Hei,

Olen suunnittelemassa autotallin rakennusta ja olen ymmärtänyt, että ei pitäisi olla ongelmia käyttää 45x120 runkoon (tarjoaa hyvän mahdollisuuden eristykseen, 120+45). Leveys on 4,8 metriä ja pituus 9 metriä harjakatolla, jonka kulma on 27 astetta.
Kysymys on, onko se kunnossa lujuusnäkökulmasta käyttää lyhyttä runkoa 45x120x2500 c14 sen sijaan, että käyttöön esimerkiksi 45x120 c24, joka täytyy sitten katkaista vähintään kerran. Se tulisi maksamaan muutama satanen enemmän, mutta säästäisi muutaman tunnin työtä. Yhteensä tarvitaan noin 50 runkoa (25–50 katkaisua).

Onko ajatuksia tai kokemuksia tästä?

On täysin OK käyttää C 14 -puuta seisoviin rankoihin seinässä. Jos tuet niitä puolivälissä korkeudelta kortlareilla, tällainen ranka kestää noin 16 kN (1,6 tonnia) keskeisellä kuormalla. Palkkeihin, kattotuoleihin ym. pitäisi aina valita C 24 -puuta, jossa ero merkitsee enemmän.

En oikein ymmärrä, miten se voi säästää muutaman tunnin työtä? Itse leikkaan aina koolauksia ja en luottaisi siihen, että ne ovat täsmälleen 2500 mm.

Kokemuksen mukaan eniten aikaa säästyy, kun työskennellään suorien koolausten kanssa, kun rakennetaan seinärunkoja. Jos koolaukset on ruuvattu, on aina paljon hankalampaa saada tasainen ja suora seinä. C24-koolaukset ovat yleensä hieman parempia tässä suhteessa kuin C14.

Lujuusmielessä olen täysin samaa mieltä edellä mainitun kanssa. C14 riittää ja on vielä ylimääräistä.

• Tykkään
Oldboy ja 1 muu
  • Laddar…
V vectrex sanoi:
En ymmärrä oikein miten se voi säästää muutaman tunnin työtä? Itse katkaisen aina tarkasti koolingit ja en luottaisi siihen, että ne ovat tarkalleen 2500 mm.

Kokemukseni mukaan säästää eniten aikaa, kun työskentelee suorien koolinkien kanssa kun koolaa seinärungot. Jos koolingit on ruuvattu, on aina paljon hankalampaa saada tasainen ja suora seinä. C24 koolingit ovat yleensä hieman parempia tässä suhteessa kuin C14.

Kestävyysnäkökulmasta olen täysin samaa mieltä edellä mainitun kanssa. C14 riittää ja on jopa ylimitoitettu.
Jos joka tapauksessa täytyy katkaista tarkasti niin ei tietenkään säästä aikaa. Ehkä minä ajattelen aivan väärin.
Toinen ajatus minulla oli, että 2500 mm koolingilla tulee vähiten hukkaa. Katkaisemalla 4800 mm puoliksi ei tule hukkaa mutta katon korkeus on 100 mm matalampi. Jos valitsee vielä pidemmän koolingin, tulee paljon hukkaa ellei rakenna korkeampaa autotallia, mistä kunta saattaa olla jotain mieltä.

E earlo sanoi:
Jos on kuitenkin pakko lyhentää, niin ei tietenkään säästä aikaa. Ehkä ajattelen täysin väärin.
Toinen ajatus oli, että 2500 mm sääntö antaa vähiten hukkaa. Jos leikkaan 4800 mm puoliksi, ei tule lainkaan hukkaa, mutta katon korkeus jää 100 mm matalammaksi. Jos valitset vielä pidemmän säännön, tulee paljon hukkaa, ellei rakenna korkeampaa autotallia, josta kunnalla voi olla sanottavaa.
Jiirisaha telineessä ja lista kaikista tarvitsevista pituuksista, niin sahaat ne siellä hetkessä.

Jos säännöt on oltava täsmälleen 2500, olisin ostanut 5400 säännöt ja saanut 2 jokaiseen. Hieman hukkaa tulee, mutta melkeinpä mitätöntä.

Paljon riippuu puutavarakauppiaasta ja tämän lajittelusta. Jos tarvitaan 2,5 m pituuksia, puutavaran tulisi mieluiten olla 5,1 m. On tärkeä osa suunnittelua laskea, kuinka paljon materiaalia ja mitä mittoja tarvitaan. C 24 puutavara on otettu paremmasta lajittelusta, mikä tarkoittaa ennen kaikkea vähemmän oksia. C 14 lyhyillä pituuksilla voi olla kalliimpaa kuin C 24 normaaleilla pituuksilla. Autotallin runkorakenteeseen se ei ole iso kysymys.

