nizzehult
Ajattelin tehdä täysremontin pieneen kylpyhuoneeseen ja samalla rakentaa sinne pienen saunan. Sauna rakennetaan siis osittain erillisenä, mutta käyttää samalla kolmea huoneen olemassa olevaa seinää. Koska tila on erittäin rajallinen (191x172), jokainen senttimetri on tärkeä, joten harkitsen tämän tekemistä näin ja haluaisin kuulla mielipiteitä siitä, ajattelenko oikein.

Erilaisten syiden vuoksi haluan, että kylpyhuoneessa on yhtenäinen klinkkerilattia koko tilassa, mikä mahdollistaa saunan helpon poistamisen tulevaisuudessa, jos se tulee ajankohtaiseksi. En siis halua kiinnittää alaohjauspuuta lattiaan ennen kuin tasoitan ja laitan klinkkerin, mikä on ilmeisesti normaalia.

Neljäs seinä, jota minun on rakennettava itse ja johon ovi tulee, on mietinnässäni.
Koko seinä, josta tulee 191 cm leveä, koostuu vain 45x45 palkeista, joten siitä ei tule erityisen monimutkainen. Se kiinnitetään olemassa olevien seinien runkoihin, joten muutama yksinkertainen tuki epäorgaanisesta materiaalista lattiaan riittää, jos se sijoitetaan muutama sentti lattian yläpuolelle. Rako voidaan sitten tiivistää periaatteessa millä tahansa, esimerkiksi lateksilla tai silikonilla. Onko jotain parempia vaihtoehtoja, kuten komposiittista valmistettu alaohjauspuu? Ratkaisu tiivistää rako silikonilla tuntuu hieman...

En myöskään ajatellut asentaa mitään seinäpintaa tälle seinälle kummallekaan puolelle, vaan panelointi, joka on höyrysulun päällä, riittäisi, pääasiassa tilan voittamiseksi. Olemassa olevien seinien kohdalla itse saunassa saatan laittaa kapean palan seinäpinnoitetta alareunaan, ei leveämpää kuin että lattian vedeneristyskalvo voidaan kääntää ylös ja niin, että puolikas tai neljännes klinkkerilaatasta mahtuu siihen kohtaan. Ajattelin tehdä samalla tavalla: ei muuta seinäpintaa, vaan höyrysulku suoraan runkojen päälle, koolaus ja sitten panelointi ulommaksi. Myös tilasyistä.

Ajattelenko nyt oikein? Olen muuten aika hyvin perillä märkätilojen rakentamista koskevista säännöistä.

Miksi muovia kaikkialla seinillä? Märkätila EI suositella muovia pelkästään vedeneristyskerros, jotta kosteutta ei jää kerrosten väliin.

nizzehult
Saunassa on aina muovia. Se toimii siellä vedeneristeenä. Sitten paneelin ja muovin välille tulee tuuletus, koska niiden välissä on rimoitus.

nizzehult nizzehult sanoi:
Saunassa on aina muovia. Se toimii vedeneristeenä siellä.
Ei, en koskaan laittaisi. Tiivistää mitä vastaan? Aiotko täyttää saunan vedellä?

nizzehult
Höyry. Näin rakennetaan sauna. Piste. Googlaa niin näet itse. Joten minulla ei ole ongelmia sen kanssa. Olen rakentanut saunan aikaisemmin, mutta silloin talo oli uusi.

Höyry nousee ylöspäin, höyrysulku voi olla katossa silloin Isf.

Ohjeissa ei ole muovia! Sen sijaan foliota, jos siitä tykkää.

nizzehult
Folio ja muovi ovat sama asia

• Tykkään
  • Haha
ylven ja 2 muuta
  • Laddar…
Jos muistan oikein, on saunoja rakennettu yli 100 vuotta ilman muovia tai kalvoa enkä löydä raportteja suurista kosteus- tai vesivaurioista näissä, löydätkö sinä? Iljettävien suositusten ja keksittyjen alan sääntöjen (jotta saadaan myytyä roskaa) takia suositellaan kaikenlaista sontaa nykyään! Ja sinun kaltaiset seuraavat ajattelematta kuin eksyneet lampaat tekemättä omaa analyysia! Kylpyhuoneremonttisikaan ei ollut suoraan sanottuna kovin vaikuttava. Onnea ja mukavaa viikonloppua!

