ketjuissa ja se vaikutti hyvältä, mutta huomasin myös, että Biltemalla oli tämä:
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Arbetsbank-och-forvaring/Arbetsbank/Hopfallbar-arbetsbank-20645/
Nyt asetan vähän jämäpaloja ja sahaan niiden päällä pohjana. Ei ihanteellista!
Antakaa minulle vinkkejä, miten sahaatte sirkkelisahoillanne!
/Jocke
Joka tapauksessa...
Miten sahaatte? Ohjauskisko? Sahapöytä!? Vapaa käsi?
Huomasin, että Jula:lla oli ohjauskisko, jota on keskusteltu muissa ketjuissa ja se vaikutti hyvältä, mutta huomasin myös, että Biltemalla oli tämä:
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Arbetsbank-och-forvaring/Arbetsbank/Hopfallbar-arbetsbank-20645/
Nyt asetan vähän jämäpaloja ja sahaan niiden päällä pohjana. Ei ihanteellista!
Antakaa minulle vinkkejä, miten sahaatte sirkkelisahoillanne!
/Jocke
Grundstött
· Halland
· 28 345 viestiä
Sen jälkeen kun ostin kappale- ja jiirisahan, pyörösahaa käytetään hyvin vähän.
Keskustele vähän isän kanssa niin ehkä saat sellaisen myös
Keskustele vähän isän kanssa niin ehkä saat sellaisen myös
Aika suuri ero siinä, miten käytän käsipyörösahaa verrattuna upotussahaan.
Jos minun pitää katkaista palkki/lauta, teen viivan kulmahakalla ja pidän kiinni puusta vasemmalla kädelläni, niin että peukalo on ulkona, jotta voin aloittaa sahaamisen oikeassa kulmassa, kun tukeudun sahan pohjalevyä tätä peukaloa vasten.
Niissä tapauksissa, kun olen käyttänyt käsipyörösahaa levyille, on ollut välttämätöntä olla pari palkkia pukilla, kiinnittää suora lauta yläpuolelle puristimilla niin, että mitta on oikea, kun saha liukuu lautaa pitkin. Hidasta verrattuna upotussahaan kiskolla, mutta se toimii.
Jos minun pitää katkaista palkki/lauta, teen viivan kulmahakalla ja pidän kiinni puusta vasemmalla kädelläni, niin että peukalo on ulkona, jotta voin aloittaa sahaamisen oikeassa kulmassa, kun tukeudun sahan pohjalevyä tätä peukaloa vasten.
Niissä tapauksissa, kun olen käyttänyt käsipyörösahaa levyille, on ollut välttämätöntä olla pari palkkia pukilla, kiinnittää suora lauta yläpuolelle puristimilla niin, että mitta on oikea, kun saha liukuu lautaa pitkin. Hidasta verrattuna upotussahaan kiskolla, mutta se toimii.
Se riippuu siitä, mitä pitää sahata ja kuinka tarkasti. Viiva ja sen jälkeen vapaalla kädellä sahaaminen on luultavasti helpoin tapa. Jos työ vaatii tarkkuutta, kiinnitän viivaimen ohjaamaan sahausta. Jos pitää halkaista jotain tietyltä etäisyydeltä reunasta, ohjain on hyvä.
Jäsen
· Södermanland
· 371 viestiä
Aiemmat vinkit foorumilla:
http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/18811-saga-rakt-med-handcirkelsag.html
http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/18811-saga-rakt-med-handcirkelsag.html
99% kiskolla käsisirkkelin kanssa ja 100% kiskolla upotussahan kanssa. En koskaan luottaisi tappeihin ja levyihin.
Sitten onhan kiskossa myös repeämissuoja, joka puuttuu itsetehdyistä asioista.
Sitten onhan kiskossa myös repeämissuoja, joka puuttuu itsetehdyistä asioista.
Viimeksi muokattu:
Käytän harvoin pyörösahaa, mutta kun käytän sitä, teen sen useimmiten sahapöydällä tai varta vasten hankitulla maanlämpölevyllä. Käytän suorakulmaa, pysäytintä, kiskoa tai vastaavaa oppaana pitkiin leikkauksiin.
