5 165 lukukertaa ·
6 vastausta
5k lukukertaa
6 vastausta
Betonilaatan lujuus?
Ajattelen valaa betonilevyn, joka ulottuu ja jolla tulee olemaan tietty kuormitus.
Mutta minulla ei ole aavistustakaan siitä, kuinka paljon momenttia esimerkiksi 13 cm: n paksuinen ja yhdellä kerroksella 8 mm vahvistettua terästä varustettu betonilaatta kestää? 0.1KNm, 1KNm, 10KNm, 100KNM
Jos jollakulla on jotain suurin piirtein vastaavia lukuja peukalosääntönä, niin se olisi mielenkiintoista.
Mutta minulla ei ole aavistustakaan siitä, kuinka paljon momenttia esimerkiksi 13 cm: n paksuinen ja yhdellä kerroksella 8 mm vahvistettua terästä varustettu betonilaatta kestää? 0.1KNm, 1KNm, 10KNm, 100KNM
Jos jollakulla on jotain suurin piirtein vastaavia lukuja peukalosääntönä, niin se olisi mielenkiintoista.
Sitä ei voi sanoa tietämättä hieman enemmän!
Esim. missä raudoitus sijaitsee, kuinka paljon raudoitusta on (tätä ilmaistaan esim. mm2 raudoitus/pituusmetri), mikä on betonin ja raudoituksen laatu.
Esim. missä raudoitus sijaitsee, kuinka paljon raudoitusta on (tätä ilmaistaan esim. mm2 raudoitus/pituusmetri), mikä on betonin ja raudoituksen laatu.
Jos kysymystä käännetään, kuinka tulisi raudoittaa, jotta laatta/palkki kestäisi 2 tonnin kuorman 60 cm päässä lähimmästä tuesta, eli 12 kNm.
Laatta tulee olemaan noin 14 cm paksu, noin 40 cm leveä ja 7 m pitkä.
Oletan, että jos laitetaan 10 mm raudoitus melko korkealle valuun, sen pitäisi toimia.
Laatta tulee olemaan noin 14 cm paksu, noin 40 cm leveä ja 7 m pitkä.
Oletan, että jos laitetaan 10 mm raudoitus melko korkealle valuun, sen pitäisi toimia.
Viimeksi muokattu:
Jos olen laskenut oikein??
Olen vähän ruosteessa ja käytössäni on vain vanhempi taulukko...
Tarvitaan siis 7 kpl 10 mm raudoitustankoja suunnitellun kuormituspisteen alle.
Tangot tulisi voida jakaa 200 mm leveydelle.
Samalla tulisi laittaa muutama (~5) tanko kohtisuoraan pääraudoitukseen nähden koko palkin leveydelle kuormituspisteessä, c/c ~40 mm.
Peitekerros 25 mm.
Olen vähän ruosteessa ja käytössäni on vain vanhempi taulukko...
Tarvitaan siis 7 kpl 10 mm raudoitustankoja suunnitellun kuormituspisteen alle.
Tangot tulisi voida jakaa 200 mm leveydelle.
Samalla tulisi laittaa muutama (~5) tanko kohtisuoraan pääraudoitukseen nähden koko palkin leveydelle kuormituspisteessä, c/c ~40 mm.
Peitekerros 25 mm.
Mahtava kiitos!!!!
En pidä sinua vastuussa, mutta se antaa minulle hyvän viitteen siitä, että sen pitäisi onnistua, ja laskelmasi osoittaa, että minun pitäisi vahvistaa melko reilusti ja jakaa voima suoraan kuormituspisteen alla.
En pidä sinua vastuussa, mutta se antaa minulle hyvän viitteen siitä, että sen pitäisi onnistua, ja laskelmasi osoittaa, että minun pitäisi vahvistaa melko reilusti ja jakaa voima suoraan kuormituspisteen alla.
Klikkaa tästä vastataksesi