8 628 lukukertaa ·
45 vastausta
9k lukukertaa
45 vastausta
Rakentaa saunan seinä, joka on kosteussuojattu lattiaa vasten, miten minun pitäisi ajatella?
nizzehult
Kaikkitietävä
· Västerbotten
· 1 222 viestiä
nizzehult
Kaikkitietävä
- Västerbotten
- 1 222 viestiä
Olen samaa mieltä jälkimmäisestä. Ja siitä ovat varmasti vakuutusyhtiötkin samaa mieltä. Mitä ideasi tulee, uskon, että ilmanvaihto on liian hyvä, jos siellä on rako. Ja silloin saunasta tulee kylmä. Ilman pitäisi tulla sisään vain vähän kiukaan alapuolelta, ei muualta.
Ja siinä olet väärässä. Et voi koskaan saada liikaa ilmaa saunassa. Olen rakentanut ulkosaunan pelkällä terassilattialla eikä se ole ollut ongelma.nizzehult sanoi:
Miten voit jäähdyttää saunaa, jos ilma tulee viereisestä lämmitetystä huoneesta? Ei ole myöskään tärkeää, että ilma otetaan juuri kiukaan vierestä, ellei se ole puukäyttöinen!nizzehult sanoi:
Olin vähän yllättynyt, kun tajusin, että sinä olet alkuperäinen viestikirjoittaja.nizzehult sanoi:
Vai niin, mutta yritäpä käyttää tätä korttia vakuutusyhtiötä vastaan, jos satut saamaan vesivahingon!
- Miksi märkätilasta puuttuu vesieristys saunan ympäriltä?
- Äh, ei se ole tarpeen, kun se kuivuu niin nopeasti.
Huomaa, että tämä on märkätila ja sellaisessa täytyy - ei pidä - olla vesieristys kaikilla seinillä ja lattialla.
Vaihtoehtoni olisi ollut laittaa vesieristys tukirimoihin ja sitten rakentaa sauna niiden päälle, erona on vain se, että tässä tapauksessa vesieristys muodostuu muovista.
Koska suunnitelmasi on voivasi poistaa saunan myöhemmin, sinun täytyy ensin rakentaa kylpyhuone vesieristyksellä kaikkialla. Sitten asennat saunan siihen tilaan. Oletan, ettei sinulla ole pesuallasta ja WC:tä samassa tilassa, vaan on toinen kylpyhuone/WC?
Vai ymmärränkö väärin, että itse sauna on se tila, jonka olet ilmoittanut ja se on samalla kylpyhuone? Joka tapauksessa sinun täytyy ensin olla vesieristys koko tilassa, koska haluat, että lattia on sama kauttaaltaan. Muuten et saa hyväksyttyä vesieristystä kylpyhuoneessa, kun otetaan huomioon, että saunan seinän suunnitelmasi mukaan ei pitäisi olla vesieristystä.
nizzehult
Kaikkitietävä
· Västerbotten
· 1 222 viestiä
nizzehult
Kaikkitietävä
- Västerbotten
- 1 222 viestiä
Joo, minulla on myös WC ja pesuallas siellä, mutta minulla on myös toinen kylpyhuone kahden oven päässä.Anna_H sanoi:
Olin vähän yllättynyt, kun tajusin, että sinä olet keskustelun aloittaja.
Koska suunnitelmasi on pystyä poistamaan sauna, sinun pitäisi rakentaa kylpyhuone ensin tiivistyksellä kaikkialla. Sitten sijoitat saunan siihen tilaan. Oletan, ettei sinulla ole pesuallasta ja WC:tä samassa tilassa, vaan sinulla on toinen kylpyhuone/WC?
Tai ymmärränkö väärin, niin että itse sauna on tila, jonka olet ilmoittanut ja se on myös kylpyhuone? Joka tapauksessa sinun täytyy aluksi huolehtia siitä, että koko huoneessa on tiivistys, koska haluat yhtenäisen lattian koko matkalta. Muuten et saa hyväksyttyä tiivistystä kylpyhuoneeseen, koska suunnitelmasi mukaan seinässä saunan puolella ei ole tiivistettä.
