Olen nyt asentanut lastulevylattian, laittanut harvalaudoituksen kattoon ja asentanut koolaukset kaikkiin sisäseiniin uudella yläkerrallani.

Vahvistuksen vuoksi: Järjestys lopuille töille on siis:
1. Asenna sisäkatto (paneelikatto)
2. OSB/Kipsilevy seiniin
3. Sisälattia

Onko ok?

Iloisena puuseppäamatöörinä tämä kuulostaa hyvältä, teen yleensä itsekin näin.

On olemassa syy vaihtaa 1:n ja 2:n paikkaa, ja se riippuu siitä, kuinka korkea huonekorkeutesi on. Jos sinulla on juuri sen verran tilaa, että kipsilevy mahtuu, on tyhmää ensin asentaa katto, mikä voi aiheuttaa sen, että joudut leikkaamaan jokaisen kipsilevyn. Jos kuitenkin joudut leikkaamaan, sillä ei ole niin suurta merkitystä.

Henkilökohtaisesti mielestäni seinät kannattaa asentaa ensin, jotta katto tulee kipsilevyn sisäpuolelle eikä niin, että kipsilevy tulee katon alle. Tämä johtuu siitä, että inhoan listoja katossa ja haluan laittaa sauman sinne, mikä on mielestäni helpompaa, jos katto laskeutuu hieman kipsilevyn päälle…

- M

Gladh sanoi:
Mutta se johtuu siitä, että vihaan listoja katossa ja haluan tehdä siihen sauman, mikä minun mielestäni on helpompaa, jos antaa katon laskeutua hieman kipsilevylle...
Hmm, en ole samaa mieltä siitä.. Onhan se helpompaa laittaa seinäkipsilevy kattoa vasten ja painaa se katon suuntaan - silloin se sauma on tiukka kuin mikäkin.. Ei tarvitse olla edes niin tarkka seinäkipsin kanssa, kun joka tapauksessa laittaa lattialistan. Täytyy olla todella tarkka, jos aikoo tehdä toisinpäin, jotta viimeinen kattopala sopii tarkasti seinään... Mutta se on varmaan makuasia kuten kaikki muukin. ;)

Styx...
Halusin vain sanoa, että olen täysin samaa mieltä!
Leikkaa kipsilevy oikeaan korkeuteen metriä kohden 10 laudan sijaan. Tuuletat itsesi hengiltä, jos et ajatellut asettaa mitään kattolistaa. Olisin jopa asentanut paneelin ennen seinien rakentamista, koska kaikkia seiniä ei voi kuitenkaan rungottaa ennen kuin aloitat levyttämisen.

I
Styx sanoi:
Hmm, en ole samaa mieltä kanssasi tuosta.. Onhan helpompaa laittaa seinälevy katon jälkeen ja painaa seinälevy ylös kattoon - silloin saumasta tulee todella tiukka.. Ei tarvitse edes olla niin tarkka seinälevyn kanssa, koska lattialista laitetaan joka tapauksessa. Tarvitaan todella tarkkuutta, jos tekee toisinpäin, jotta viimeinen kattopala sopii täsmälleen seinää vasten... Mutta se on makuasia kuten kaikki muu. ;)
Ja minä en ole täysin samaa mieltä kanssasi. Se riippuu siitä, miltä kattopaneeli näyttää, jos se esimerkiksi on profiloitu. Silloin jää rako jokaisen laudan väliin, jos ajat levyn kattoon paneelin sijasta levyn viereen eikä ole tiukka tai tiivis :rolleyes:

Olen täysin samaa mieltä, mutta vastasin Gladhin viestiin ja jos ei pitäisi olla kattolistoja vaan sauma kattokulmassa, oletin, että kyseessä oli kipsikatto (vaikka kun luen uudestaan, siinä ei oikeastaan lue mitään siitä - olin vain olettanut :o ) - ja silloin mielestäni ehdottomasti katto ensin ja sitten seinät.

