Heippa.

On aika asentaa raitisilma-venttiili, mutta tässä tapauksessa kiviseinään, joka on noin 400mm paksu.
En ole koskaan porannut kiviseinään, joten haluaisin kuulla, onko jotain erityistä, johon minun pitäisi kiinnittää huomiota. Ennen kaikkea olen huolissani seinän vakaudesta.
Tämä on vanha talo vuosisadan vaihteesta, noin vuodesta 1890-1910.

Haluan sijoittaa venttiilin palkkien väliin.

• Vanhan talon sisävseinän kulma, ikkuna oikealla. Tarkoitus asentaa ilma-aukko keskelle seinää puupalojen väliin.
  • Vanhan talon sisäseinä, jossa on merkitty paikka ilmanvaihtoaukolle. Seinän rakenne ja paksuus ovat osa projektia.
Onko kyse betoniharkosta tai kevytbetonista? Kuulostaa oudolta, jos se olisi 40 cm betonia...

Jos se on kevytbetonia, voit käyttää Hålfräs ja koputtaa pois reiästä tasaisin väliajoin. Jos se on harkkoa tai betonia, on helpointa vuokrata timanttipora.

Vaihtoehtona on porata useita pienempiä reikiä ulkohalkaisijan ympäri 6 tai 8 mm poralla ja sitten piikata reikä auki.

Jos käytät ääntä eristävää venttiiliä, se on tehty vaahtomuovista ja helpompi saada läpi epätasaisesta (=piikatusta) reiästä.

Yksi vinkki voi olla soitella ympäriinsä ja kysyä tarjouksia yrityksiltä, jotka tekevät porauksia puolestasi.

Koneiden ja vastaavien vuokraaminen tällaisen reiän poraamiseksi voi maksaa jonkin verran, ja silloin sinun täytyy tehdä työ itse.
Jos otat yrityksen tekemään sen, ei välttämättä maksa niin hirveästi enemmän, että se olisi merkityksetöntä.

Mutta jos haluat tehdä sen itse, kokeilisin ensin porata pienemmän reiän nähdäkseni, millaista seinään on porata. Se voi olla hyvin helppoa, tai sitten se ei onnistu lainkaan.

Entä jos seinä romahtaa? Hmm, en usko.
Seinässäsi voi hyvin olla tiiliä, ilmaväli ja rappaus ulkopuolella.

Viimeksi muokattu:
Tarkistin yhdeltä porauksen ammattilaiselta minun toista seinääni varten, joka on 20 cm betonia, ja sain tarjouksen 6000 kruunulle.
Vuokrasin timanttiporakoneen ja laitteen 600 kruunulla...

Reikäsaha kivelle ja koneelle Biltemasta toimii hyvin reikäkivessä!

Kuulostaa siltä, että olet saanut mehukkaan tarjouksen, joten ymmärrän, että et tarttunut siihen.

Eräs tuttavani on käyttänyt porausyritystä kahdesti.
Ensimmäisellä kerralla hän porasi reiän kattoon saadakseen ilmanvaihtokanavan läpi liesituulettimeen ja samalla porasi reiät kattoon asentaakseen 4 kappaletta spotteja. Yhteensä poraustyöt 10 cm paksuun betoniin maksoivat 2000 kruunua, josta kuluminen oli kalleinta.

Toisella kerralla, kun firma auttoi häntä, hänen piti porata noin 30-40 cm halkaisijaltaan olevat reiät perustukseen voidakseen ryömiä talon alle. Silloin betonin paksuus oli noin 40 cm. 3700 kruunua maksoi se lysti ja myös silloin kuluminen oli suurin kustannuserä.

TuXy sanoi:
Kuulostaa siltä, että olet saanut mehevät tarjoukset, joten ymmärrän, ettet ongelmaan ratkennut.

Eräs tuttavani on kahdesti palkannut reikien poraamiseen erikoistuneen yrityksen. Ensimmäisellä kerralla hän porasi reiän kattoon saadakseen hormikanavan läpi liesituulettimelle ja samalla porasi reiät neljälle alasvalolle. Kokonaiskustannus 10 cm paksuisessa betonissa oli 2000 kruunua, joista kuluminen oli kalleinta.

Toisella kerralla yrityksen piti auttaa häntä poraamalla kaksi noin 30-40 cm halkaisijaltaan olevaa reikää sokkeliin, jotta hän voisi ryömiä talon alle. Betonin paksuus oli noin 40 cm ja tämä lysti maksoi 3700 kruunua, missä kuluminen oli taas suurin kustannus.
En tiedä missä päin maata olet, mutta kuulostaa toooodella halvalta.
Tiedän, että anders07 asuu samassa kaupungissa kuin minä.
Otan välillä reikien poraamiseen erikoistuneen yrityksen töihin ja keskihinta on yleensä 5000/reikä.
Tietysti useammat reiät kerralla tulevat halvemmaksi.
Mutta 5000/reikä/kerta on järkevä ohjehinta Tukholmassa.