Tottakai, ymmärrän, että jos tulevaisuudessa joudun poistamaan saunan kokonaan, niin ne seinät, jotka nyt ovat saunan sivuseiniä ja takaseinä (jotka koostuvat talon olemassa olevista seinistä), täytyy myös tiivistää samalla tavalla kuin osa, joka tänä päivänä ei tule saunaksi, kuten Kiilto.
Jos minulla olisi puoli metriä enemmän tilaa, olisin voinut rakentaa koko kylpyhuoneen perinteisellä tiivistyksellä ja laatoituksella kaikkiin seiniin kerralla ja sitten rakentaa erillisen saunan sinne. Mutta nyt minulla ei ole sitä tilaa, joten sauna tulee sanotusti puoliksi integroiduksi kylpyhuoneeseen. Lattian teen ensin ja sinne tulee Kiilton tiivistys koko alueelle, nostettuna seinille.
Folion seinillä saunassa toimii tiivistyksenä. Näin oli myös edellisessä talossani ja sen pitäisi olla hyväksytty.
Eikä ollut ilmanvaihto, josta esitin kysymyksiä tässä ketjussa, joten ihmettelen, miksi saan enemmän tai vähemmän päteviä kommentteja muilta siihen liittyen?
Hieman outoa ottaa huomioon vakuutusyhtiöt ja heidän vaatimuksensa samalla kun selität, kuinka rakennat täysin sääntöjen vastaisesti. En tuomitse, sillä olen itsekin rakentanut täysin sääntöjen vastaisen kylpyhuoneen, mutta en myöskään haaveile mistään korvauksesta, kun kosteus eräänä kauniina päivänä syö tiensä seinään.
nizzehult
Kaikkitietävä
· Västerbotten
· 1 222 viestiä
nizzehult
Kaikkitietävä
- Västerbotten
- 1 222 viestiä
Voitko kehittää tätä säännöistä poikkeamista?H Harpgear sanoi:On hieman outoa ajatella vakuutusyhtiöitä ja niiden vaatimuksia samalla kun selität rakentavasi täysin sääntöjen vastaisesti. En tuomitse, koska olen itse rakentanut täysin sääntöjen vastaisen kylpyhuoneen, mutta en myöskään unelmoi korvauksista, kun kosteus jonain kauniina päivänä syö tiensä seinään.
Ajattelen niin, että voi nähdä tämän kahtena erillisenä "huoneena", jotka jakavat lattian ja joissa on erilaiset ratkaisut vedeneristykseen. Olen rakentanut aiemmin näin ja se katsottiin OK:ksi eikä aiheuttanut huomautuksia, kun talo tarkastettiin viime vuonna ennen myyntiä.
Näin lukee GVK 2021:
Kosteassa tilassa 1 vedeneristyksen tulee koostua muovimatosta, vedeneristyskalvosta tai levyistä, joissa on vedeneristys.
Kylpy- ja suihkutiloissa on oltava vedeneristys lattiassa ja seinissä.
WC-tilojen, pesutuvan ja lämminvesivaraajan tilojen lattia tulee olla vedeneristetty ja reunat nostettuna seinille.
Verrataan huonetta WC-tilaan, ei kylpy- tai suihkutilaan, koska ainoa virtaava vesi on se, joka menee käsienpesuallaseen ja WC:hen.
Kosteassa tilassa 1 on vain lattia, ei muuta, ja sinne tullaan asentamaan perinteinen vedeneristys reunat nostettuina.
Sauna on siis mielestäni toinen tila, joka on eristetty muusta osasta, ja otan mielelläni vastaan huomautuksia tästä.
