8 455 lukukertaa ·
16 vastausta
8k lukukertaa
16 vastausta
Askeläänieristys välipohjan lattialle
Sivu 1 / 2
Hei
Olen parhaillaan remontoimassa taloani. Kaksi huonetta yläkerrassa pitäisi kunnostaa. Yläkerran "golvbakssystem" on puuta. Kaikkien kantavien palkkien välillä on kottlingit ja niiden päällä on lastulevyjä lattiana, ja olen tasoittanut lattiat täytteellä saadakseni ne tasaisiksi. Yhteen huoneeseen olen laittanut 5 mm vaahtoa Bauhausista ja sen päälle parkettia. Askelääni huoneisiin alapuolella oli korkea. Kuinka teen nyt niin, ettei askeläänestä tulisi niin kovaa toisessa huoneessa? Onko jollain hyviä ehdotuksia?

Olen parhaillaan remontoimassa taloani. Kaksi huonetta yläkerrassa pitäisi kunnostaa. Yläkerran "golvbakssystem" on puuta. Kaikkien kantavien palkkien välillä on kottlingit ja niiden päällä on lastulevyjä lattiana, ja olen tasoittanut lattiat täytteellä saadakseni ne tasaisiksi. Yhteen huoneeseen olen laittanut 5 mm vaahtoa Bauhausista ja sen päälle parkettia. Askelääni huoneisiin alapuolella oli korkea. Kuinka teen nyt niin, ettei askeläänestä tulisi niin kovaa toisessa huoneessa? Onko jollain hyviä ehdotuksia?
Ainoa, mitä voin ajatella, on vaihtaa eristys kerrosten välillä. On olemassa erityistä eristystä, joka vaimentaa ääntä paljon enemmän kuin tavallinen eristys. Muuten kyseessä on kyllä kaksinkertaiset vaahtomuovikerrokset. Osta myös paksumpi laminaatti. Mieluiten aito 12 mm parketti.
Täytin koko välipohjan kivivillalla uudessa talossa. Sen pitää olla raskasta materiaalia, se vaimentaa eniten häiritsevää ääntä niin, että siitä tulee enemmän vaimeaa ääntä selkeän sijaan. Askeläänet ovat täysin ok. Enimmäkseen tömistelyä. Onnistuimme kuitenkin saamaan narinaa huonosti asennettujen lattialevyjen vuoksi edellisten rakentajien toimesta (otin haltuun puolivalmiin talon).
Painoa lisätään kai lattiakipsillä. Olen miettinyt kerrosta solumuovia (Jackopor S80), joka rakentaa 1 cm ja siihen lattiakipsi. Ajattelin, että solumuovi ei johda ääntä eteenpäin ja kipsi huolehtii painosta, vai onko parempi kahdella kerroksella lattiakipsiä?FG sanoi:
Laitoin xps 5mm Bauhausista meidän yläaula/oleskelutilaan ja olen erittäin tyytyväinen lopputulokseen, mielestäni se vaimentaa erittäin hyvin.. Tosin minulla onkin 34mm pontti + 3mm masoniitti vaahdon alla.
https://www.bauhaus.se/xps-dampningsplatta-5mm.html
https://www.bauhaus.se/xps-dampningsplatta-5mm.html
Työkaluhullu
· Stockholm
· 1 399 viestiä
Kuten FG kirjoittaa, rakenteet täytyy irrottaa toisistaan. Se tehdään tarkoitukseen soveltuvilla sylomerremseillä, jotka asetetaan lattianiskojen ja irrottavan lattiarakenteen väliin. Stepisol voidaan myös käyttää.
Lattia rakennetaan sitten esimerkiksi ceminwoodilla tai useilla kerroksilla lattia-kipsiä, jossa on vaimennusliima välissä. Levyä ei saa ruuvata ja se irrotetaan kaikkialta seinästä.
Lattia rakennetaan sitten esimerkiksi ceminwoodilla tai useilla kerroksilla lattia-kipsiä, jossa on vaimennusliima välissä. Levyä ei saa ruuvata ja se irrotetaan kaikkialta seinästä.
Kuulostaa viisaalta neuvolta. Nyt lattia on jo tasoitettu, joten voisiko yrittää stepisolia lattialla ja nostaa sivuille sekä lattiakipsiä liimaten (ei ruuvaamalla). Yritin googlata stepisolia, mutta mistä sitä voi ostaa? Ei näytä olevan tavallinen tuote.Björn Melander sanoi:
Kuten FG kirjoittaa, rakenteet on erotettava toisistaan. Tämä tehdään tarkoitukseen sopivilla sylomer-nauhoilla, jotka asetetaan lattiapalkkien ja erillisen lattiarakenteen väliin. Myös Stepisol voidaan käyttää. Lattia rakennetaan sitten esim. Ceminwoodilla tai useilla kerroksilla lattiakipsiä vaimentavalla liimalla väleissä. Levymateriaalia ei saa ruuvata ja se irrotetaan seinästä ympäriinsä.
