Ajattelin laittaa vähän koristekiveä makuuhuoneeseen. Valitsemani on kipsi-imitaatiokivi, Klimex Limburg.

Ohjeiden mukaan nämä pitäisi asentaa laastilla, aivan kuten oikea kaakelilaatta. Mutta koska aion laittaa ne makuuhuoneeseen, haluan välttää sekoittamasta laastia ja sotkemista. Onhan olemassa valmiiksi sekoitettua laastia tai liimaa, joka sopii kaakelilaattoihin?
Mitä voitte sitten suositella?
 
huggan sanoi:
Tämä toimii hienosti. Mutta on monia liimoja eri valmistajilta.

[linkki]
Se olisi superkätevää, jos voisi käyttää sellaista liimaa sen sijaan, että käyttäisi fixiä. Kysymys on, kuinka monta patruunaa tarvittaisiin. Ehkä tulee tosi kallista? Aion laatoittaa 14 m².
 
C
Tuntuu, että sekoittaa vähän fix on se helppo osa. Alusta on valmisteltava ja laatat leikattava ja hiottava.
 
cpalm sanoi:
Tuntuu siltä, että vähän kiinnitysainetta on helppo sekoittaa. Alusta täytyy kuitenkin valmistella, ja laatat leikata ja tasoittaa.
Alusta on kipsi, joka tarvitsee vain pohjustaa. Laatat ovat kuten sanottu kipsiä. Niitä ei tarvitse tasoittaa ja ne leikataan katkaisu/jiirisahalla. Joten tämä osa on aika sujuvaa.
 
On olemassa paljon erilaisia liimoja. Niiden hinta on noin 50:- joillekin lajeille.
 
C
Anna1984 sanoi:
Alusta on kipsi, joka tarvitsee vain pohjustuksen. Levyt ovat kuten sanottu kipsiä. Niitä ei tarvitse hioa ja ne leikataan katkoterä/sirkkelillä. Joten se osa on aika sujuva.
OK, seinä ei ole maalattu/tapetoitu nyt? Katsoin tämän videon, jossa kuvaillaan kuinka laattojen taustapinta pitää harjata teräsharjalla ja kuinka reunoilta pitää poistaa valuvirheet esim. kulmahiomakoneella. Videossa mainitsevat myös oman "liimansa", jonka luulen olevan käsittelyltään samanlainen kuin tavallinen kiinnityslaasti.
 
cpalm sanoi:
OK, onko seinä maalattu/tapetoitu nyt? Katsoin tätä videota, jossa he kuvaavat, kuinka laattojen takapinta harjataan teräsharjalla ja kuinka reunat puhdistetaan valeturskasta esim. kulmahiomakoneella. Videossa he mainitsevat myös oman "liminsä", joka minun olettamukseni mukaan ei eroa käytöltä tavallisesta kiinnitysaineesta.
Ei nyt on vain kipsiä seinällä. Videon perusteella näyttää siltä, että jokaisen kiven (kipsin) takapinnan käsittelyssä on vähän hommaa. Kysymys on, onko se todella tarpeellista. Toivottavasti ei.
 
Kävin Bauhausissa viime viikolla ja ostin fuskgipsiä. Siellä he neuvoivat olemaan käyttämättä valmiiksi sekoitettua laattaliimaa. He sanoivat, että "tavallinen" kiinnityslaasti oli parempi tähän.
Onko se todella näin? En uskonut, että niiden laadussa olisi eroa vain siksi, että laattaliima oli valmiiksi sekoitettu.
 
Ei ole tietoa, toimisiko yhtä hyvin laattaliima tai jokin muu valmiiksi sekoitettu kiinnitysaine?
En haluaisi luottaa johonkin, mitä joku Bauhausista on sanonut.
 
Viimeksi muokattu:
Anna1984 sanoi:
Mutta koska aion laittaa ne makuuhuoneeseen, haluan välttää sekoituksen tekemistä ja sotkemista.
Voit hyvin "sotkea" makuuhuoneen ulkopuolella, esimerkiksi ulkona. Sitten vain kannat ämpärin sisään, tuskin siinä on sen enempää eroa ostetun valmiin ämpärin ja sekoitetun ämpärin välillä, kun se on huoneessa. :) :)

(jos en väärin muista, ostithan sekoittimen Julasta, joten välineet sinulla on :) )
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkään
el_richard
  • Laddar…
oceanis sanoi:
Voit hyvin "lirka" makuuhuoneen ulkopuolella, ulkona esim. Sitten vain kantaa ämpäri sisään, ei ole juurikaan eroa valmiiksi ostetun ämpärin tai sekoitetun ämpärin välillä kun se on huoneessa. :) :)

(jos en muista väärin, ostithan sinä sekoittajan Julasta, joten välineitä sinulla on :) )
Totta se on. Mutta on todella paljon mukavampaa vain avata purkin kansi ja aloittaa hommat, sen sijaan että pitäisi juosta ulos ja sekoittaa koko ajan.
 
Ei kenelläkään ehdotusta valmiiksi sekoitetusta valkoisesta fixistä, joka sopisi tähän tarkoitukseen?
 
Anna1984 Anna1984 sanoi:
Ei kukaan voi ehdottaa valmista valkoista fixiä, joka sopii tähän tarkoitukseen?
Mihin päädyit lopulta?
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.