Ajattelen, miten rakentaa talon sisäpuoli. Ajatuksena on käyttää pystysuoria 195 runkotolppia ja sitten vaakasuoria 45 tolppia sisäpuolella, jotta voi helpommin vetää sähköä, putkia yms.

Mutta - miten rakentaa sisäseinät? Ajatus oli ensin naulata vaakasuorat tolpat ympäri taloa ja sitten pystysuorat tolpat sisäseinille päälle, jotta voi helpommin asentaa asennusputkia tolppien väliin. Sitten asentaa OSB+gyproc ja sitten sisäkatto, kaikki tämä per huone. Mitä mieltä on foorumi? Vai pitäisikö asentaa OSB+gyproc ensin ja sitten rakentaa sisäseinät? Itse ajattelen, että on parempi asentaa tolpat ensin.

Lisäksi mietin myös, pitäisikö panostaa 45x45 naulattuna kattorsiin asennuskerrokseksi sisäkatossa ja sitten 28x70 harvalaudoitus tämän päälle?

/Anders

Mikael_L
Anders_Nilsson sanoi:
Mietin, miten talon sisäosat tulisi rakentaa. Ajattelin käyttää pystyssä 195 runkopuissa ja sitten vaakasuunnassa 45 runko sisäpuolella, jotta on helpompi vetää sähköjohdot, putket jne.

Mutta - kuinka rakentaa väliseinät? Ajattelin, että ensin naulataan vaakasuuntaiset rimat koko talon ympäri, ja sitten pystysuuntaiset väliseinien rimat päällä, jotta asennuksia on helpompi vetää rimojen väliin. Sitten asennetaan OSB + kipsilevy ja sisäkatto, kaikki tämä tehdään huone kerrallaan. Mitä foorumi sanoo? Vai pitäisikö ensin asentaa OSB + kipsilevy ja sitten rakentaa väliseinät? Mielestäni on parempi asentaa rimat ensin.
Olen juuri tekemässä tätä ensimmäisessä talossani, joten minulla ei ole paljon kokemusta. :O
Mutta muuten aion tehdä juuri niin kuin kuvailet.

Ensin ristikehystää ulkoseinät.
Sitten kehystää väliseinät.
Sitten puoli väliseinää, eli asettaa OSB+kipsilevy yhdelle puolelle
Ja lopuksi vetää kaikki sähkö ja LVI, jotka on vedettävä seiniin.

Jatkuvasti pitää muistaa ajatella, mihin OSB ja kipsis levyt kiinnitetään, kun ne kohtaavat kulmissa.
Sen lisäksi, että takana on kehystä, voi harkita kipsilevykulmaraudat.
Neljään ulkoseinän kulmaan en aio laittaa kehäpuuta vaan pystysuuntainen kipsilevykulmaraudan vaakasuuntaiselle ristikehystölle, jolloin sähköjohtoja on helppo vetää siitä ohi.

Katossa minulla on vain 28x70 harvaksi, 28mm riittää sähköputkille.

Olen samassa vaiheessa talossani. mutta päätin laittaa ensin OSB:n kaikille ulkoseinille, sitten rakennan sisäseinien koolaukset. Suurin osa sähköistä kulkee katossa ja sitten alas sisäseiniin ylhäältä.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.