3 656 lukukertaa ·
5 vastausta
4k lukukertaa
5 vastausta
Avata päätyulkoseinä ikkunalle 20-luvun talossa?
Hei,
aiomme asentaa ikkunan talomme päätyulkovarteen vuodelta -25. Olen kuitenkin hieman epävarma siitä, miten kuormat jakautuvat päädyssä. Jos se olisi ollut pitkällä sivulla, olisin ymmärtänyt paremmin, mitkä kuormat on otettava huomioon (palkit yksinkertaisesti).
Tarvitseeko asentaa jotain ja miten oikein katkaista rakenne? Mitat kantavalle rakenteelle? 2 tuumaa x 8? ja sitten 2 kpl 2x3 (yhteensä 4) pylväinä?
Poistimme hiljattain ikkunan (puuseppä mukana) pitkältä sivulta. Olen liittänyt kuvan, miltä seinä näytti siellä.
Kuvassa oleva ikkuna on se, jonka aiomme asentaa uuteen aukkoon. Se on 13M x 14M.
Yritin etsiä asiaa foorumilta ennen kirjoittamista, mutta en löytänyt mitään, ehkä en etsinyt oikeaa asiaa.
Kiitos etukäteen.
aiomme asentaa ikkunan talomme päätyulkovarteen vuodelta -25. Olen kuitenkin hieman epävarma siitä, miten kuormat jakautuvat päädyssä. Jos se olisi ollut pitkällä sivulla, olisin ymmärtänyt paremmin, mitkä kuormat on otettava huomioon (palkit yksinkertaisesti).
Tarvitseeko asentaa jotain ja miten oikein katkaista rakenne? Mitat kantavalle rakenteelle? 2 tuumaa x 8? ja sitten 2 kpl 2x3 (yhteensä 4) pylväinä?
Poistimme hiljattain ikkunan (puuseppä mukana) pitkältä sivulta. Olen liittänyt kuvan, miltä seinä näytti siellä.
Kuvassa oleva ikkuna on se, jonka aiomme asentaa uuteen aukkoon. Se on 13M x 14M.
Yritin etsiä asiaa foorumilta ennen kirjoittamista, mutta en löytänyt mitään, ehkä en etsinyt oikeaa asiaa.
Kiitos etukäteen.
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Olen hieman epävarma siitä, miten seinät on rakennettu. Kuvassa puu näyttää makaavalta laudalta (eli pontattua), mutta se voi olla vain yksinkertaisia lautoja. Suurin osa seinästä pitäisi olla seisova lauta (noin 3 tuumaa paksua), jos talo on rakennettu vuonna 1925. Kantavan rungon muotoilulla ja suunnalla on merkitystä siihen, mitkä toimenpiteet ovat tärkeimpiä.
luulen, että se on pystysuora 3 tuuman levy vaakasuoralla pontilla ja lastulla vuorotellen. Voit nähdä tyhjän tilan ikkunan alla. Siellä oli lastua. Mutta kuten sanottu, tuo on pitkäsivu, en tiedä, miten päätyseinä on tehty.
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Lankkuseinät toimivat vähän kuin levyrakenteet. Päätyseinä kantaa eniten omaa painoaan. Tee tuenta ikkunan yläpuolelle vaakasuoralla lankkupalalla. On parasta, että se sahataan vinoksi päistään niin, että se lepää kahden pystysuoran lankkupalan päällä, jotka ovat ikkuna-aukon molemmin puolin.
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
En usko niin.
Klikkaa tästä vastataksesi