OK, nyt näytän täydellisen tietämättömyyteni tässä asiassa :) Miten varmistan helpoimmalla tavalla, että rakentamani seinä (leca) on täysin suorakulmainen? On tarpeeksi vaikeaa saada tarkkoja mittoja (2544*4410 mm).

Tiedän, että pitäisi mitata ristiin, mutta miten teen tämän parhaiten? Diagonaali on yli 5 metriä, mikä on mittanauhani pituus. Muurarilanka on hieman joustavaa, joten sen avulla on vaikea saada tarkkuutta.

B
  • Tykkään
BiFuel
  • Laddar…
Tässä on valuamani pohja. Sen pitäisi olla melko suorassa kulmassa, mutta ei tarpeeksi, että uskaltaisin mitata sen reunoista. Punainen linja näyttää, missä itse kasvihuoneen seinä pitäisi olla. Muista tulee kiinteitä viljelylaatikoita, myös muuratut. Ajattelin kiristää muurinnarut, jotta voin noudattaa niitä, kunhan olen saanut tarkat mitat ja kulmat.
Betonisäätiö, jossa on punaista narua, mikä merkitsee kasvihuoneen ja koristelevyjen paikkaa. Taustalla on kasa rakennusmateriaaleja ja vehreää kasvustoa.

Kasvihuoneen ohjeissa näkyy, että ulkomitat ovat 2544x4410 mm, joten minun pitäisi pysyä hieman pienemmässä mitassa, jotta jää tilaa rappaukselle, oletan. Pitäisikö leikata noin 1 cm kummaltakin puolelta seinästä? Jos siitä tulisi muutama millimetri liian pieni, se olisi parempi kuin muutama millimetri liian suuri. Pahin mitä silloin voisi tapahtua on, että alla olevassa kuvassa ympyröidyssä kohdassa on pieni rako, mutta jos seinästä tulee liian suuri, kehyksen "huuli" tulee osumaan muurin päälle?
Kaaviokuva tiilimuurista ja mittoja; suunniteltu kasvihuoneelle. Kaaren muotoinen seinä, mitat annettu millimetreinä.
Kuvassa on pohjaleikkaus, jossa näkyy mittoja ja punaisella ympyröity alue. Kuvassa on myös viivoja mittojen ilmaisemiseksi.

B BSOD sanoi:
[linkki]

Täysikokoista rakennuslevyä voidaan käyttää myös kulmahempona ja mitata alue melko tarkasti, yhdessä muurausnarun kanssa, joka kiinnitetään tolppiin rakennusalueen ulkopuolella.
Ongelmana on vain viedä sellainen rakennuslevy kotiin ilman peräkärryä :)
Mutta fiksu idea sellaisen mittanauhan kanssa. Pieni kustannus kokonaisuudessa.

B
Leca on kiitollinen. Muutama mm liikaa, niin otetaan esille kulmahiomakone timanttiterällä. Muutama mm liian vähän, niin lisätään hieman enemmän rappausta.

B BSOD sanoi:
Leca on kiitollinen. Muutama mm liikaa, niin otetaan esiin kulmahiomakone ja timanttiterä. Muutama mm liian vähän, niin lisätään vain enemmän rappausta.
Joo, kulmahiomakone on sitten hätäratkaisu. Mutta mietin, että silloin voisi olla parempi leikata 1 cm joka puolelta, jotta voi säätää rappauksella. Eli yhteensä 2 cm leveys- ja 2 cm pituussuunnassa.
Se, mistä olen eniten huolissani, on juuri, että se vääntyy, eli ei ole suorakulmainen. Epäilen, että kasvihuoneessa ei ole minkäänlaista säätövaraa sellaisille asioille, kun ajatellaan laseja.

Ristimittaa vain metrin kahdesta nurkasta, niin mittanauha riittää. Ei voi pitää millimetrin tarkkuutta muurattaessa, joten se riittää vallan mainiosti.

Helpoin tapa on tosin käyttää 200 kr uuteen mittanauhaan.