Koska kyseessä on niin vanha talo, arvaan sen olevan muurattu kivi, ei betoni tai kevytbetoni.

Jos vuokraat koneen ja timanttiporan, tulee sinun vuokrata myös siihen liittyvä jalusta, sillä en haluaisi käsin sahata lähes puolen metrin graniitin läpi..

• Tykkään
Erik_1972
  • Laddar…
Minä ja tuttavani asumme Helsingborgissa, ja se oli yksi tunnetuimmista yrityksistä, joka porasi. Se ei ollut myöskään kevytbetonia, vaan oikein kovaa betonia ja reiät porattiin jalustalla ja vedellä.

Sen hinnan perusteella, jonka tiesin tuttavaltani, en ollut edes ajatellut poraavani itse, mutta nyt kun kuulen teidän hintanne Tukholmassa, niin voi todellakin olla kannattavaa tehdä se itse vuokraamalla koneita :)

TuXy sanoi:
Minä ja tuttuni asumme Helsingborgissa ja se oli yksi tunnetuimmista yrityksistä, joka porasi. Se ei myöskään ollut kevytbetonia, vaan erittäin kovaa betonia, ja reiät porattiin jalustalla ja vedellä.

Sen hinnan mukaan, jonka tunsin tuttavaltani, en olisi edes harkinnut poraamista itse, mutta nyt kun kuulen hintanne Tukholmassa, se voi tietysti olla järkevää tehdä se itse vuokraamalla koneita :)
Tuntuu melkein järkevältä maksaa taximatka näille ukoille seuraavalla kerralla, kun on aika tehdä reikä.

Kummallista se, että hintaero on niin suuri!
Se oli noin kaksi vuotta sitten, joten en istu ja kerro tarinaa, joka on historiankirjoissa myöskään.

Olen betoniporaaja Smålandista ja se kuulosti hirveältä hinnalta. Sen firman täytyy olla jo liikaa töitä.
Mutta toisaalta tiedän, millaista on työskennellä Tukholman keskustassa. Siellä on paljon enemmän säätöä kaiken ympärillä kuin maaseudulla.

Voin vain vahvistaa TuXy.sin hinnan. Otettiin 2 reikää tuuletusta varten ja kaksi 50 mm reikää brainslangeille lämpöpumppuun Skånessa, ja se maksoi noin 3500. Tehty vakiintuneen reikienottamisyrityksen toimesta.

Viimeksi muokattu:
Voin lisätä, että 6000 kr sisälsi alv ja se oli halvin kolmesta tarjouksesta!

Olen nyt tehnyt kaksi reikää 20 cm paksuihin betoniseiniini, ensimmäisellä kerralla vuokrasin tämän: http://mgrental.se/produkter/item/95-karnborrmaskin

Ja toisella kerralla tämän mukaan ja sitten piikata pois:
Porakone tekee reikiä betoniin ympyrän muotoisena, valmistelee isomman reiän poraamista varten.

Jos minun täytyisi tehdä vielä yksi reikä, käyttäisin menetelmää #2 uudelleen, mutta jos se on 40 cm paksu, voi olla vaikeaa päästä piikkaamaan reikä.

Kun vuokraat koneen, varmista että poraat ulkoa päin ja aseta muovi lattialle sisälle sekä teippaa tuplajätesäkki siihen mihin tulet sisään!
Vettä tulee melkoisesti!
Poraa ensin 6 tai 8 mm reikä sisältä ulos, jotta tiedät mistä porata ulkoa päin.

Fjojtmehmet sanoi:
Koska se on niin vanha talo, arvaan, että se on muuratusta kivestä eikä betonista tai kevytbetonista.

Jos vuokraat koneen ja timanttiporan, sinun pitäisi vuokrata siihen kuuluva jalusta, en haluaisi käsin kairata puolimetristä graniittia..
Juuri niin ajattelin, luulen, että moni unohti lukea sen osan viestistä. ja pitää konetta ylhäällä, joko kone pään yläpuolella tai tikkailla, hän väsyy alle 15 cm kohdalla.

Luettuani kommentit päätin kokeilla poraamista. Ostin reikäsahan Harald Nyborgista ja ryhdyin hommiin. Seinät ovat tiilestä muurattuja, mutta joskus aikaisemmin on asennettu ulkopaneeli. Syynä miksi kirjoitan tämän, on se, että yllätyin, kun aloin porata tiileen. Kävi ilmi, että vanha ilmanvaihto oli muurattu umpeen ja satuin osumaan keskelle. Siitä tuli paljon vähemmän työtä kuin odotin!

Pyöreä reikä tiiliseinässä, jossa näkyy vanhan tuuletusaukon ritilä. Jäljet porauksesta seinän ympärillä.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.