Hei!

Kaksi vuotta sitten minulla oli valtava riita taloyhtiön hallituksen kanssa. Minulla oli tietenkin myös oikeus lopulta.

Kyse oli siitä, että firma, joka teki putkiremontin ja valoi kylpyhuoneeni lattian, oli laittanut huomattavasti liikaa vettä betoniseokseen (joka oli täytetty leka-palloilla)... ei ole muuta järkevää selitystä.

Ongelma on, että odotin yli 6 viikkoa siitä, kun lattia valettiin, ennen kuin laitoin tasoitemassan sähkövastusten päälle, jotka sähköasentaja oli asentanut. Viikko myöhemmin kylpyhuone oli täysin valmis. Joten "putkiremontti-betoni" sai kuivua peräti 6 viikkoa, eikö se ole äärimmäisen pitkä aika, ja eikö pitäisi olla 101% varma, että se on kuiva, jotta voi jatkaa työskentelyä kylpyhuoneen kanssa?

Soitin eräälle rakennusmiehelle, joka sanoi, että rakennuksilla laatoitus tehdään päivä sen jälkeen, kun lattia on valettu, ehkä se oli liioiteltu(?)... mutta kyse on joka tapauksessa muutamasta päivästä.

Te, jotka tiedätte tästä, mitä sanotte?

(lattiani ja naapurin alhaalla olevan katon on kostea, mutta se kuivui itsestään muutaman kuukauden jälkeen ja tänään, 2 vuotta myöhemmin, ei ole lainkaan kosteutta – joten se ei vuotanutkaan uudistetusta kylpyhuoneestani, kuten hallitus väitti. Ei, en tehnyt uutta remonttia, mitään ei tehty kosteusongelman löytämisen jälkeen.)

Kuusi viikkoa on epätavallisen lyhyt aika. Normaaliolosuhteissa betonin pitäisi kovettua vähintään 2-3 kuukautta, ei kuivuuden vuoksi, vaan jotta se ehtii kutistua riittävästi. Muuten on riski, että laatat tai tasoite irtoavat. Laattoja ei todellakaan asenneta seuraavana päivänä, ellei käytetty snabbetong.

Se, onko betoni kuivunut riittävästi kuuden viikon jälkeen, riippuu siitä, kuinka paksulti sitä on valettu ja kuinka paljon vettä siinä on, ja tietysti huoneen lämpötilasta ja suhteellisesta kosteudesta. Ja tietenkin siitä, voiko jälkikosteus diffundoitua muualle aiheuttamatta vahinkoa.

jon_h sanoi:
Kuusi viikkoa on epätavallisen lyhyt aika. Normaalisti betonin pitäisi olla vähintään 2-3 kuukautta, ei kuivumisen takia, vaan siksi että sen pitäisi ehtiä kutistua riittävästi. Muuten on riski, että laatat tai tasoite irtoavat. Ei todellakaan kannata laittaa klinkkereitä heti seuraavana päivänä, ellei siis käytetty pikabetonia.

Se, onko betoni kuivunut riittävästi kuuden viikon jälkeen, riippuu siitä, kuinka paksusti se on laitettu ja kuinka paljon vettä siinä on, ja tietenkin huoneen lämpötilasta ja suhteellisesta kosteudesta. Ja tietenkin siitä, voiko jäännöskosteus hajaantua muualle aiheuttamatta vahinkoa.
Jos nyt on olemassa pikabetonia, niin miksi kukaan käyttäisi tavallista betonia? Onko se pikabetoni ehkä kalliimpaa?

Jos tekee putkiremonttia, niin on vaikea uskoa, että käytettäisiin muuta kuin nopeasti kuivuvaa betonia. Sadat asuvat siellä ja haluavat käyttää vessaa, en usko että asukkaat hyväksyisivät 2-3 kuukauden kuivumisaikaa, kuten ehkä arvioit ajan.

Jos nyt firma on laittanut muuta kuin nopeasti kuivuvaa betonia, niin heidän pitäisi ehdottomasti kertoa se hallitukselle ja minulle, jotta tiedämme, ettei remonttia voi viimeistellä moneen kuukauteen. ...ei, uskon ehdottomasti, että 6 viikon kuivumisaika olisi riittävä, muuten ei ole hyväksyttävää silloin kun asutaan siellä. Firman täytyy olla valinnut pikabetoni. Naapurini odotti melkein saman verran, eikä heillä ollut ongelmia kosteuden kanssa.

nattugglan11 sanoi:
Onko nopeampi ehkä kalliimpi?
Joo, paljon.

