Aion valaa betonilaatan, jonka päälle tulee kiviuuni (n. 800 kg).
Laatan pitää olla betonipilarien varassa (n. 80 cm korkea), mahdollisesti myös yksi rivi keskellä, jos se on tarpeen.

Kuinka paksu laatan pitäisi olla?
Ja kuinka vahva raudoitusverkko tarvitsen? Onko parempi olla kaksi "kerrosta" raudoitusta kuin yksi?
Haluaisin mieluiten välttää keskipilaririvin. Voinko jättää sen pois vai onko se tarpeen?

Ymmärrän sen välipohjaksi eikä maanvaraiseksi laataksi?

800 kg staattinen kuormitus on valtava. Tarvitset rakennesuunnittelijan laskemaan sen, mutta se vaatii paljon raudoitusta ja betonia.

• Tykkään
Baggatorp
  • Laddar…
Poistin viestini, koska ymmärsin kysymyksen väärin!

Mitkä ovat uunin mitat ja seisooko se jaloilla vai reunoilla? Vai onko se täysin tasainen pohjasta?

Stringfellow Hawke Stringfellow Hawke sanoi:
Ymmärrän sen olevan välipohja eikä maanvarainen laatta?

800 kg staattinen kuormitus on valtava. Tarvitset rakennesuunnittelijan, joka laskee sen, mutta se vaatii paljon raudoitusta ja betonia.
8 kN aamiaispala rakennesuunnittelijalle ;) Mutta on kuitenkin tärkeää, että tämä tehdään oikein, jotta se ei kaadu ja putoa maahan tai jotain vastaavaa. Korkea rakenne neljän pilottiperustuksen varassa ei ole itsestään vakaa.

Kiitos vastauksesta!

En ole täysin varma lopullisesta painosta, mutta arvioin sen olevan 800 kg, perustuen annettuihin painoihin, jotka olen nähnyt muille samankokoisille uuneille.

Ajatus on, että uuni seisoo noin 5 cm levyseinän sisäreunasta. Uunin alla on myös levy, jossa on eristävä kerros vermikuliitti/betoni, muotoiltu niin, että uunin kivet seisovat sen ulkoreunalla. Tämä levy on tarkoitus valaa suuremmalle levylle (160 x 175 cm). Uuni tulee olemaan noin 150 x 170 (puoliympyrä, jossa aukko, joka menee betonilevyn ulkoreunaan). Katso tekemäni luonnos.

Youtube:ssa rakennetaan uuneja, joissa valetaan levyt tolppien päälle paksuudeltaan 5 cm:stä arvioimaani 15 cm:iin ja vaihtelevalla innolla mitä tulee raudoitukseen. Tästä syystä olin epävarma ja halusin esittää kysymyksiä. Liitän myös kuvan uunista, joka muistuttaa sitä, mitä aion rakentaa.

• Uunin kaavakuva, jossa puolipallon muotoinen rakenne ja avoin etuosa, joka muistuttaa suunniteltua rakennetta.
  • Tiilestä tehty ulkouuni puutarhassa, jossa puita ja kasveja; tulipesässä palaa tuli.
Onko sinulla ajatuksia tästä täydennykseni jälkeen?

Onko se kupoliosa, joka pitäisi olla levyllä, jota rakennat ja joka puolestaan lepää pilareiden päällä?

Eihän se voi painaa tonnia...

Kyllä, se on totta. Katso kuva yllä.

Tiiliskivien arvioitu määrä on 250. Yksi tiiliskivi painaa 2,8 kg, mikä tekee 700 kg. Sen lisäksi tulee pohja styroksi/betonilla sekä noin 10 cm paksu kerros rappausta/eristettä, joka koostuu eri osista, sekä "koristekivet" ja savupiippu, joka muurataan etupuolelle. Vaikea nähdä, että se voisi jäädä alle 800 kg.

Mutta jos haluamme olla hieman tarkempia, voimme laskea itsensä kupolin, joka koostuu useasta yhteenliitetystä palasta, tulenkestävistä tiilistä.

