No niin, olen löytänyt vielä yhden asian, jonka talon edellinen omistaja on mokannut ja joka tarvitsee korjausta. Autotalli on rakennettu uudelleen ja kantava seinä on poistettu. Aikoinaan autotalli oli mitoiltaan 7x3m tavallisella harjakatolla ja huopakattolla. Omistaja halusi laajentaa autotalliaan 7x5 metriin ja pystytti yksinkertaisesti uuden ulkoseinän 2m ensimmäisestä. Tämän jälkeen hän pisti palkin uudesta seinästä vanhalle huopakatolle ja yhden uuden seinän ja vanhan kattopalkin väliin, ei mitään limitystä, vaan päätypala päätypalaa vasten. Tämän päälle hän asetti uudet raakalautapinnat ja uudet huopakatot. Ei ongelmia tähän asti.
Sitten hän yksinkertaisesti otti pois 5m vanhasta 7m ulkoseinästä ja antoi 25m2 tilan roikkua vapaasti. Uuden autotallin hän jakoi kahteen osaan yksinkertaisella seinällä, joka oli sijoitettu keskelle kahta kattopalkkia. Ostin talon muutama omistaja myöhemmin ja tarkistin, ettei seinä ollut kantava ja otin sen pois, sillä tarvitsin tilaa kahdelle autolle. Nyt, puoli vuotta myöhemmin, luulen näkeväni, että katot ovat vajonneet keskeltä. Nyt se on tehnyt niin siitä lähtien, kun ostimme talon, mutta mielestäni se on kasvanut hieman. Kiipeilin ylälattian päällä ja huomasin, että kattopalkit eivät olleet kokonaisia, vaan ne olivat jatkettu sekä pitkittäin että poikittain, eikä mitään limitystä missään...
Nyt voin keksiä kaksi ratkaisua.
1. Pitkittäinen teräspalkki 5m, joka tukee kattopalkkeja siellä missä ne ovat "jatketut"
2. Sahata auki ylätaso jatkosten kohdalla, nostaa tunkilla ja asettaa metrin mittainen palkki jatkon päälle stabiloimaan sitä.
Vaihtoehto 1 olisi turvallisin, kun taas vaihtoehto 2 ei vie tilaa. Olen arvioinut katon painon olevan jossain 1500-2000 kg välillä. Musta on alkuperäisiä kattopalkkeja ja harmaa on laajennusta. Miten te olisitte tehneet? (katon purkaminen ja uudelleen tekeminen ei ole tällä hetkellä vaihtoehto)
Paras vaihtoehto olisi varmaankin joko pitkittäinen palkki, jossa ulkoseinä oli aiemmin, tai sitten laittaa kunnolliset liittymälevyt kaikkien saumojen päälle.
Se on juuri se, mitä ajattelen.
Se aiheuttaa hieman ongelmia autotallin ovenavaajien kanssa, mutta täytyy tarkistaa asia.
Voisin asettaa palkin keskimmäisen kattokannattimen alle, hieman siitä poistetun väliseinän viereen, mutta se on selvästi huonompi ratkaisu.
Eli suoraan yhden kattokannattimen alle.
Se ratkaisi kaiken, mutta silloin se keventää vain pienen osan, mutta niin se on toiminut yli 10 vuotta.
On monia tapoja ratkaista ongelmasi, mutta on tärkeää valita yksi, joka on kustannustehokas. Tämä lumikuormien asia on vähän hankalaa. Ne on laskettu 50 vuoden jaksolla maksimiarvoiksi. Se tarkoittaa, että voi mennä useita vuosia ilman merkittävää lumimäärää, ja sitten ilmaantuu äkillinen suuri kuormitus.
On olemassa monia tapoja ratkaista ongelmasi, mutta on tärkeää valita sellainen, joka on kustannustehokas. Tämän lumen kuorman kanssa on vähän hankalaa. Ne on laskettu maksimiarvoina 50 vuoden ajanjaksolla. Tämä tarkoittaa, että voi mennä useita vuosia ilman merkittävää lumimäärää, ja sitten yhtäkkiä sataa kunnolla.
Olen alkanut ymmärtää tämän.
Onneksi uusi rekrytoitu pomo on ilmeisesti rakennusalan koulutuksen saanut, joten esittelin hänelle tämän pähkinän ja hän lähti kuin tykinkuula (tarjottuaan minulle paremmin käytetyn liimapuupalkin).
Odotan jännityksellä tuomiota nyt