Sitten on vähän ihanaa sinun luottavaisuutesi kanssa kun ajattelet, että firman täytyy valita snabbetong, muuten he olisivat kertoneet teille siitä. Jos tietäisit, kuinka paljon tietämättömyyttä ja huolimattomuutta tässä alalla on, et ehkä olisi niin varma.. :)

Ja kuten kirjoitin, se ei ole kuivumisaika joka on 2-3 kuukautta, se on kutistuminen, joka enimmäkseen tapahtuu silloin. Se voi aivan hyvin kuivua nopeammin tai hitaammin.

Se riippuu täysin siitä, millaisesta betonista on kyse.
Sanoiko rakennusfirma, että teidän pitäisi odottaa 6 viikkoa ennen tasoitusta?
Teittekö loput kylpyhuoneesta itse?
Olemme työskennelleet ardex a-34/35mix:in kanssa, ja se on päällystettävissä 24 tunnin jälkeen.
Nyt käytämme enemmän eps-sementtiä.
Sitä voi tasoittaa vähintään 3 päivää asettamisen jälkeen, ja sitten tasoitteen spesifikaatiot määrittävät päällystysajan.
Kaikessa sekoittamisessa veden määrä on oltava oikea.
Sekoittivatko he lecakuulat sementtiveteen ennen betonin laittamista?

Ystävällisin terveisin, Putte

ByggPutte sanoi:
.
Den flytspacklar man minst 3 dar efter att den
är lagd ... .
Voi tasoittaa välittömästi asennuksen jälkeen ja pitäisi tasoittaa max kolmen päivän sisällä.

Se oli se, mitä etsin, mutta meni pieleen ;)

Epäilin, että se oli kirjoitusvirhe, mutta minun täytyy ilmeisesti besserwissra vähän.. :)

ei ongelmaa ;)

ByggPutte sanoi:
Se riippuu täysin betonista. Oliko se rakennusfirma, joka sanoi, että teidän tulisi odottaa 6 viikkoa ennen tasoittamista? Teittekö itse loput kylpyhuoneesta? Olemme työskennelleet ardex a-34/35mixin kanssa, se on pinnoitettavissa 24 tunnin kuluttua. Käytämme nykyään enemmän eps-sementtiä. Sitä tasoitetaan vähintään 3 päivää sen jälkeen, kun se on asetettu, ja sitten sovelletaan tasoitusaineen eritelmiä pinnoitusaikaan. Kaikissa sekoituksissa veden määrän on oltava oikea. Sekoittivatko he leca-pallot sementtiveteen? Ennen kuin he laittoivat betonin päälle?

Terveisin, Putte
Ongelma on siinä, että rakennusfirma ei sanonut mitään hallitukselle, eikä hallitus myöskään kysynyt mitään, enkä minäkään tiennyt asiasta mitään. Hallituksen virhe oli, ettei ottanut selvää asiasta, ja ajattelin, että 6-8 viikkoa pitäisi riittää hyvin! En muista tarkalleen kuivumisaikaa, mutta se oli vähintään 6 viikkoa.

Firma teki niin sanotun karkean palautuksen, minun täytyi tehdä loput, eli tasoite, vesieristys, kaakelointi jne.

En tiedä, miten firma valoi lattian, tiedän vain, että siellä on lekakiekkoja. Minulla on heikko muisto, että kurkistin kylpyhuoneeseen, kun he olivat puolivälissä valmiita, ja näin koko lattian täynnä nähtävästi vain ruskeita lekapalloja, enkä betonia, joten tunne on, että he lopuksi täyttivät betonilla näiden pallojen päälle.

Mikä on sementtivesi? Todennäköisesti he tekivät, kuten kysyit, sementtiveden(?) ja lopuksi sementin.

Teoriaani on se, että he valivat lattian, ja tietenkin oikealla tai väärällä veden määrällä lattian ympäröivät/jäljelle jäävät osat kastuivat purkamisen jälkeen. Lattiasta piikattiin suuri osa pois viemäriputken vaihtamisen vuoksi. Joten ei voinut olla monta senttimetriä naapuriasuntoon jäljellä. Tämän lattian valun yhteydessä tuo pieni osa naapurin katon alapuolella kastui tietysti, ja muutamaa viikkoa myöhemmin hän näki keltaisia tahroja katossaan... ja hallitus luuli, että minun uutuuttaan oleva kylpyhuone vuoti vettä.

...mutta todellisuudessa kaikki viittaa siihen, että se oli lattian valu, joka ei saanut kuivua kunnolla, koska jotain kohtaa tehtiin väärin. Kyse ei siis ollut minun yksityisestä kylpyhuoneen remontista. Olen käyttänyt sitä joka päivä kahden vuoden ajan, eikä naapurissani ole siellä kosteutta.

