Minulla on vanha lato, joka on eristetty ja siihen on rakennettu välipohja, mutta luulen, ettei se ole riittävän kestävä yläkerran rakentamiseen.
Kuvassa 1 olen piirtänyt palkiston eristyksen päälle, mutta palkit sijaitsevat tietysti eristyksen alla.
On käytetty 45x220 cc120, jänniteväli on 5300 mm osittain kattotuolin jalkojen päällä kuvan 2 mukaisesti (Huom. tämä ei ole minun lavani vaan kuvituskuva, kattotuolieni mitat ovat suuremmat) ja osittain jokaisen "kattotuolin" välissä olevalla vaakasuoralla ristikkopalkilla, joka sijaitsee kattotuolien välissä. Koska seinä ym. on kipsattu, on vaikea nähdä tarkasti, miten tämä on tehty. Seinärakenne on kulmassa, katso kuva 3. Oletan, että tämä vaikuttaa siihen, kuinka paljon seinään voi kuormittaa?
1. Ajatukseni on poistaa eristys ullakolta ja lisätä täydentävät 45x220 niin, että väli on cc60.
Sitten aion kuvan 3 mukaisesti tehdä kantavan palkin noin 70 cm kattokulman/sivukaton murtokohdasta, kaksois 45x220 ja alla 95x95 tolpat. Sekä huoneen oikealle että vasemmalle puolelle pohjakerroksessa. Näin 45x220 välipohjan jänniteväliksi tulisi noin 4 m.
2. Olisiko parempi olla vain yksi kantava palkki huoneen keskellä?
Voisitko piirtää mitoitetun osan sen sijaan? En oikein ymmärrä, mitä haluat tehdä. 5,3 metriä on liian pitkä jänneväli 45x220 c/c 600:lle, jos sinulla on normaalia toimintaa yläpuolella.
Hei, voin yrittää luonnostella myöhemmin. Joo, 5,3 m on liian pitkä, joten kysymys on keskilinjan tukemisesta tai tukilinjan tekemisestä oikealle ja vasemmalle puolelle, koska epäilen, kuinka sivujen tuki on nykyään rakennettu.
Voisitko piirtää mitoitetun osan sen sijaan? En oikein ymmärrä, mitä haluat tehdä. 5,3 metriä on liian pitkä jänneväli 45x220 c/c 600:lle, jos aiot käyttää sitä normaaliin toimintaan yläpuolella.
Onko jollakulla ideoita alimmasta kuvasta, kuinka asentaa kantavat palkit ja pylväät, jotta voisi rakentaa yläkerran olemassa olevan lattian päälle, joka on tänään vain tehty sisäkattoon?
Luulen, että paras tapa on tehdä kuten olet vihjannut viimeisessä kuvassa. Itsenäinen rakenne pylväiden, kantavien palkkien ja poikittaispalkkien avulla.
Uskoisin, että paras tapa on tehdä kuten ehdotit viimeisessä kuvassa. Erillinen rakenne pylväiden, kantavien parrujen ja poikittaisten palkkien avulla.
Ok, mietin kantavia parruja alakerrassa.
Sisäkatto on kipsattu harvalaudan päälle.
Voinko antaa kantavan parrun mennä olemassa olevan kipsin alle harvalaudan mukaisesti? Ja olla tarkka, että kantava parru kulkee harvalaudan alla koko pituudeltaan?
Alhaalta katsottuna kantava parru tukee siis kipsi-harvalauta-palkistoa.
Täytyykö jokainen palkki ruuvata harvalaudan ja kipsin läpi ylhäältä ullakolta kantavaan parruun, vai voiko kantava parru olla enemmän tai vähemmän "irti"?
Alaosasta katsottuna kantopuu tukee siis huomio-kips-ristikkoa.
Se ei ole hyvä ratkaisu. Poikittaisten palkkien pitäisi mieluiten levätä suoraan kantopuun päällä, ei missään tapauksessa kipsin päällä. Ehkä harvalla paneelilla, sen mitoista riippuen.
Palkit tulee kiinnittää kantopuihin ja tukea kiertymistä vastaan.
Se ei ole hyvä ratkaisu. Poikittaiset palkit tulee mieluiten levätä suoraan kantavalla palkilla, ehdottomasti ei kipsillä. Ehkä harvalaudoissa, riippuen niiden mitoista.
Palkit on ankkuroitava kantaviin palkkeihin ja tuettava kallistumista vastaan.
Harvalaudat ovat 45x70.
En ajatellut kiinnittää kipsin alle, jos siellä ei ole harvalautoja alla...
Mutta ajattelin leikata pieniä reikiä kipsiin, jotta näen tarkalleen missä harvalaudoitus sijaitsee, sitten asentaa kantavan palkin suoraan harvalautojen alle samansuuntaisesti harvalaudoituksen kanssa. Onko tämä hullua?
Onko väliä, jos leikkaan kipsin pois ja kiinnitän kantavan palkin suoraan harvalautoihin, eikö pitäisi olla mitään väliä, onko kipsi välissä vai ei?