Aion rakentaa puuvajan, malli 24 m².
Haluaisin kovasti laittaa tiilikatteen, mutta kaltevuuskulma on vain kahdeksan astetta ja joku väittää, että se on aivan liian pieni kulma tiilikatolle. Kuinka typerää asteikolla 1-10 (10 on idioottimaista) on silti tehdä niin?
Asun Etelä-Ruotsissa, vyöhyke 2/3

10 äänestän minä.

Sinulla on aivan liian pieni kallistus, sen pitäisi olla vähintään 14 astetta luulen minä.
Tämä siksi, että lumen ja sadeveden valuminen olisi hyvä.
Sekä koska luulen, että tuuli saa helpommin otteen "pannoista" loivemmilla kulmilla.

Olen kyllä kiltti ja lasken pari askelta, mutta kuten sanottu, kaltevuus on liian pieni tiilelle, joten se ei voi olla oikein. Sopiva kaltevuus on 10-27 astetta pannumallista ja alustasta riippuen, mutta yleisesti ottaen en laskisi alle 14 asteen ja haluaisin mieluiten 22 astetta pannoille.

Mikael_L
Onko silloin lisääntynyt riski, että tuuli vie kattotiilet tai?

Tuuliongelmien lisäksi mielestäni tyhmyyden aste määräytyy rakennuksen toteutuksen ja käyttötarkoituksen perusteella.
Asuinrakennus - erittäin typerää
Eristämätön varasto, jossa on hyvät mahdollisuudet kuivua - ei yhtä typerää.

edit:
LaFarge roofing sanoo 14° betonitiililleen ja joillekin savitiililleen valikoimassaan, 22° koskee Vittinge ja Dantegel savitiiliä.

Varastoa ei pidä eristää. Se tekee siitä hyvin ilmavan. Lisäksi täysin avoin molempiin suuntiin ympäri vuoden. En usko tuuliongelmaan, mutta ehkä vesi voi puhaltaa sisään kattojen alle hieman helpommin? Tällä hetkellä olen asettanut lämpötilan 14 asteeseen, mikä voi onnistua.

Totte_S
Jos siellä on tarkoitus olla vain polttopuita varastossa, voit itse asiassa naulata pelkästään kantavan ruodelaudan (tavallista vahvempaa, eli ehkä 45*70 tai 45*95) kattoruoteisiin ja asentaa tiilet siten, että näet siis tiilien alapinnan varaston sisäpuolelta. Kiinnitä jokainen tiili ruuveilla, niin sinun ei tarvitse miettiä tuulta niin paljon. Minusta se on mukavaa ja tyylikästä, lisäksi erittäin hyvin tuuletettu ;-)

W
Minulla on vaja, jonka katon kulma on 9 astetta. Olen laittanut siihen vittingtegel (kaksikupuiset), jotka minulla oli valmiina. Rakensin sen kaksi vuotta sitten ja se toimii myös puuvajana. Toimii loistavasti tuolla kaltevuudella. Ok, ehkä vähän enemmän lunta kerääntyy, mutta mitä sitten, laita vähän isommat palkit jne. jos olet huolissasi (en ole). Minun vajani on suojassa, joten en osaa sanoa, vaikuttaako tuuli niihin, mutta en usko. Minulla on muuten 12 astetta tai 11 kattolyhdyillä, ja ne ovat olleet talossa "vain" 103 vuotta ilman ongelmia, joten kyllä se toimii.

Ainoa ongelma, joka minulla on vajan kanssa, on se, että se on puun alla, ja siksi paljon roskaa putoaa katolle, ja veden virtaus on liian hidas kuljettamaan lehtiä mukanaan, joten täytyy ehkä harjata se syksyllä (en ole vielä jaksanut tehdä sitä).

Annan tälle ykkösen tyhmyysasteikolla :)

Ha ha.
Mitä useampi kokki...
Teen jotain siltä väliltä.

Eikö kaltevuutta voi lisätä hieman?

Toisaalta en usko, että sillä on mitään merkitystä. Asuinrakennuksessa sitä kannattaa ehkä välttää, mutta puuvajassa sillä ei ole väliä. Naulaa kattotiilet kiinni, jos pelkäät, että ne lentävät pois. Uskon, että riski on minimaalinen erityisesti betonitiilillä. Ne ovat erittäin painavia ja istuvat hyvin muotonsa ansiosta. Sanon varmaan 1 idioottiasteikolla myös.

• Tykkään
Lattematte
  • Laddar…
Olen nähnyt taloja täällä alueellani, joissa on betonitiiliä, ja katon kaltevuus on yli 30 astetta. Tuuli on vienyt joitakin tiiliä, erityisesti viimeisimmän myrskyn aikana, joka oli muutama kuukausi sitten....

Koska se on puuvaja, en epäröisi. Jos kattotiilet sopivat parhaiten, sinun kannattaa käyttää niitä.

En voi lisätä kaltevuutta, koska toinen pää nousee silloin niin korkealle, että se varjostaa suurelta osin viereisen ladon päätyä, juuri siihen aikaan vuodesta kun se tarvitsee eniten aurinkoa välttääkseen kylmyyden ja kosteuden aiheuttamat vahingot.

Peltikatto voisi toimia, sillä niissä ei ole yhtä paljon saumoja. On olemassa myös peltikattoja, jotka näyttävät tiileltä.

Mikael_L
Don mukaan. (tai rakennus tässä tapauksessa :) )
Käytä tiiliä, varmista että on hyvät mahdollisuudet kosteuden kuivua, jos aluskatto sattuisi kuitenkin kastumaan hieman myrskyn ja sateen aikana.
Kiinnitä muutama lisätiili, jos olet huolissasi siitä, että tiilet lentävät pois.

En ota mitään vastuuta neuvosta :) mutta uskaltaisin itse kuitenkin.

Heitänpä kysymyksen tännekin, koska minulla on samankaltainen kysymys.

Meidän autotalliin pitäisi suunnitelman mukaan tulla 10 asteen kaltevuus (pulpettikatto), ja olen harkinnut betonitiilien käyttöä siellä (samanlaiset kuin talossa).

Mikä oikeastaan tekee sen, että kaltevuuden tulisi olla vähintään 14 astetta?

Luonnollisesti olen ajatellut laittaa kunnon aluskate tiilien alle, ehkä vahvempia kuin YAP 2200, ja harkitsen, että kiinnittäisin kaikki tiilet.

• Tykkään
Said87
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.