Hei rakkaat foorumin jäsenet!

Minä ja tyttöystäväni olemme äskettäin saaneet lapsen ja olemme nyt löytäneet tilan pienestä kylästä, joka on idyllinen kaikin puolin ja harkitsemme sen ostamista. Tilalla on kaksi asuinrakennusta (yksi isompi ja yksi pienempi), suuri ulkorakennus sekä maakellari. Ajatuksena on asua pienessä talossa samalla kun kunnostamme isommassa talossa sen, mitä täytyy.

Isomman talon ongelmana on ollut talosieni, mutta se on nyt puhdistettu. Ilmeisesti se rakennettiin niin, että purut oli laitettu suoraan maahan. Kuulostaa minulle maallikkona täysin käsittämättömältä, mutta ehkä siihen on jokin hyvä selitys. Jokin vanha menetelmä, arvelen.

Nykyinen omistaja on kaivanut perustuksen paljon. Ilmeisesti niin paljon, että ei tarvitse enää kaivaa lisää uudelleen rakentamista varten. Perustusmuuri talon kanssa on siis edelleen paikallaan, mutta on "koverrettu" sisältä :P

Olen lukenut ja lukenut, mutta vaikuttaa olevan jaettuja mielipiteitä asioista, joten on vaikea saada mitään käsitystä siitä, mikä on oikein. Joten ajattelin kysyä teiltä, mitä mieltä olette.

Kysymys 1: Jos eristää sisäpuolelta perustuksen seinän ja ryömintätilan maan; pitäisikö ryömintätilassa olla ilmanvaihto vai ei? Haluaisin mieluiten tehdä siten, että vähentäisin riskiä tarvita ilmakostuttimen asennusta.

Kysymys 2: Jos minun kuitenkin on asennettava kosteudenpoistaja, pitäisikö perustuksen olla täysin tiivis vai aiheuttaako tämä joitain muita komplikaatioita? Käsittääkseni on turhaa pitää "ikkunoita" auki, jos on kosteudenpoistaja, koska silloin kosteudenpoistaja joutuu myös poistamaan ulkoilmakosteutta, joka tulee sisään ryömintätilassa.

Kysymys 3: Onko tämä menettely oikein:

1. Varmista, että maa kallistuu jonkin verran ryömintätilan keskeltä ulospäin.
2. Täytä sepelillä 150 - 200 mm korkeimmalle kohdalle.
3. Laita jonkinlainen muovi (0,2 mm).
4. Eristä perustuksen seinä ja maa.
5. Nosta palkisto, laita alapohja, eristä ja laita päälle massiivinen tammilattia.

Aion myös valaa jonkinlaisen betonipalkin (en tiedä nimeä) "pitkän sivun suuntaisesti" talon keskelle, koska etäisyys on muuten liian pitkä (luulisin). Tuntuu siltä, että se antaa ainakin enemmän vakautta.

Lisäksi en ole mikään rakennusalan ammattilainen, kuten ehkä huomaatte. Mutta olen ottanut aiemmin tehtäviä vastaan, ja yleensä ne onnistuvat, kun vain on visio, hieman uteliaisuutta ja ystäviä, jotka voivat auttaa.

Kommentteja ja mielipiteitä?

Jos olen laittanut ketjun väärään alafoorumiin, joku ylläpitäjä voi siirtää sen.

Kiitos etukäteen!

Ystävällisin terveisin
Mikeson

...ei kukaan, joka tietää tai jaksaa vastata? Olisi kullan arvoista!

Ulkoilmatuuletetut ryömintätilat, niin kutsutut torpargrunder, on käytetty satoja vuosia ilman ongelmia. Syynä niiden toimivuuteen oli merkittävä lämpöhäviö talosta, osittain rajallisen eristyksen vuoksi alapohjassa ja osittain siksi, että savuhormi oli perustettu ryömintätilaan. Nykyään, kun lämmöneristysvaatimukset ovat korkeat ja savupiippuja ei enää lämmitetä, ryömintätilat eivät enää toimi. Ongelmia esiintyy etenkin tiettyinä aikoina vuodesta. Ongelmiin voidaan puuttua käyttämällä kosteudenpoistajaa. Tällöin on suositeltavaa laittaa muovikalvo maahan, muuten kuivataan suurempi osa luontoa. Lämmön lisääminen sopivalla tavalla voi myös auttaa. Silloin ryömintätilan ilmanvaihtoa tulisi rajoittaa.

Vaihtoehtona on muuttaa perusta lämpimäksi ryömintätilaksi eristämällä perusmuurit ja maaperä. Tällöin tilaa tulisi tuulettaa sisäilmalla.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.