21 970 lukukertaa ·
19 vastausta
22k lukukertaa
19 vastausta
Asentaa ikkuna vaahtomuovilla?!
Sivu 1 / 2
Olen parhaillani asentamassa uutta ikkunaa. Mitat 1770 (L) x 622 (K) avattava (yläreunasta riippuva).
Ikkuna on kokonaan alumiinia, eli todella jäykkä karmirakenne.
Ongelmana on, että karmia ei ollut esiporattu karmiruuveja varten, enkä halua tehdä sitä itse. Joten olen viimeistellyt ulkopuolen peitelistojen ja peltien kanssa ja aion kiinnittää sen kunnolla. Ajattelin käyttää uretaanivaahtoa. Mutta toimiiko se? Jaksavatko vaahto pitää ikkunan kunnolla paikallaan? Sisäpuolelle ja ulkopuolelle tulee tietenkin peitelevyt mekaanisiksi pysäyttimiksi. Mutta haluan silti hieman lisätukea!
/ Christian
Ikkuna on kokonaan alumiinia, eli todella jäykkä karmirakenne.
Ongelmana on, että karmia ei ollut esiporattu karmiruuveja varten, enkä halua tehdä sitä itse. Joten olen viimeistellyt ulkopuolen peitelistojen ja peltien kanssa ja aion kiinnittää sen kunnolla. Ajattelin käyttää uretaanivaahtoa. Mutta toimiiko se? Jaksavatko vaahto pitää ikkunan kunnolla paikallaan? Sisäpuolelle ja ulkopuolelle tulee tietenkin peitelevyt mekaanisiksi pysäyttimiksi. Mutta haluan silti hieman lisätukea!
/ Christian
Paul-Staffanstorp
Remontoija
· Skåne
· 8 989 viestiä
Paul-Staffanstorp
Remontoija
- Skåne
- 8 989 viestiä
En pidä yhtään siitä, että avattavat ikkunat asennetaan vaahdolla, koska ne on mahdotonta säätää ajan myötä.
Olisin mieluummin pyytänyt apua joltain, jolla on kokemusta, jotta ne olisivat asennettu ruuveilla...
Olisin mieluummin pyytänyt apua joltain, jolla on kokemusta, jotta ne olisivat asennettu ruuveilla...
Olen tietoinen siitä, että se on vaikeaa, mahdotonta, säädellä ajan myötä. Mutta karmit ovat niin jäykät, että todennäköisesti sitä ei tarvita.
Mutta kysymys kuuluu, toimiiko se eli pitääkö vaahto ikkunan paikallaan?
Mutta kysymys kuuluu, toimiiko se eli pitääkö vaahto ikkunan paikallaan?
Pitää vähän harkita asiaa, koska siitä ei ole vielä kiire. Vaihtoehtona on kuten sanottu ruuvi. Mutta ne, joita saan käyttää, eivät ole "tavallisia" karmiruuveja, jotka asetetaan esim. T-avaimella. Minun pitää käyttää toista karmiruuvia, jossa on tavallinen T30 torx -pää. Tässä on minimaalinen tai ei lainkaan säätövaraa. Siksi ajattelin välttää reiän poraamista karmiin ja välttää mahdollisia rumia jälkiä.
voit aina skumma kulmat ja sitten dreva loppuosan, niin siitä tulee helpompaa, jos sinun tarvitsee säätää myöhemmin.
....ja voit aina käyttää uretaania, joka sallii jälkikäteen säätämisen, esim. Essves Fog&drev 199. Muilta valmistajilla on samankaltaisia tuotteita, ja niitä on ollut olemassa vaikka kuinka kauan. Miksi kaikki olettavat, että vaahdotetut ikkunat eivät voi olla jälkisäädettäviä?
Täällä kotona on kuitenkin muita tekijöitä, jotka estävät jälkisäädön (mikä sinänsä ei ole koskaan ollut tarpeen...) - smygar sisä- ja ulkopuolella on joko naulattu kiinni tai tiivistetty joustavasti ikkunaan, mikä tekee säätämisestä periaatteessa mahdotonta.
En oikein tiedä kuinka vakaita alumiini-ikkunat ovat, mutta jos saat karmia taipumaan käsivoimin tai vähän lisää, valmistaisin pienen tukipylvään asennettavaksi ikkunan keskelle. 1,7m on pitkä ja uretaani laajenee voimakkaasti, jos sitä käytetään liikaa.
Täällä kotona on kuitenkin muita tekijöitä, jotka estävät jälkisäädön (mikä sinänsä ei ole koskaan ollut tarpeen...) - smygar sisä- ja ulkopuolella on joko naulattu kiinni tai tiivistetty joustavasti ikkunaan, mikä tekee säätämisestä periaatteessa mahdotonta.
En oikein tiedä kuinka vakaita alumiini-ikkunat ovat, mutta jos saat karmia taipumaan käsivoimin tai vähän lisää, valmistaisin pienen tukipylvään asennettavaksi ikkunan keskelle. 1,7m on pitkä ja uretaani laajenee voimakkaasti, jos sitä käytetään liikaa.
Se on juuri se, mitä vähän pelkään... Ne ovat kuitenkin vakaita kuin h*lvetti. Ikkuna tulee Schucolta. Karmi on 111mm korkea ja 80 paksu, joten siinä on vähän materiaalia.MathiasS sanoi:
Fredrikin idea ei ehkä olekaan niin huono? Vaahtoa kulmiin tai miksei lyhyille sivuille 622mm ja sitten tiivistää yli ja alapuolelta!
Talon omistaja
· Västerbottens län
· 775 viestiä
Lainaan ketjua!
Riittääkö siis, että kiinnität ikkunan pelkällä vaahdolla täysin ilman ruuveja? Minun tapauksessani kiinteä PVC-ikkuna.
Riittääkö siis, että kiinnität ikkunan pelkällä vaahdolla täysin ilman ruuveja? Minun tapauksessani kiinteä PVC-ikkuna.
Talon omistaja
· Skåne
· 5 390 viestiä
Käytetään pieniä kiiloja ikkunan ja karmin väliin, jotta karmi ei painu sisään ja kiilaa ikkunaa. On olemassa vaahto, joka ei aiheuta painetta.
Viimeksi muokattu:
Talon omistaja
· Västerbottens län
· 775 viestiä
Talon omistaja
· Västerbottens län
· 775 viestiä