5 007 lukukertaa ·
20 vastausta
5k lukukertaa
20 vastausta
Tinkiminen!!
Sivu 1 / 2
Jos ei halua matkustaa Saksaan, on mahdollisuuksia myös täällä kotona, jos uskallat!
Ostaisin julkisivun valaistuksen. Sisäänrakennettuna kattolistaan 8 kpl valkoista, joissa on ritilä, tavallinen malli. 545 kr halusi sähköliike, mutta mielestäni se oli vähän liikaa metallilaatikosta, joten otin riskin ja kerroin myyjälle (omistaja), että olin nähnyt saman valaisimen katalogissa hintaan 389 kr, hmm sanoi hän ja katosi, 2 minuutin jälkeen konttorista hän tuli ulos ja kysyi, oliko kyseessä 8 kpl?! Viidessä minuutissa olin siis ansainnut 8x156=1250 kr. Mutta en usko, että hän myi niitä tappiolla, koska ne eivät olleet hänen varastossaan vaan piti tilata. Enkä myöskään ollut aiemmin asiakas siellä. Mitä lisähintoja heillä onkaan??
Ostaisin julkisivun valaistuksen. Sisäänrakennettuna kattolistaan 8 kpl valkoista, joissa on ritilä, tavallinen malli. 545 kr halusi sähköliike, mutta mielestäni se oli vähän liikaa metallilaatikosta, joten otin riskin ja kerroin myyjälle (omistaja), että olin nähnyt saman valaisimen katalogissa hintaan 389 kr, hmm sanoi hän ja katosi, 2 minuutin jälkeen konttorista hän tuli ulos ja kysyi, oliko kyseessä 8 kpl?! Viidessä minuutissa olin siis ansainnut 8x156=1250 kr. Mutta en usko, että hän myi niitä tappiolla, koska ne eivät olleet hänen varastossaan vaan piti tilata. Enkä myöskään ollut aiemmin asiakas siellä. Mitä lisähintoja heillä onkaan??
Totta, miksei voisi tinkiä rakennusmateriaaleista?
Kaikki, jotka ostavat autoa, yrittävät varmasti tinkiä. Ja useimmiten se onnistuu! Tarkoitan, mitä voi tapahtua? Eihän se ole kielletty millään tavalla. Usein se on, aivan kuten kirjoitat Ekke, pelkomme joka ohjaa.
Mutta samalla pitää olla valmis siihen, että jos hinta ei laske hyväksyttävälle tasolle, lähtee pois ostamatta. Jos et tee niin, olet hävinnyt ja myyjällä on entistä vähemmän syytä laskea hintaa.
Kaikki, jotka ostavat autoa, yrittävät varmasti tinkiä. Ja useimmiten se onnistuu! Tarkoitan, mitä voi tapahtua? Eihän se ole kielletty millään tavalla. Usein se on, aivan kuten kirjoitat Ekke, pelkomme joka ohjaa.
Mutta samalla pitää olla valmis siihen, että jos hinta ei laske hyväksyttävälle tasolle, lähtee pois ostamatta. Jos et tee niin, olet hävinnyt ja myyjällä on entistä vähemmän syytä laskea hintaa.
Olla tarkka ja huolellinen on ilmeisesti äärimmäisen tärkeää, kun rakentaa taloa ja haluaa selvitä kohtuullisen edullisesti!
Esimerkiksi lattialämmitys -
Aiomme käyttää Wirsboa ja olemme saaneet arvioidun määrän tarvittavista materiaaleista. Putkiasentaja A antoi hinnaksi 58.500 kr materiaalista (aiomme asentaa sen itse), kun taas putkiasentaja B tarjoaa meille tavaroiden ostohinnan = noin 30.000 kr! Tämä kaikki vaati vain yhden puhelinsoiton...
Toinen esimerkki - Kallionlämpöpumppu -
Kaikki tarjouspyynnöt, jotka olemme saaneet, ovat olleet hieman yli 100.000 kr poraukselle, pumpulle ja asennukselle. Pelkästään pumppu maksaa noin 40.000 kr (listahinta), ja porauksesta olemme saaneet tarjouksen 25.000 kr (100 m). Siis he lisäävät 35.000 kr asennukseen! Kumppanini soitti kahteen yritykseen ja kysyi, miten he perustelevat tämän asennuskustannuksen. Kumpikaan heistä ei osannut vastata kysymykseen, vaan olivat aivan hämmentyneitä!
Puhumattakaan siitä, että tuotteissa on katetta!
Esimerkiksi lattialämmitys -
Aiomme käyttää Wirsboa ja olemme saaneet arvioidun määrän tarvittavista materiaaleista. Putkiasentaja A antoi hinnaksi 58.500 kr materiaalista (aiomme asentaa sen itse), kun taas putkiasentaja B tarjoaa meille tavaroiden ostohinnan = noin 30.000 kr! Tämä kaikki vaati vain yhden puhelinsoiton...
Toinen esimerkki - Kallionlämpöpumppu -
Kaikki tarjouspyynnöt, jotka olemme saaneet, ovat olleet hieman yli 100.000 kr poraukselle, pumpulle ja asennukselle. Pelkästään pumppu maksaa noin 40.000 kr (listahinta), ja porauksesta olemme saaneet tarjouksen 25.000 kr (100 m). Siis he lisäävät 35.000 kr asennukseen! Kumppanini soitti kahteen yritykseen ja kysyi, miten he perustelevat tämän asennuskustannuksen. Kumpikaan heistä ei osannut vastata kysymykseen, vaan olivat aivan hämmentyneitä!
