Kellarissani ulkoseinät ovat cm 30 cm paksuja ja rakennettu betonista.
Olen miettinyt avaavani pienen osan kellarin väliseinästä saadakseni oven.
Alla olevan kuvan mukaan haluaisin oven nuolen kohdalle. Kyseinen seinä on vanha talon ulkoseinä, koska taloa on laajennettu.
Ehkä olisi järkevää asentaa palkki varmuuden vuoksi...
Onko hyviä vinkkejä tai ideoita, tai onko jollain vastaava kotona?
Mikä palkisto on yläpuolella? Betongi? Jos se on betongi, niin silloin voi vain sahata, mutta jos se on puupalkisto, niin avaisin kellarin katon tarkistaakseni ensin, miten ja missä lattian palkit ovat asetettu.
Onko se niin molemmilla puolilla seinää, niin sitten voi vain sahata aukon. Silloin ei tarvita palkkia.
Kyllä se on itse asiassa molemmilla puolilla.
Onko sinulla mitään ideaa, miten voisi tehdä oviaukon taloudellisesti?
Normaalisti kai rei'ittäjät käyttävät seinäsahoja, mutta jos antaa yrityksen sahata seinän, se maksaa sen mukaisesti.. Teen mielelläni itse
Sahaa ääriviivat niin pitkälle kuin pääset molemmilta puolilta suurimmalla kulmahiomakoneellasi. (230mm menee 6-7 cm sisään.) Huom, pölyää todella paljon! Sitten piikkaat vuokratulla Hiltillä.
Sahaa ääriviivat niin pitkälle kuin pääset molemmilta puolilta suurimmalla kulmahiomakoneellasi. (230mm pääsee 6-7 cm sisään.) Huom, pölyää todella paljon! Sen jälkeen piikkaat vuokratulla Hilti:llä.
Täytyy harkita yritystä, sillä pölyämään se varmasti alkaa kunnolla.. Mutta hyvä hengityssuoja ja lasit päällä niin Tarkistan myös, mitä maksaisi vuokrata kone, jossa on joko pölynimuri tai vesi, jotta ei tarvitse siivota koko taloa.
Minulla oli yhteys erääseen yritykseen oviaukon tekemiseksi entiseen ulkoseinään, joka on nyt sisällytetty lisärakennukseen. Se on kuitenkin edelleen kantava.
He halusivat ottaa suunnittelijan mukaan ennen kuin uskalsivat tehdä aukon. Suunnittelija ehdotti rappauksen poistoa aukiolle suunnitellun paikan yläpuolelta, jotta muurirakenne näkyisi. Sitten ovi-aukon yläpuolelle pitäisi sahata uran kulmahiomakoneella. Urien pitäisi ulottua vähintään parin desimetrin verran ovenaukon kummallekin puolelle. Yksi kulma L-muotoisesta palkista työnnetään sahattuun uraan yhdessä pienen ekspanderbeton kanssa. Kun se on kovettunut, samanlainen palkki asetetaan seinän toiselta puolelta. Silloin on kantava palkki, jolloin voidaan aloittaa betonin leikkaaminen ja poistaminen palkin alta. Sen jälkeen voidaan suorittaa kaunis viimeistely palkkien ja oviaukon ympärillä.
Valitettavasti he halusivat 32 000 kr työn tekemisestä plus 3500 kr suunnittelijasta, kun huomioitiin ROT-vähennykset, joten peräännyin tarjouksesta. Se tuntui erittäin kalliilta.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.