Et voi rakentaa lattiaa kahteen huoneeseen ja sekoittaa vedeneristyksiä, mutta jos teet kaksi huonetta yhdeksi lattiaksi yhtenäisillä vedeneristyksillä vakiintuneiden normien mukaan, olet kotona. Itse tekisin kuten itse puhut, mutta koko huoneen märkätilaksi ja jakaisin irtonaisella väliseinällä lattialla.
nizzehult
Kaikkitietävä
· Västerbotten
· 1 222 viestiä
nizzehult
Kaikkitietävä
- Västerbotten
- 1 222 viestiä
OK, joo se voisi toimia mutta kuinka korkea aiot sen tehdä tällöin? Tuntuu siltä, että sen pitäisi olla vähintään muutama senttimetri ja silloin komposiittikehys voisi täyttää saman funktion? Toinen ongelma voi olla, että kumi voi värjätä keraamisen laatan ja sitä voi olla mahdoton poistaa, jos sen aikoo ottaa pois joskus tulevaisuudessa.GoForIt sanoi:
Olen tekemässä jotain vastaavaa projektia, pientä saunaa yhdistetyssä pesutuvassa/kylpy/ suihkutilassa kellarikerroksessa.
Eristävien seinien osalta olen ajatellut asettaa irrallisen puukehyksen, jossa on kaksi voimakasta kumitiivistettä alapuolella, olemassa olevan keraamisen laatan päälle. Sekä sisä- että ulkopuolella tulee olemaan jalkalista keraamisesta laatasta.
Kun olen tarkistanut hintoja ja alkanut perehtyä erilaisiin lasikiinnityksiin, olen tullut siihen tulokseen, että tämä olisi halvin ratkaisu, mutta se ei ehkä ole yhtä kapea tai elegantti kuin mittatilattu 8 mm lasiseinä:
Runko rakennuspuutavaraa 45x45 rakennetaan molemmille puolille, missä ovi tulee olemaan. Se osa, joka lepää lattialla, on komposiitista. Runko naulataan seinään ja kattoon ja liimataan silikonilla lattiaan. Tavallinen lasinen saunan ovi karmeineen (mahdollisesti alumiinisella karmilla) asennetaan runkojen väliin. Ohut lista noin 15 mm, joka toimii urana, kiinnitetään rungon sisäosaan, vaihtoehtoisesti tämä voidaan jyrsiä jo ennen kehysten rakentamista. Kaksi mittatilaus 8 mm karkaistu lasi asetetaan tätä listaa vasten ja 20 mm neljänneskierroslista, joka kulkee ikkunoiden etupuolella, ruuvataan kiinni ja toimii lukona, joka pitää ne paikoillaan. Lasin ei tarvitse olla kiillotetuilla reunoilla, vaan riittää, että ne ovat pyöristettyjä (35% halvempaa). Mahdollisesti sisäpuolelle tulee asentaa kumilista johtamaan veden pois, kun höyry osuu lasiin.
Koko tämä ratkaisu maksaa jossain 4-5000 välillä. Haasteena on kuitenkin löytää ovi, jossa karmin syvyys on vain 45 mm, toistaiseksi olen löytänyt vain 70 mm...
Viimeksi muokattu:
Aina vaikeaa täysin ymmärtää, miten joku muu ajattelee...nizzehult sanoi:
OK, ja se voisi toimia, mutta kuinka korkean olit ajatellut siitä tehdä? Tuntuu siltä, että sen tulisi olla vähintään muutaman cm korkea ja silloin ehkä komposiittisääntö täyttää saman funktion? Toinen ongelma voi olla, että kumi haluaa värjäyttää klinkkerin ja voi olla mahdotonta saada sitä pois, jos se on joskus poistettava.
Kun olen tarkistanut hinnat ja alkanut tutustua erilaisiin lasikiinnityksiin, olen tullut siihen tulokseen, että tämä saattaisi olla halvin ratkaisu, mutta se ei ehkä ole yhtä kapea tai elegantti kuin mittatilaustyönä tilattu 8mm lasiseinä:
Runko, joka on tehty 45x45 toteutuista molemmille puolille, joihin ovi tulee. Se osa, joka lepää lattiaa vasten, on komposiittia.
Rungot naulataan seinään ja kattoon ja liimataan silikonilla lattiaan.
