Kun asentaa 6 mm remonttikipsilevyä olemassa olevan kipsilevyn päälle, saavatko ruuvit rikkoa kartonkia?

Käsityöläiseni sanoo, että on olemassa jokin sääntö, jonka mukaan ne saavat olla 3 mm syvällä. Kun etsin itse netistä, vaikuttaa siltä, että rikottu kartonki on suuri no no.

Onko täällä jotain, mikä voi selventää, mikä on voimassa?

• Ruuvinreikä seinässä, kartonki murtuneena ympäriltä, keskustelu liittyy 6 mm remonttikipsilevyn asennukseen ja ruuvinkiristysmenetelmiin.
Laatikkoa ei pidä vahingoittaa, eikä remonttikipsi ole poikkeus. Se ei ole hyväksyttävää, miltä se kuvassa näyttää. Jos haluat enemmän tietoa, katso mitä levyjä ne ovat ja etsi asennusohjeet verkosta, ne ovat yleensä siellä hyvin selkeästi.

Voit pyytää käsityöläistä näyttämään, missä hänen 3mm-sääntönsä on kirjoitettuna. Saattaa tulla hieman kiusallinen tilanne, koska käsityöläisen toivottavasti tiedostaa, ettei sellaista sääntöä ole olemassa. Paperikerrosta ei PIDÄ rikkoa. Käsityöläinen on ollut huolimaton eikä halua tehdä uudelleen.

• Tykkään
Uldis ja 1 muu
  • Laddar…
Olen aiemmin työskennellyt maalariina ja rakensin äskettäin kipsiseinän kotiin. Suurin osa ruuvinrei'istäni näytti samanlaisilta kuin kuvassasi oleva reikä.. Ei todellakaan optimaalista, en tiedä miksi se kävi niin, ehkä huono kipsilevy!? Kun olin asentanut kaikki kipsilevyt, hioin kaikki ruuvinreiät hiekkapaperilla poistaakseni ruuvinreiän ympärillä olevan irtonaisen paperin. Kun olin tasoittanut seinän kahdesti ja hionut tasoitteet, ruuvinreiät eivät vieläkään olleet täysin hyviä. Pohjamaalasin seinän ja annoin sen kuivua, sitten tein ns. välitason hionnan koko seinälle. Tämä välitason hionta poisti viimeiset jäljet huonoista ruuvinrei'istä.

• Tykkään
johano1963
  • Laddar…
Mielestäni remontoiva kipsi on täysin roskaa. Laittaisin paljon mieluummin tavallista kipsiä sen sijaan. Valitettavasti olen tullut tähän oivallukseen vasta, kun olen asentanut kipsiä puoleen talosta.

Syy on pääasiassa vaikeus ruuvata se siististi. Joko se menee läpi tai sitten tulee rumia pullistumia ja aallokasta paperia ruuvin ympärille. Tavallisella kipsillä on paljon helpompaa saada tasaisuutta ja siistiä ruuvien ympärille ja hyvä jännitys paperia vasten. Paljon helpompi tasoittaa siististi jälkikäteen.

• Tykkään
Stefan N
  • Laddar…
Vastaus viestiin # 4
Ongelmana ei kai sinänsä ole siistin lopputuloksen saaminen, vaan se, että rakenteen tulisi myös kestää. Kipsi on huokoista ja on olemassa riski, että kipsi ei kestä, jos jokin voima pyrkii irrottamaan kipsilevyn seinästä. Paperikerros on tältä osin huomattavasti vahvempi.
Ei sitä riskiä toki pidä liioitella, mutta voisi ajatella, että jos haluaa ruuvata jotain seinälle, ruuvin vääntäminen voi luoda juuri sellaisen tilanteen, että saumakohtaan tulee halkeamia. Ei, en ole koskaan nähnyt sen tapahtuvan, mutta en myöskään yleensä kierrä ruuvia paperin läpi... ;)

Miksi teette lainkaan ruuvauksia?
Tuntuu melkein kuin kiinnittäisi tapetit ruuveilla.
Olen kerran asentanut remonttikipsiä (yhdessä rakennusinsinöörin kanssa),
ja me liimasimme kipsilevyt.
Tuloksena: Täydellistä (y)

• Tykkään
Tit ja 2 muuta
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.