E earlo sanoi:
Hei,

Olen suunnittelemassa autotallin rakentamista ja olen ymmärtänyt, että ei pitäisi olla ongelmaa käyttää 45x120 runkoon (antaa hyvän mahdollisuuden eristämiseen, 120+45). Leveys on 4,8 metriä ja pituus 9 metriä harjakatolla, jonka kaltevuus on 27 astetta.
Kysymys on, onko se ok kantavuusnäkökulmasta käyttää lyhyitä 45x120x2500 c14 -rimoja sen sijaan, että käytettäisiin esimerkiksi 45x120 c24 -materiaalia, joka on sitten leikattava vähintään kerran.
Se maksaisi muutaman tuhatlappusen enemmän, mutta säästäisi muutaman tunnin työtä. Yhteensä tarvitaan noin 50 rimaa (25 - 50 leikkausta).

Rakennan autotallia nyt ja käytin 45x145 rimaa sekä 45x45 seinissä.

P Putte 9497 sanoi:
Rakennan autotallia nyt ja käytin 45x145 reglaa sekä 45x45 seinissä
Mutta silloinhan lähdet ensisijaisesti siitä, kuinka paljon eristystä täytyy mahtua.

J justusandersson sanoi:
Mutta silloin lähdet ensisijaisesti siitä eristyksen määrästä, joka mahtuu.
Aion lämmittää autotallia lvp:llä ja haluan kunnolla eristettyä. Mutta en halunnut rakentaa heikompaa kuin 45x145. Lisäksi se oli suositus kattotuolivalmistajalta.

Katon jänneväli sekä paikkakunnan lumiolosuhteet ovat tietysti erittäin merkittäviä. Kaksinkertainen autotalli Pohjois-Ruotsissa antaa erilaiset edellytykset. Etelä-Ruotsissa sijaitsevalle yhden auton autotallille riittää kevyempi puutavara.

Autotallini on rakennettu Örebrossa

Yksi etu 45x145 puutavaran käytössä on, että se kestää suuremman kuorman ilman kortlingar. Kortlingar toimivat tukena puutavaran heikossa suunnassa. Mitä pienempää kokoa käytetään, sitä enemmän täytyy ajatella tukemista sivusuunnassa.

E earlo sanoi:
Hei,

Olen suunnittelemassa autotallin rakentamista ja olen ymmärtänyt, että ei pitäisi olla mitään ongelmaa käyttää 45x120 runkoon (antaa hyvän mahdollisuuden eristykseen, 120+45). Leveys on 4,8 metriä ja pituus 9 metriä, jossa on harjakatto 27 astetta.
Kysymys on, onko se ok lujuusnäkökulmasta käyttää lyhytsäle 45x120x2500 c14 sen sijaan, että käytettäisiin esim. 45x120 c24, joka täytyy leikata ainakin kerran.
Se olisi muutaman satasen kalliimpi, mutta säästäisi joitakin tunteja työtä. Kokonaisuudessaan se tarkoittaa noin 50 sälettä (25-50 leikkausta).

Säästää aikaa... Joo, se on siitä kiinni, miten sen näkee. Käyttäisin kuitenkin vähintään 170 x 45, jotta varautuu mahdollisiin lumiriskeihin. Itse asun Skånessa, ja ajattelen tätä kautta. Siksi pidän henkilökohtaisesti tyhmänä tinkiä kattorakenteesta. Materiaali, joka saadaan lyhytsäleistä, on usein huonompaa laatua, paremmat aineet ovat juuri täyspitkissä.
Mutta sitten tulee ongelmallisempaa kuljettaa. Mutta tämä on vain minun mielipiteeni, varmasti on heitä, jotka eivät ole lainkaan tätä mieltä.
Onnea matkaan!

Rakensin itse oman autotallin käyttäen 220 x 90 palkkeja. Käytin 170 x 45 kattotuoleina. Mutta rakennuksen pinta-ala on 25 x 8 m.

Mutta siis voi rakentaa aika tukevan autotallin. Tai asuinrakennuksen siltä osin, 95x45 seinissä. Tavallisesti ulkopuolella on naulalevyt ja sisäpuolella levymateriaalia. Joskus myös vaakasuorassa 45x45. Kaikki tämä varmistaa heikon suunnan painumista vastaan.

Seinäpylväiden mitat ohjaantuvat yleensä siis ei lujuuden vaan eristyksen määrän perusteella.

• Tykkään
kest ja 1 muu
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.