6 646 lukukertaa ·
2 vastausta
7k lukukertaa
2 vastausta
Avaa reikä kipsiseinään
Hei,
Ajattelin sijoittaa osan elektroniikasta vaatekomeroon, joka on olohuoneen vieressä, ja vetää kaapelit laitteisiin, jotka tulevat olohuoneeseen. Esim. HDMI projektorille tai vastaanottimelle (tuleva hankinta) ja 2-3 HDMI/DVI/VGA TFT-näytöille, USB kahdesta tietokoneesta näppäimistöä ym. varten, ja mahdollisesti jotain muuta äänentoistoa.
Seinä, jonka läpi tämä kulkee, on yksinkertaista kipsilevyä (näyttää olevan 13 mm) molemmin puolin, ja uskon, että sisällä on vain ilmarako, ei muuta eristystä. Yhteensä se on varmasti enintään 8-10 cm. Mieluiten en haluaisi avointa pääsyä seinän sisälle, joten ajattelen asentaa jonkinlaisen putken.
Olohuone tapetoidaan uudelleen, joten ajattelin hoitaa tämän samalla, kun teen muuta remonttia.
Mikä olisi sopiva halkaisija putkelle tällaisten johtojen vetämiseen? Voisin harkita 2-3 kappaletta vierekkäin, jotta voisin erottaa osia, jos jossain tulee häiriöitä.
Näin pari suorakulmaista putkea Clas Ohlsonin "Ventilaatiosysteemi Mysonista" (55x110 mm). Se voisi olla sopiva parille reiälle.
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=137966118
Onko teillä myös vinkkejä, miten tämän saisi näyttämään siistiltä? Ehkä voisi löytää jotain yksinkertaista kantta, joka voidaan laittaa päälle reunusharjalla, jotta suurin osa pölystä pysyy poissa (ja vähän ääniä eristävää, jos tarpeen).
Sopiva korkeus seinällä olisi varmaankin sama kuin olemassa olevat pistorasiat lähellä lattiaa.
/Tobias
Ajattelin sijoittaa osan elektroniikasta vaatekomeroon, joka on olohuoneen vieressä, ja vetää kaapelit laitteisiin, jotka tulevat olohuoneeseen. Esim. HDMI projektorille tai vastaanottimelle (tuleva hankinta) ja 2-3 HDMI/DVI/VGA TFT-näytöille, USB kahdesta tietokoneesta näppäimistöä ym. varten, ja mahdollisesti jotain muuta äänentoistoa.
Seinä, jonka läpi tämä kulkee, on yksinkertaista kipsilevyä (näyttää olevan 13 mm) molemmin puolin, ja uskon, että sisällä on vain ilmarako, ei muuta eristystä. Yhteensä se on varmasti enintään 8-10 cm. Mieluiten en haluaisi avointa pääsyä seinän sisälle, joten ajattelen asentaa jonkinlaisen putken.
Olohuone tapetoidaan uudelleen, joten ajattelin hoitaa tämän samalla, kun teen muuta remonttia.
Mikä olisi sopiva halkaisija putkelle tällaisten johtojen vetämiseen? Voisin harkita 2-3 kappaletta vierekkäin, jotta voisin erottaa osia, jos jossain tulee häiriöitä.
Näin pari suorakulmaista putkea Clas Ohlsonin "Ventilaatiosysteemi Mysonista" (55x110 mm). Se voisi olla sopiva parille reiälle.
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=137966118
Onko teillä myös vinkkejä, miten tämän saisi näyttämään siistiltä? Ehkä voisi löytää jotain yksinkertaista kantta, joka voidaan laittaa päälle reunusharjalla, jotta suurin osa pölystä pysyy poissa (ja vähän ääniä eristävää, jos tarpeen).
Sopiva korkeus seinällä olisi varmaankin sama kuin olemassa olevat pistorasiat lähellä lattiaa.
/Tobias
Valmiita kaapeliläpivientejä on ostettavana. Suurin osa on tarkoitettu asennettavaksi pöytälevyyn, mutta se on helppo täydentää sopivan kokoisella muoviputkella. Hae "kabelgenomföring" ja löydät esimerkiksi: http://www.theofils.se/productlist.aspx?subgroupid=3042&menuitemid=3042 http://www.elbutik.se/product.html?product_id=227610&search_page=
Bassoreflexi/bassoputki kaiuttimeen on toinen vinkki, jos haluat avoimen reiän pyöristetyillä reunoilla.
Edit: Huomaa, että jos teet reiän lähelle pistorasiaa, putket ja kaapelit kulkevat sinne.
Bassoreflexi/bassoputki kaiuttimeen on toinen vinkki, jos haluat avoimen reiän pyöristetyillä reunoilla.
Edit: Huomaa, että jos teet reiän lähelle pistorasiaa, putket ja kaapelit kulkevat sinne.
Viimeksi muokattu:
Hyvä vinkki, pitää katsoa sitä. Rektangulaarinen malli theofilsin sivulla vaikuttaa kivalta.Krawk sanoi:
Mistä löytää nyt hyviä putkia näihin, joko 80x160mm tai 80x240mm-malleihin?
Hyvä huomio, mutta omassa tapauksessani ei pitäisi olla ongelmaa kaapeleiden kanssa seinässä tässä kohtaa. Seinän pistorasiat sijaitsevat olohuoneen betoniseinässä, ja kaapelit kulkevat katon kautta sähkökeskukseen vaatehuoneessa.Krawk sanoi:
Mutta kuten sanotaan, "parempi katsoa kuin katua". Minulla on sääntö/metalli/sähköjohtojen etsintälaite, mallia halpa, joka näyttää toimivan kohtalaisesti ainakin kipsiin.
/Tobias
Klikkaa tästä vastataksesi