6 731 lukukertaa ·
8 vastausta
7k lukukertaa
8 vastausta
Betonitalo vuodelta 1953
Olen käynyt katsomassa vuonna 1953 rakennettua betonitaloa. Kuvaus sanoo, että se on kevytbetonia, ja eräs rakennusalan tuttavani neuvoo minua olemaan ostamatta sitä, koska hänen mukaansa kaikki tuon ajan talot rakennettiin sinibetonilla. Välittäjä sen sijaan sanoo, että se on valkoista kevytbetonia, siporexia luulen, että sitä kutsutaan näin, mutta hänellä ei ole asiakirjoja, jotka todistavat tämän.
Kun huomautan tästä tuttavalleni, hän sanoo, että on mahdotonta, koska siporexin valmistus ei alkanut niin aikaisin, vaan tuli markkinoille useita vuosia myöhemmin, ja hän on tästä erittäin varma.
Nyt kysymykseni on. Tietääkö joku, milloin siporexin kevytbetonin valmistus alkoi ja onko mahdollista, että tämä talo on rakennettu juuri tästä materiaalista?
Jos menisi katsomaan taloa uudelleen, voisiko itse nähdä eroa eri betonien välillä?
Kun huomautan tästä tuttavalleni, hän sanoo, että on mahdotonta, koska siporexin valmistus ei alkanut niin aikaisin, vaan tuli markkinoille useita vuosia myöhemmin, ja hän on tästä erittäin varma.
Nyt kysymykseni on. Tietääkö joku, milloin siporexin kevytbetonin valmistus alkoi ja onko mahdollista, että tämä talo on rakennettu juuri tästä materiaalista?
Jos menisi katsomaan taloa uudelleen, voisiko itse nähdä eroa eri betonien välillä?
Miksi ei tehdä nopeaa radonmittausta 10 päivässä. Onhan se radonpitoisuus, joka on tärkeä, ei se, mistä talo on rakennettu. Tarkista muuten kunnan (ympäristö- ja rakennusvalvonta) kanssa, heillä on yleensä tietoja aiemmin tehdyistä mittauksista, ainakin meillä on.
Lyhytaikaisen mittauksen mittausaika voi olla milloin tahansa vuoden aikana ja kestää vähintään 10 päivää, yleensä maksaa muutaman sadan.
Huomaa, että radonia voi myös tulla maaperästä ja talon sisälle, mikä voi nostaa arvoja, joten älä keskity vain rakennusmateriaaliin.
Sinibetonin tunnistaminen ei ole vaikeaa (sinisenharmaa väriltään), mutta usein se on maalattu tai tapetoitu. Toinen kevytbetoni on valkoinen kuin liitu.
Lyhytaikaisen mittauksen mittausaika voi olla milloin tahansa vuoden aikana ja kestää vähintään 10 päivää, yleensä maksaa muutaman sadan.
Huomaa, että radonia voi myös tulla maaperästä ja talon sisälle, mikä voi nostaa arvoja, joten älä keskity vain rakennusmateriaaliin.
Sinibetonin tunnistaminen ei ole vaikeaa (sinisenharmaa väriltään), mutta usein se on maalattu tai tapetoitu. Toinen kevytbetoni on valkoinen kuin liitu.
Yksinkertainen testi on porata reikä eristetyssä tilassa kevytbetoniin. Sitten näkee selvästi, mitä tyyppiä se on. Voit esimerkiksi porata vaatekaapista, ruokakomerosta tai jopa sähkölaatikon taustan läpi.
Hei
Taloani on rakennettu vuonna 1951 ja se on rakennettu Gävlen Siporexilla (Laskut ovat tallessa). Joten se voi olla rakennettu Siporexista. Talossani, jossa myös väliseinät ovat kevytbetonia, on pitkäaikaismittauksessa 33 Bq. Siporexini EI ole valkoinen kuin liitu. Se on harmaa kuin maanantai lokakuussa. /LOB
Taloani on rakennettu vuonna 1951 ja se on rakennettu Gävlen Siporexilla (Laskut ovat tallessa). Joten se voi olla rakennettu Siporexista. Talossani, jossa myös väliseinät ovat kevytbetonia, on pitkäaikaismittauksessa 33 Bq. Siporexini EI ole valkoinen kuin liitu. Se on harmaa kuin maanantai lokakuussa. /LOB
Tosiasia on, että talossa ei tarvitse olla kaikkialla samaa tyyppiä kevytbetonia. Minun taloni: sinibetonilla muurattu lohkoilla ulkoseinissä, kevytbetonista esivalmistetut lohkot välipohjassa (harmaa), kevytbetonista esivalmistetut lohkot sisäseinissä (valkoinen). Ja puolet talosta on lisäksi 50 vuotta vanhempi puurunkoineen.
Not1) älä luota siihen, mitä välittäjä sanoo
Not2) radonin riskit ovat erittäin rajalliset, jos et tupakoi
Not1) älä luota siihen, mitä välittäjä sanoo
Not2) radonin riskit ovat erittäin rajalliset, jos et tupakoi
Viimeksi muokattu:
Tarkista radonpitoisuus testillä (10 päivää). Jos se hyväksytään, niin sitten vaan ajamaan.
Ei väliä jos pieniä osia talosta on sinibetonista. Jos koko talo on rakennettu siitä, se näkyy radonarvoissa ja silloin tarvitaan saneeraus, jos aikoo ostaa.
Ei väliä jos pieniä osia talosta on sinibetonista. Jos koko talo on rakennettu siitä, se näkyy radonarvoissa ja silloin tarvitaan saneeraus, jos aikoo ostaa.
Tätä en ole samaa mieltä, ainakaan jos ei ole tupakoitsija ja jos tasot eivät ole äärimmäisiä.krille09 sanoi:
Lisäksi, monet tämän ajan talot ovat "tiivistettyjä" painovoimaiotoja, joissa on aivan liian huono ilmanvaihto. Muutamalla tuloilmaventtiilillä ja ulospuhalluspuhelimella, joka maksaa tuhat euroa, pääsee pitkälle.
On myös suuri ero sinibetonin ja sinibetonin välillä, vain koska se on siniharmaa, ei sen tarvitse olla korkeaaktiivinen. Gammasäteilymittaus on nopein tapa mitata uraanimäärä suoraan seinästä, mutta silloin ei tietenkään mitata mahdollisesti maaperästä tulevaa radonia. Mutta olen samaa mieltä stoif:s kanssa, toimivan ilmanvaihdon kanssa, jota joka tapauksessa pitäisi olla, radon on merkityksetön terveysongelma.
Klikkaa tästä vastataksesi