Työkaluhullu
· Stockholm
· 1 399 viestiä
Ota suoraan yhteyttä Stepisol:iin Järfällassa.
On hankalaa saada se hyväksi, kun lattialastulevyt ovat jo paikallaan, osittain johtuen rakennuskorkeudesta.
Stepisolilla lattia muuttuu helposti hieman sienimäiseksi.
Jos aikoo laittaa lattialastulevy -> Stepisol -> lattiakipsi/puulattia, niin osan, joka makaa Stepisol-maton päällä, tulisi olla raskas, muuten tulee voimakasta rummun ääntä ja sienimäisyyttä. Siksi olisi hyvä laittaa 2-3 kerrosta kipsiä Stepisol-maton päälle, mutta siitä tulee liian korkea rakennuskorkeus oletettavasti.
Yksi vaihtoehto on laittaa 2-3 kerrosta lattiakipsiä ja ohut askelääneneristävä matto, kuten decibeX 2400PRO tai Aprobo. Näillä ei kuitenkaan ole suurta vaikutusta puurakenteisiin.
http://www.aprobo.com/sv/decibel/decibel-2
Ehkä Björnillä on ajatusta siitä, mikä antaisi parhaan tuloksen?
Stepisolilla lattia muuttuu helposti hieman sienimäiseksi.
Jos aikoo laittaa lattialastulevy -> Stepisol -> lattiakipsi/puulattia, niin osan, joka makaa Stepisol-maton päällä, tulisi olla raskas, muuten tulee voimakasta rummun ääntä ja sienimäisyyttä. Siksi olisi hyvä laittaa 2-3 kerrosta kipsiä Stepisol-maton päälle, mutta siitä tulee liian korkea rakennuskorkeus oletettavasti.
Yksi vaihtoehto on laittaa 2-3 kerrosta lattiakipsiä ja ohut askelääneneristävä matto, kuten decibeX 2400PRO tai Aprobo. Näillä ei kuitenkaan ole suurta vaikutusta puurakenteisiin.
http://www.aprobo.com/sv/decibel/decibel-2
Ehkä Björnillä on ajatusta siitä, mikä antaisi parhaan tuloksen?
Viimeksi muokattu:
Olen miettinyt kaikkia viestejä ja nyt minulla on uusi ehdotus, poistaisin 5 solumuovia paloturvallisuuden näkökulmasta,FG sanoi:
On hieman hankala saada hyvä lopputulos, kun lattialastulevy on jo paikallaan, osittain rakennuskorkeuden vuoksi.
Stepisolilla lattia tuntuu helposti hieman ponnahtavalta.
Jos aikoo laittaa lattialastulevy -> Stepisol -> lattokipsi/puulattia, niin sen osan, joka on Stepisol-maton päällä, tulee olla raskas, muuten syntyy voimakas rummutusääni ja pehmeys. Siksi olisi hyvä, jos Stepisol-maton päällä olisi 2-3 kerrosta kipsiä, mutta silloin rakennuskorkeus on varmaankin liian suuri.
Vaihtoehtona on laittaa 2-3 kerrosta lattokipsiä ja ohut askelääneneristysmatto, kuten decibeX 2400PRO tai Aprobo. Näillä ei kuitenkaan ole suurta vaikutusta puupalkistoon.
[linkki]
Onkohan Björnillä jokin ajatus, mikä antaisi parhaan lopputuloksen?
Pohjalevy Barelink 3 mm, 2 kerrosta lattokipsiä kelluvana (13+13mm), taas pohjalevy (3 mm), Parketti (14 mm) = 46 mm mikä on OK lattian nostamiseen (jopa 50 mm) on OK
Työkaluhullu
· Stockholm
· 1 399 viestiä
Parhaan vaikutuksen saavuttamiseksi sylomer-nauhat asetetaan lattiapalkkien yläreunan ja raskaan kelluvan lattian väliin. Periaate perustuu siihen, että mahdollisimman raskas lattia on mekaanisesti irrotettu olemassa olevasta lattiapalkistosta. Massa laskee kelluvan lattian resonanssitaajuutta, mikä on toivottavaa tässä tapauksessa.
Koska lattialastulevy ja kellutus on jo tehty, ehdotan, että asennat Stepisol ( siinä paksuudessa, jonka lopullinen rakennuskorkeus sallii) tasoitetun lattialastulevyn päälle. Sen jälkeen Ceminwood tai 2 kerrosta liimattua lattialevyä.
Koska lattialastulevy ja kellutus on jo tehty, ehdotan, että asennat Stepisol ( siinä paksuudessa, jonka lopullinen rakennuskorkeus sallii) tasoitetun lattialastulevyn päälle. Sen jälkeen Ceminwood tai 2 kerrosta liimattua lattialevyä.