Jotain rakoa ei tarvitse tukkia, lämpö nousee ylöspäin.
Meillä oli erillinen sauna pesutuvassa, sellainen jonka osti valmiina Tylöltä ja pystytti, se seisoi säädettävillä jaloilla, ja välissä oli noin 5 cm rako lattiaan. Tavallisesti saunassa on tuuletusaukko seinässä alhaalla, ja se tekee saman kuin rako alla.
Monia vuosia myöhemmin purin sen, rakensin sen tontille, laitoin katon päälle, ja siitä tuli leikkimökki lapsille. Muovia en nähnyt ollenkaan, se oli vain saunapaneelia ja lasivillaa.

nizzehult
Mutta siis, mitä te ette ymmärrä? Sauna tuottaa paljon kosteaa höyryä, joka, jos sitä ei eristetä millään tavalla, imeytyy seinärakenteisiin ja muihin paikkoihin, joihin ehdottomasti ei haluta kosteutta.

Sitten on asia erikseen rakentaa täysin erillinen sauna pihalle (tai kylpyhuoneeseen), missä muovi ei ole tärkeä niissä seinissä, jotka rakennetaan, mutta talon keskellä ei haluta, että kosteus leviää millään tavalla viereisiin huoneisiin tai rakenteisiin, ja sama periaate pätee, kun asennetaan vedeneristyksiä kylpyhuoneeseen, vain että tässä muovi toimii vedeneristeenä. Vakuutusyhtiöt ovat yhdessä muiden organisaatioiden kanssa sopineet säännöstöstä, jota on noudatettava korvauksen saamiseksi. Sitten tietysti voi tehdä kuten @Jonatan79 ja mennä omia teitään ja ajatella, että omat säännöt kelpaavat, mutta se kostautuu, kun yrittää myydä asuntoa tai kun vahinko tapahtuu.

On selvää, että lämpö nousee ylöspäin, mutta saapuvan ilmavirran (ilmanvaihdon) ei tulisi olla liian suuri, sillä silloin sauna viilenee liian nopeasti. Yleensä laitetaan ilmanottoaukko juuri kiukaan alle, ei enempää. Koko seinän mittainen rako on liikaa.

Edellisessä talossani rakensin myös saunan tilaan, joka lähinnä muistutti kylpyhuoneen viereistä suurta vaatehuonetta, ja siellä kysyin talon rakentaneilta timpureilta, miten minun pitäisi tehdä ja miten he tekisivät, ja juuri kuten aion tehdä täällä: muovi seinään, rimoitus rakenteisiin ja sitten panelointi päälle, joten tämä ei ole mitään omaa keksintöäni. Ainoa suuri ero on, että siellä oli kipsilevyä seinissä, mutta täällä minulla ei ole lainkaan seinäverhousta.

Sauna keskellä olemassa olevaa rakennusta kuivuu myös hyvin nopeasti. Sitä en ole itse keksinyt ;)

nizzehult
Vai niin, mutta yritäpä pelata tuolla kortilla vakuutusyhtiön kanssa, jos joudut vesivahingon kohteeksi!
- Miksi märkähuoneessa ei ole vedeneristettä saunan ympärillä?
- Ääh, se on kai turhaa, sillä se kuivuu joka tapauksessa niin nopeasti.
Huomaa, että tämä on märkähuone ja sellaisessa täytyy - ei pidä - olla vedeneriste kaikilla seinillä ja lattialla.
Vaihtoehtona minulla olisi ollut laittaa vedeneriste runkoihin ja sitten rakentaa sauna niiden päälle, ero on vain siinä, että vedeneristeena toimii tässä tapauksessa muovi.

Vahinkovesi puurunkoisessa seinässä, jossa on Saunapaneli ja joka on lisäksi sisäseinä?! Näytä minulle sellainen esimerkki niin olen yllättynyt. Lue vähän fysiikkaa ja ajattele itse niin ymmärrät ehkä paremmin. Lue sitten miksi vakuutusyhtiöt ja rakennusala imevät toisiaan niin ymmärrät vielä paremmin…

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.