Olen aikeissa rakentaa talon, jossa on liitetty autotalli ja autotallin katolle asennetut aurinkoterassi. Suunnilleen kuten tässä talossa: http://a-hus.se/web/Steninge.aspx

Nyt pohdin, miten katon rakennus tulisi tehdä? Aurinkoterassi tehdään terassilaudoituksella, mikä tarkoittaa rakoja, joista vesi valuu läpi. Mitä olisi sopiva materiaali laudoituksen alle? Kattohuopa? Peltikatto? Pitäisikö olla jonkinlainen kallistus katon alla laudoituksen?

Kiitollinen neuvoista.

Ola78
Laita bandtiivistetty pelti alustaksi, se kestää hyvin ja on tyylikäs. Teimme niin meidän sisäänkäynnille, kun teimme pienen kattoterassin 10 neliötä. Kallistus oli noin 1,5°
Pellin alle laitoin kattohuovan, jonka vedin ylös takimmaiseen reunaan kohti julkisivua paneelin alle ja liimasin sinne asfaltin liimalla, kaiken tämän pellitysmiehen suosituksesta.

Ola78
Löysin linkin vanhaan ketjuun, johon olen kirjoittanut, siellä voit nähdä kuvia ratkaisuista mm. http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/150506-snaella-hjaelp-anslutning-mellan-tak-och-vaegg.html Älä tee tolppia niin, että ne menevät läpi pellistä, se ei koskaan toimi hyvin, vakava peltiseppä neuvoo sinua välttämään sitä. Se voi olla siistiä, mutta ennemmin tai myöhemmin peltikaulus tolpan ympäri alkaa vuotaa lämpötilavaihteluiden vuoksi, eikä se ole mukavaa. Trallin tein kasettien tapaan, jotta voin poistaa ne ja puhdistaa alta lialta ja muulta vastaavalta.

Yksi vaihtoehto konesaumatulle peltikatolle on kumilevy. Tulee halvemmaksi ja tiiviimmäksi. Katon tulee kallistua johonkin suuntaan veden valumista varten, ja jotta saataisiin terassilaudat vaakaan, voi sahata kattotuolia pituussuunnassa tai käyttää esimerkiksi muovisia säätöpalikoita. Itse harkitsen järjestelmää, joka muistuttaa sitä, kun rakennetaan kattotuolia sisätiloihin betonilaattaa vasten ja halutaan tuuletus, on muovia ja voidaan ruuvata ylös ja alas säätöä varten.

Materiaali huomioon ottamatta on tärkeää, kuten Ola kuvailee, saada liitos seinään tiiviiksi. Mutta katon peitto jne. ovat ongelmia, jotka on ratkaistava, onko terassilautoja vai ei.

Ola78
Olen tehnyt juuri kuten pbengtsson kuvaa, halkaissut koolauksia saman kulman mukaan kuin katto saadakseni lattian vaakasuoraksi, toimii erinomaisesti.

Kiitos vinkeistänne. Ymmärrän, että kiinnitys julkisivuun on tärkeä kohta tässä rakennusprojektissa.

Istun miettimässä mahdollisuutta tehdä katosta täysin valmiin, jossa huopakatto on ylin kerros, ja sitten rakentaa terassi suoraan sen päälle. Olisiko se mielestänne huono ratkaisu? Ei tarpeeksi tiivis?

Ola78
On aina riski, että pappirousku menee rikki, kun terassilauta on suoraan sen päällä, ei hyvä. Suosittelen laittamaan pellin uloimmaksi kerrokseksi, se kestää lisäksi huomattavasti pidempään kuin pappirousku.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.