Puhumattakaan siitä, että tuotteissa on katetta!
Marge, oletteko löytäneet asentajan?
Meillä on sama ongelma kuin teillä. Olemme saaneet saman hinnan porauksesta. Pumppu on sama hinta. Nyt haluamme löytää asentajan!
Mitä ymmärrän, asennuksen pitäisi maksaa 15000 sis. materiaalit. Mutta kuinka löytää asentaja, joka tekee sen tuohon hintaan?
Meillä on sama ongelma kuin teillä. Olemme saaneet saman hinnan porauksesta. Pumppu on sama hinta. Nyt haluamme löytää asentajan!
Mitä ymmärrän, asennuksen pitäisi maksaa 15000 sis. materiaalit. Mutta kuinka löytää asentaja, joka tekee sen tuohon hintaan?
Emme vielä tiedä 100% varmuudella, kuka tulee asentamaan sen, koska siihen menee vielä jonkin aikaa. Olen kuitenkin hieman selvitellyt asiaa putkimiehemme kanssa, ja hän sanoi, että voisi varmasti hoitaa sen. Todennäköisesti ostamme pumpun samalta kaverilta, jolta ostamme lattialämmityksen (=parempi hinta), joten aiomme kysyä, voiko hän asentaa sen. Sanotaan, että asennus maksaa 15.000 kr, niin onhan se silti vähintään 20.000 kr säästö!
Se LVI-kaveri, joka hoitaa meille kaikki muut putkityöt, sanoi, ettei ole aiemmin asentanut sellaista pumppua, mutta että hän varmasti pystyisi silti hoitamaan sen. Tietysti tuntuu hieman turvallisemmalta, jos joku, joka on tehnyt sellaisen asennuksen aiemmin, hoitaa sen, joten aiomme kuulla toisen. Mutta kuten sanottu, kyllä, tavallisella LVI-asentajalla pitäisi olla oikeus asentaa! (jos en ole täysin väärässä...)
Tarkoitatko lattialämmitystä?
Siinä tapauksessa se on täydellinen Wirsbo lattialämmitysjärjestelmä 170 neliömetrin talolle (kaikki Wirsbomateriaalia).
Tämä on kuitenkin hinta, jos valitsemme lattialämmityslevyt harvalaudoitukseen (ja harvalaudoitus lisätään siinä tapauksessa). Pohdimme kuitenkin kasettien valitsemista, ne ovat hieman kalliimpia, mutta asennus on toisaalta helpompi ja nopeampi.
Siinä tapauksessa se on täydellinen Wirsbo lattialämmitysjärjestelmä 170 neliömetrin talolle (kaikki Wirsbomateriaalia).
Tämä on kuitenkin hinta, jos valitsemme lattialämmityslevyt harvalaudoitukseen (ja harvalaudoitus lisätään siinä tapauksessa). Pohdimme kuitenkin kasettien valitsemista, ne ovat hieman kalliimpia, mutta asennus on toisaalta helpompi ja nopeampi.
Rehellisesti sanottuna, nämä ovat fantasiahintoja, joista te täällä puhutte...asennuksen suhteen siis.
Vesilämpöpumpun asentaminen kaikkine putkineen ja paineastioineen ei vie enempää kuin kymmenen tuntia. Ota putkimiehen tuntipalkka ja kerro se, niin näet tuloksen. Materiaalit - putket, liitokset, eristys ja paineasti, eivät saisi maksaa enempää kuin pari tuhatlappua, korkeintaan.
Se edellyttää, että lattialämmitysjakaaja on paikoillaan ja muut vesiputket on vedetty valmiiksi, mutta niin on yleensä, varsinkin jos kyseessä on valetun laatan asennus.
Vesilämpöpumpun asentaminen kaikkine putkineen ja paineastioineen ei vie enempää kuin kymmenen tuntia. Ota putkimiehen tuntipalkka ja kerro se, niin näet tuloksen. Materiaalit - putket, liitokset, eristys ja paineasti, eivät saisi maksaa enempää kuin pari tuhatlappua, korkeintaan.
Se edellyttää, että lattialämmitysjakaaja on paikoillaan ja muut vesiputket on vedetty valmiiksi, mutta niin on yleensä, varsinkin jos kyseessä on valetun laatan asennus.
KarlXII --> Totta kai ne ovat huikeita hintoja - mutta juuri niin he myös veloittavat!! He eivät myöskään voi perustella, miksi he lisäävät niin paljon, kun heiltä kysyy suoraan!
Se on kai niin, että "suosittu" on maalämpö nykyään ja monet vain pyytävät tarjouksia koko paketista kyseenalaistamatta, mitä kukin osa maksaa oikeasti. Sen on pakko olla niin, koska myyjät yllättyivät niin, kun kyseenalaistimme heidät!
Se on kai niin, että "suosittu" on maalämpö nykyään ja monet vain pyytävät tarjouksia koko paketista kyseenalaistamatta, mitä kukin osa maksaa oikeasti. Sen on pakko olla niin, koska myyjät yllättyivät niin, kun kyseenalaistimme heidät!