Leikkaamisessa käytän apuna pika-astekulmaa.
En ole koskenut upposahaan sen jälkeen, kun sain akkukäyttöisen pyörösahan.
Leikkaamisessa käytän apuna pika-astekulmaa.
En ole koskenut upposahaan sen jälkeen, kun sain akkukäyttöisen pyörösahan.
Riippuen siitä, mitä leikkaan, minulla on erilaisia menettelyjä. Jos leikkaan lattialastulevyä tai vastaavaa, ts. sellaista, jossa ei tarvitse olla millimetrin tarkkuudella, käytän vain viivaa ohjaamaan.
Jos leikkaan esimerkiksi MDF:ää, minulla on 3 metrin suuntaviivoitin, jota käytän ohjaamaan. Sahani vie tarkalleen 30 mm, joten on helppo mitata ja lisätä 30 siihen, kiinnittää suuntaviivoitin paikoilleen ja käyttää ohjeena.
Jos materiaali on ylösalaisin, ei haittaa, jos pieni reuna murtuu. Olen myös menestyksellä käyttänyt kahta kerrosta peiteteippiä "hienolla puolella" ja ylösalaisin, jotta työtasosta ei tulisi reunan murtumia.
Jos leikkaan esimerkiksi MDF:ää, minulla on 3 metrin suuntaviivoitin, jota käytän ohjaamaan. Sahani vie tarkalleen 30 mm, joten on helppo mitata ja lisätä 30 siihen, kiinnittää suuntaviivoitin paikoilleen ja käyttää ohjeena.
Jos materiaali on ylösalaisin, ei haittaa, jos pieni reuna murtuu. Olen myös menestyksellä käyttänyt kahta kerrosta peiteteippiä "hienolla puolella" ja ylösalaisin, jotta työtasosta ei tulisi reunan murtumia.
Tiedän, että tämä on vanha ketju - mutta kukaan ei ole ottanut esille kysymystä siitä, miten parhaiten säätää pyörösahan terän syvyys, kun sahataan levyn epätasaista puolta minimoidakseen rosoista jälkeä tasaisella puolella? Pitäisikö minun säätää sahan syvyys levyn paksuuden mukaan plus minimaalinen määrä ylimääräisiä millimetrejä, vai voisinko käyttää täyttä syvyyttä - eli pyörösaha asetettuna maksimi syvyyteen? PS - kiitos vinkistä laittaa maalarinteippi levyn tasaiselle puolelle! Tiesin tämän, mutta olin unohtanut sen kikan. Mikä teippilaji toimii parhaiten, on tietysti seuraava nörtti kysymys...ha ha.
Muuten, se on tämä levy, johon aion sahata pitkiä viiltoja – se on rakennettu erittäin kovasta, tiheästä vanerista ohuella kerroksella väri- ja kuviokerrosta korkean paineen laminaatista – kokonaispaksuus 10 mm. Haluan siis saada mahdollisimman hienon ja sileän viillon harmaaseen pintakerrokseen – siksi kysymykseni yllä.
https://byggvaror.byggmentor.se/vag...erryalloc-kitchen-wall-cement-slat.m74775.htm
https://byggvaror.byggmentor.se/vag...erryalloc-kitchen-wall-cement-slat.m74775.htm
Sahasin sen levyn katkaisusirkkelillä hyvin teipattuna... Terävä terä menee yllättävän hyvin. Terän syvyys... Muistelen nostaneeni terän melko korkeaksi.MickanV sanoi:
Muuten, se on tämä levy, johon minun pitää sahata pitkiä leikkeitä - se on rakennettu ekstra kestävästä, tiheästä vanerista, jossa on ohut kerros korkeanpainepuulevyn värillistä ja kuviollista pintakerrosta - kokonaispaksuus 10 mm. Haluan siis saada mahdollisimman hienon ja tasaisen leikkauksen harmaaseen pintakerrokseen - siksi kysymykseni yllä.
[linkki]