Muurin kasvihuoneemme perustuksen ±2 mm virheellä kaikissa mitoissa. Mittattu laserilla. Loppujen lopuksi sillä ei ollut merkitystä, koska Williab garden -rakennussarjan osien toleranssi osoittautui olevan huomattavasti enemmän kuin niin...

Ristimittaaminen muurarinnarulla on mielestäni vaikeaa, koska se joustaa liikaa. Siksi käytin laseria, mutta jos sinulla ei ole sitä, onhan pidempi mittanauha yhtä toimiva.

• Tykkään
PLARSSON85 ja 1 muu
  • Laddar…
mexitegel mexitegel sanoi:
Rakensin kasvihuonealustamme virheellä +-2 mm kaikissa mitoissa. Mitattu laserilla. Lopulta sillä ei ollut merkitystä, koska Williab garden -rakennussarjan osien toleranssit osoittautuivat olevan huomattavasti suuremmat...

Ristimittaaminen muurarin narulla on mielestäni vaikeaa, se joustaa liikaa. Siksi käytin laseria, mutta jos sinulla ei ole sellaista, pidempi mittanauha toimii yhtä hyvin käytännössä.
Jos etsii tekosyitä uusien lelujen ostamiseen, onko mitään edullista ristilaseria, joka sopisi työhön?

Periaatteessa mikä tahansa sanoisin, ainoa on, että täytyy olla vähän yökukkuja, jos ei osta mukaan vastaanotinta, koska linjat näkyvät huonosti päivänvalossa ulkona.

Juuri ristimittaukseen käytin etäisyyslaseria.

Viimeksi muokattu:
Pythagoraan lauseke saattaa toimia.

Mittaa yksi suora kolmen desimetrin matkalta yhdestä kulmasta ja neljä desimetriä toisesta. Kun lävistäjä on tarkalleen 5 dm, sinulla on 90 astetta kulmassa.

• Tykkään
BiFuel
  • Laddar…
D
Fujim Fujim sanoi:
Pythagoraan lause ehkä voi toimia.

Mittaa matka kolme desimetriä yhdestä kulmasta, neljä desimetriä toisesta. Kun lävistäjä on tarkalleen 5 dm, sinulla on 90 astetta kulmassa.
Joo, hyvä ehdotus, mutta vielä mieluummin isompi kolmio 6-8-10 tai 9-12-15 (silloin mahdollinen mittavirhe vaikuttaa vähemmän).

• Tykkään
Prodigys ja 3 muuta
  • Laddar…
Fujim Fujim sanoi:
Pythagoraan lauseke voi ehkä toimia.

Mittaa matka kolme desimetriä yhdestä kulmasta, neljä desimetriä toisesta. Kun lävistäjä on tarkalleen 5 dm, sinulla on 90 astetta kulmassa.
Totta. En ajatellutkaan, että minun ei tarvitse mitata koko lävistäjää. Näin voi tosiaan tehdä. Aion kokeilla tätä kotona :)

• Tykkään
kashieda
  • Laddar…
Tilasin etäisyysmittarin (laser) nyt

• Tykkään
mexitegel
  • Laddar…
OK, olen yrittänyt mitata vähän. Tällaiseen tulokseen olen päätynyt. Minulla on oikeastaan kaksi kysymystä:
1. Onko se tarpeeksi suorakulmainen, jotta voin lähteä liikkeelle, kun muuraan kasvihuonesarjaa varten? Good enough?
2. Jos ei, miten yksinkertaisimmin voin säätää sen good enough -tasolle?
Olen mitannut valettujen anturoiden sisäpuolen. Ajattelin käyttää niitä lähtökohtana, kun asetan narut muuraukseen. Kaikki mitat cm.
Mittakehikko: suorakaide, jossa mitat 416x229,5 cm. Läpäisevät diagonaalit, mitat 477 (sininen) ja 475 (punainen). Tarkoitus kartoittaa kulmat tarkasti.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.