Hallituksen kohtelu minua kohtaan oli erittäin huono tämän "kiistan" aikana, joka kesti 12 kuukautta, koska hallitus ei jostain epäilyttävästä syystä halunnut sekoittaa vakuutusyhtiötä mukaan. Lopulta sain apua vakuutusyhtiöltäni, joka lopetti kiistan. Mutta tämä ärsyttää minua vielä tänäkin päivänä pitkän ajan jälkeen, ja halusin saada vastauksen tähän betonivalulla.

Voi sekoittaa vähän sementtiä, joka on sekoitettu veteen, lecakuulien joukkoon. Vain niin, että ne kastuvat. Kun se kuivuu, on helpompi kävellä. Mutta ei ehkä ole niin, että he olisivat tehneet niin. Voidaan kaataa lecat ja valaa pinta niiden päälle. Se, että kosteus vuoti naapuriin alakerrassa, voi johtua siitä, että he loiskuttelivat vedellä tai että jokin sekoituksista oli liian märkä. Ja jos vain ohut kerros jää naapuriin, niin vesi imeytyy betoniin ja näkyy katossa. Ja se voi olla syynä siihen, miksi se ei näkynyt heti.

Ikävää, että he eivät halunneet sekoittaa vakuutusyhtiötä heti. Hallituksessa olevat ovat varmaan saaneet jonkin huonon diilin rakennusyritykseltä, jonka he haluavat salata. Kummallista, etteivät he saaneet koko kylpyhuonetta, oliko se sinun valintasi vai jotain, jonka yhdistys keksi?

ByggPutte sanoi:
Voi sekoittaa hieman sementtiä sekoitettuna
veteen leca-pelletit.
Juuri niin, että ne kostuvat.
Kun se kuivuu, on helpompi kävellä päällä.
Mutta ei ole välttämätöntä, että ovat tehneet niin.
Voi kaataa lecan ja valaa pinta päälle.
Että se kostui naapuriin alapuolella
voi johtua siitä, että he lotrivat vedellä tai
olyivat jotkut sekoitukset liian märät.
Ja jos vain ohut kerros jäi naapuriin,
niin vesi imeytyy betoniin ja
näkyy katossa. Ja voi olla siksi se ei näkynyt heti.

Ikävää, että eivät halunneet sekoittaa vakuutusyhtiötä
saman tien. Hallituksessa ovat varmaan saaneet paskadiilin rakennus
yritykseltä, jota haluavat piilotella.
Outoa, etteivät saaneet koko kylpyhuoneita, oliko se valinta sinun puolelta
vai jotain, mitä yhdistys keksi?

Terveisin Putte
Kyllä, se oli vain kerros naapuriin asti, ja kyllä, se kerros kastui. Mutta minä, joka olin täysin vihreä ennen remonttia, en aluksi ymmärtänyt sitä ja olin itse kiireinen tutkimuksissani siitä, miten kylpyhuone remontoidaan ja miten ratkaista kiista, joka syntyi tämän kosteuden vuoksi, nyt jälkikäteen tiedän enemmän.

Kyllä, epäilin myös, että hallitus oli palkannut pimeästi tekemään putkiremontin, se oli talon miehen poika, joka hoiti putkiremontin, pojan rakennusfirma siis. Yhtä epäilyttäviä olivat ne maalari, jotka tekivät maalauksen kellarissa, joukko puolalaisia, jotka joku toinen poika oli löytänyt jostain. Voi helvetti.

Syy siihen, että hallitus ei halunnut sekoittaa vakuutusyhtiötä, oli puheenjohtajan mukaan, että omavastuu oli niin kallis, useita perusmäärärahastuksia, olisi halvempaa tehdä se itse siis. Mutta hallitus tiesi tai ei halunnut tietää, että ei tarvitse hyödyntää vakuutusta vain siksi, että ilmoittaa vahingosta. Tai kuten sanottu, he halusivat pysyä hiljaa, jotta ei tarvitse raportoida yritystä, joka teki työn.

Teemme osakorjauksen tarpeen mukaan, missä asutaan, ja teemme vain karkean ennallistamisen. Erittäin pieni yhdistys. Jos meitä olisi 100 asuntoa ja kaikki tarvitsisivat remonttia, niin luultavasti purettaisiin kaikki ja tehtäisiin parempi diili yrityksen kanssa, joka voi tehdä koko remontin.

Nyt eksyttiin aiheesta. Se oli betoni, ja luulen saaneeni vastauksen kaikkiin kysymyksiin. Kiitos!

Onnea naapuriyhteistyöhön.
Me kohtasimme samanlaista töissä.
Me teimme karkean työn ja sitten jotkut
asiakkaat vuokrasivat ulkomaista työvoimaa.
Ei puhettakaan kuivumisajoista.
Ja yhden asunnon he täyttivät savupiipun
nokiin ;).

Ystävällisin terveisin Putte

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.