Pallon tilavuus: (4*π*r^3)/3.
Ulkopallon (säde 62 cm) tilavuus on 998 litraa.
Sisäpallon (ontelo, säde 50 cm) tilavuus on 523 litraa.
998 - 523 = 475 litraa. Jaettuna kahdella, koska se on puolipallo = 238 litraa tulenkestävää tiiltä (ja muurauslaastia). Kupolin alla on tulenkestävä kerros samasta tiilestä, ja sen tilavuus on 60 litraa.

Yhteensä meillä on 300 litraa tulenkestävää tiiltä. Yhden tiilen paino on ilmoituksen mukaan 2,8 kg ja annetuilla mitoilla sen tiheys on 2,13 kg per litra. Se antaa painoksi kupolille ja pohjalle = 300*2,13 = 640 kg. Etupuolella on tietysti aukko, mutta toisaalta sen päälle muurataan holvi, joten se menee suunnilleen tasan.

Lisäksi tulee siis savupiipun sekä eristävän viitan ja eristävän pohjalevyn (vermikuliitti/betoni) paino. Ja 700-800 kg ei liene kohtuuton?

Myynnissä on "valmiita" kiviuuneja, joiden painoksi valmistajat ilmoittavat 500 ja 2 000 kg välillä. Pienet koostuvat vain kupoleista + savupiipusta.

Viimeksi muokattu:
Näyttää siltä, että minun täytyy tulkita se niin, että kukaan ei uskalla tarttua tähän konstruktiioon.

Kupoli onhan platan reunoilla, joten plata kantaa vain itsensä ja pizzaa, joka paistetaan. Tee pieni reunapalkki.

Protte

prototypen prototypen sanoi:
Kupoli seisoo levyn reunojen päällä, joten levy kantaa vain itseään ja paistettavaa pizzaa.
Tee pieni reunapalkki.
Protte
Kupolin pitäisi seistä 10 cm paksun, eristävän sementti/vermikuliittilevyn päällä, joka puolestaan seisoo valetun betonilaatan päällä ja lepää pilareilla. Silloin kupolin paino jakautuu vermikuliittilevyn pinnalle, joka puolestaan on keskellä betonilaattaa. Eli kupolin paino jakautuu karkeasti ympyränmuotoiselle pinnalle, jonka halkaisija on 150 cm ja joka on betonilaatan keskellä.

Kaiva 30cm
Aseta maarukkan
Aseta 20 cm 8-16 makadam
Valaa 10cm laatta 6150-vahvistuksella
Anna vahvistuksen ulottua laatan yläpuolelle sinne, missä plinttisi tulevat olemaan.
Muotoile plinttejä ja ylempää laattaa varten.
Valaa plintit ja laatta 10cm

jos olet epävarma kantavuudesta, valaa 15cm laatat ja laita kaksinkertainen 6150-kerros.

...näin minä tekisin ainakin.

MathiasS MathiasS sanoi:
Kaivaa pois 30 cm
Aseta suodatinkangas
Laita 20 cm 8-16 sepeliä
Valaa 10 cm laatta, jossa 6150 raudoitus
Anna raudoituksen nousta laatan läpi sinne, missä pylväät tulevat.
Muotita pylväille ja ylemmälle laatalle.
Valaa pylväät ja laatta 10 cm

jos olet epävarma kestävyydestä, valaa 15 cm laatat ja laita kaksinkertainen 6150 kerros.

...näin tekisin ainakin minä.
Kiitos.
Se oli aika tarkalleen niin kuin olin ajatellutkin tehdä, ellei ehdotuksia olisi tullut. Ja näyttää siltä, että 10 cm riittää hyvin kummallekin laatalle, jos katsoo, miten muut uunirakentajat ovat mitoittaneet.

Z zingo sanoi:
Kiitos.
Se oli aika tarkalleen niin kuin itse olin ajatellut tehdä, jos kukaan ei olisi tullut ehdotusten kanssa. Ja näyttää siltä, että 10 cm:n pitäisi riittää molemmille levyille, jos katsotaan, kuinka muut uuninrakentajat ovat valinneet mitoittaa.
Nyt olen kaivanut, täyttänyt 20 cm sepelillä ja tehnyt valukehikon. Olen lukenut (ja ymmärtänyt), että betoni tunkeutuu osittain sepeliin tuloksetta. Ja ensimmäinen ajatukseni oli, että ehkä voi laittaa suodatinkankaan myös sepelin ja betonin väliin estämään tätä. Vai onko se jostain syystä huono idea?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.