Tavallinen lasinen saunan ovi karmilla (mahdollisesti alumiinikarmilla) asetetaan runkojen väliin.
Noin 15mm kapea lista, joka toimii kiinteänä, naulataan kiinni koko rungon sisäreunaan, vaihtoehtoisesti se uritetaan etukäteen ennen kuin runko tehdään.
Kaksi mittatilaustyönä tehtyä 8mm karkaistua lasia kiinnitetään tätä listaa vasten ja 20mm neljänneslista, joka kulkee ikkunoiden ympäri etupuolella, ruuvataan kiinni ja toimii lukkoa, joka pitää ne paikallaan. Ei tarvitse olla hiottuja reunoja lasiin, vaan riittää, että ne on viistetty (35% halvempi). Mahdollisesti täytyy olla kumilista sisäpuolella, jotta vesi johdetaan pois, kun höyry osuu lasiin.
Koko tämän ratkaisun hinta on noin 4-5000,-.
Vaikeus on kuitenkin löytää ovi, jossa karmin syvyys on vain 45mm, toistaiseksi olen löytänyt vain 70mm...
Aion tehdä tavallisen seinän 70mm sääntöineen. Paneeli molemmin puolin. Ainoa ero on, että en aio kiinnittää lattiakarmaa lattiaan, vaan pingottaa sen lattian ja katon väliin, ja saada apua kiinnittämiseen kumilistoilla (esim. kaksi voimakkaampaa E-profiilia). En näe ongelmaa käyttää tavallista puutolppaa.
Sitten minulla on jäljellä klinkkeriä (10x10), joita olen ajatellut kiinnittää molempiin puoliin lattialistoina ja kovasaumata kulmasta. Kiinnittäminen silikonilla, kuten kuvaillaan, toimii myös (kuitenkin silikoni värjäytyy helpommin kuin kovasauma..). Seinä ei varmasti liiku.
Olen jo hankkinut oven, jossa on 93mm karmi, joten siinä tulee lista ympärille.
Minulla ei ole ongelmaa tiivistyskerrosten kanssa, koska ajankohtainen kellari on eristämätön betonilaatta, ja siinä on siis vain tiivistyskerrokset suihkuosassa ja viemärin ympärillä.
nizzehult
Kaikkitietävä
· Västerbotten
· 1 222 viestiä
nizzehult
Kaikkitietävä
- Västerbotten
- 1 222 viestiä
Ilmeisesti ångbastu-ovet ovat tiiviimpiä ja niissä on pienempi karmisyvyys. Tässä oli hyvä hinta ja se on täysin alumiinista 50 mm karmi:
https://spaprof.com/sv/category/sauna-dorrar-duschhorn/bastudorrar/matrix-angbastu-dorr
Minulla ei ole tilaa rakentaa enempää kuin 45x45, jos se olisi mahdollista, menisin vielä pienemmäksi. Mietin myös, pitäisikö minun kiinnittää ovi kahteen samankokoiseen alumiiniseksi neliöpalkkiin, ovi painaa melko paljon ja 45x45-puupalkki tuntuu heikommalta kuin samankokoinen alumiinipalkki.
Minulla on myös klinkkereitä ylimääräisenä, jos haluan rakentaa reunuksen, mutta se tuntuu hieman tarpeettomalta.
https://spaprof.com/sv/category/sauna-dorrar-duschhorn/bastudorrar/matrix-angbastu-dorr
Minulla ei ole tilaa rakentaa enempää kuin 45x45, jos se olisi mahdollista, menisin vielä pienemmäksi. Mietin myös, pitäisikö minun kiinnittää ovi kahteen samankokoiseen alumiiniseksi neliöpalkkiin, ovi painaa melko paljon ja 45x45-puupalkki tuntuu heikommalta kuin samankokoinen alumiinipalkki.
Minulla on myös klinkkereitä ylimääräisenä, jos haluan rakentaa reunuksen, mutta se tuntuu hieman tarpeettomalta.