Jos on paneelikatto eikä halua katonlistaa, olen täysin samaa mieltä kanssasi, että on tyylikkäämpää työntää paneeli seinää vasten. Eli siinä tapauksessa, katto ensin - seinä sitten. (mutta melkein mielestäni tulee kivemman näköinen listan kanssa, jos on paneelikatto, ja silloin on helpompi laittaa ensin katto ja sitten seinä ;) )

I
Styx sanoi:
Olen täysin samaa mieltä, mutta vastasin Gladhen viestiin ja jos ei pitäisi olla kattolistoja vaan sauma kattokulmassa niin oletin, että hän tarkoitti kipsikattoa (mutta kun luen nyt uudelleen, siinä ei itse asiassa sanota sitä - oletin vain :o ) - ja silloin mielestäni katto on ehdottomasti asennettava ensin ja seinät sitten. ----
Mutta Gladhin kohdassa 1 lukee "Asenna sisäkatto (paneelikatto)". Mikä sitten saa sinut olettamaan kipsiä? :rolleyes: __________________ Rakentaja

En tiedä..
Se oli varmaankin tämä, että piti laittaa pehmeä sauma sen sijaan, että olisi laitettu kattolista.. Silloin ajattelin heti kipsikattoa/kipsiseinää.. Mutta se oli tietysti virheellinen johtopäätös :p

Voi ei!!

En itse asiassa kirjoittanut oliko kyseessä kipsiä vai paneelia, mutta oletin kysyjän viestistä, jossa kohta 1 mainitaan olevan paneelikatto, ja siitä lähdin liikkeelle.

Joka tapauksessa siitä tuli keskustelu ja se on aina hauskaa... ja lisäksi rakastan sahaani ja haluan käyttää sitä aina :)

- M

Jos aiot asentaa katon ensin, on varmistettava, että on jotain mihin kiinnittää seinäkipsi kattoon kiinni "hammarbandet". Ei ole hyvä, jos katto on laskettu niin alas, että levy voidaan kiinnittää vain pystyseinäpalkkeihin, silloin täytyy kottla i......

Kiitos kaikista huomioista... Valitettavasti kokonainen kipsilevy ei mahdu, vaan ne täytyy leikata.

kimpo sanoi:
Jos aikoo laittaa katon ensin niin täytyy varmistaa, että jotain jää jäljelle johon kiinnittää seinäkipsin kattoa vasten "hammarbandet". Ei ole hyvä, jos katto on rakennettu niin alas, että levy voidaan kiinnittää vain seisoviin seinärankoihin, silloin täytyy korjata......
Tämä ongelma tulee minulle joissakin huoneissa (missä hammarbandet on kiinnitetty hanbandetiin) Siellä ajattelin tehdä näin (mikä pitäisi toimia???)
1. Kiinnitä OSB-levy
2. Kiinnitä paneelikatto
3. Kiinnitä kipsilevy (yläosa kiinnitetään OSB:hen)

Toimii aivan erinomaisesti!

Mutta, keskustelun vuoksi...
Mitä herrasväki sanoo siitä, että asennetaan kaikki kattopaneelit ennen seinien paikkojen asennusta? Tällä tavalla joudutaan tekemään minimaalisen vähän leikkauksia, ja paneelit voidaan nostaa kattoa vasten, kun niitä asennetaan. Silloin ei myöskään tule ongelmia löytää kiinnityspisteitä paikoille katossa, koska puuta on kaikkialla!

Tottebygger sanoi:
Toimii aivan erinomaisesti!

Mutta, keskustelun vuoksi...
Mitä herrasväki sanoo siitä, että kaikki kattopaneelit asennetaan ennen kuin seinien alapuut asennetaan? Sillä tavalla viiltämistä täytyy tehdä mahdollisimman vähän, ja levyjä voi työntää kattoa vasten, kun ne asennetaan. Silloin ei myöskään ole mitään ongelmaa löytää kiinnityspisteitä alapuille katossa, koska puuta on kaikkialla!
Sen voi tehdä niin, mutta se ei ole oikein!!;)

mikä on oikein sitten?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.