Olemme joutuneet hankalaan tilanteeseen, jossa meidän on paniikissa tehtävä viemäriputkien uusiminen kellarissa omakotitalossamme. Urakoitsija on juuri asentanut pienen puhdistuslaitoksen ja nyt huomannut pienen takakaadon olemassa olevassa rungossa sekä sen, että osat siitä ovat vanhoja. Tämä tarkoittaa, että koko lattia on sahattava auki ja uusi runko on asennettava. Noin 20 m. Ennen kuin voimme liittää laitoksen, tämä on tehtävä heidän mukaansa. Olemme nyt saaneet hinnan 192 000kr Rotin jälkeen sis. alv. Aikaisemmin (kiinteistön oston yhteydessä) saimme hinta-arvion 80 000kr (toiselta urakoitsijalta). Uudessa tarjouksessa materiaalit maksavat 67 000kr ja työ 176 000kr (ennen Rotia). Se tarkoittaa 243 työtuntia urakoitsijan tuntihinnalla 725kr/tunti. Sekä materiaalit että työ tuntuvat todella kalliilta minun mielestäni. Kysymys on - kuka on oikeassa ja kuka väärässä? Olisin kiitollinen, jos joku voisi keskustella tästä ja antaa tietoa. Kiitos etukäteen! Janne

Tältä erittely näyttää:
  • Vaikutettujen pintojen suojapeittäminen
  • Betonin sahaaminen/urat (noin 20 lm)
  • Viemäriliitännät nykyisiin paikkoihin
  • Viemäriliitännät rungosta autotalliin
  • Betonin piikkaus ja poisvienti
  • Kourun kaivaminen
  • Reiän poraaminen ulkoseinään viemärilaitoksen liittämiseksi
  • Viemärikilta ja sähköjen veto viemärilaitokselta tekniikkahuoneeseen
  • Viemärikillan raudoitus ja betonoiminen
  • Tekniikkahuoneen tasoitus (noin 9 m²)
  • Jätteen käsittely

Istu rauhassa veneessä.
Varmista, että saat sisään vähintään yhden tarjouksen lisää.
Sinun matka on jonkin verran pidempi kuin meidän kellari, ja suurin osa meidän betonista on (todennäköisesti) raudoittamatonta, mutta saamani arviot ovat olleet enemmän ensimmäisen tarjouksen kaltaisia.
Sen pitäisi pystyä kytkemään laitos silti, vai miten taantuma vaikuttaa? Tarjouksen mukaan sähkö tulisi vetää, mutta sen pitäisi voida tehdä väliaikaisesti jatkojohdolla tai vastaavalla.

• Tykkään
cpalm ja 1 muu
  • Laddar…
Se kuulostaa vähän suolalta.

Ilmeisin on materiaalikustannus. 20 m viemäriputkea maksaa pari tuhatta, laske saman verran lisää liittimille ja erilaisille mutkille. Betoni ja raudoitus ovat halpoja, enintään 5 000 kr siihen, mitä täällä tarvitaan.

• Tykkään
mikethebik ja 3 muuta
  • Laddar…
Mielestäni se kuulostaa myös paljon.

Tein samalla tavalla muutama vuosi sitten. Tosin vain 12 m mutta samalla laitoin ylimääräisen viemärin ja koko kellarin lattiaan laitettiin klinkkeriä ja seinätkin korjattiin. Sitä ei tietystikään voi suoraan verrata hintojen osalta, mutta minä, joka olen hyvin hintatietoinen, en kokenut sitä erityisen kalliiksi siihen nähden, mitä sain. Vuoden 1925 nuhjuinen kellari muuttui raikkaaksi, tyylikkääksi ja hienoksi.

Suurin ongelmasi on saada lisää tarjouksia ja löytää käsityöläisiä kohtuullisessa ajassa.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkään
Nille99
  • Laddar…
Vaihdoimme viemärin kaksi vuotta sitten, kellarin betonilattia sahattiin auki noin 8 - 10 m, ja sitten vedettiin myös 25 m pitkä letku betoniputkien läpi kaivoon. Yhteensä 30 tuhatta ennen rot, työ ja kuljetukset noin kolmasosa siitä summasta.

Täytin putkien ympärille ja valoin lattian itse takaisin, joten se ei ole mukana.

Viimeksi muokattu:
A
J Jean The Wiz sanoi:
Olemme joutuneet hankalaan tilanteeseen, jossa meidän on paniikissa tehtävä viemäriremontti talomme kellarissa. Urakoitsija on juuri asentanut pienpuhdistamon ja nyt huomannut pienen takakaadon olemassa olevassa viemärilinjassa sekä sen, että osa siitä on vanha. Tämä tarkoittaa, että koko lattia on avattava ja uusi viemärilinja asennettava. Noin 20 m. Ennen kuin voimme kytkeä järjestelmän, tämä on tehtävä, he sanovat. Olemme nyt saaneet hintalapun 192.000kr jälkeen Rot mukaan lukien alv. Aiemmin (kiinteistön oston yhteydessä) saimme hintaarvion 80.000kr (toiselta urakoitsijalta). Uudessa tarjouksessa materiaalit maksavat 67.000kr ja työ 176.000kr (ennen Rot). Tämä tarkoittaa 243 miestyötuntia urakoitsijan tuntihinnalla 725kr/tunti. Sekä materiaalit että työ vaikuttavat hyvin kalliilta minusta. Kysymys kuuluu - kuka on oikeassa ja kuka väärässä? Olisi hienoa, jos joku haluaisi pohtia tätä ja jos jollakin on tietoa. Kiitos etukäteen! Janne

Tältä erittely näyttää:

• Vaikutusalaan kuuluvien pintojen suojapeitto
• Betoninsahaus/uratointi (noin 20 lm)
• Viemärilinjat olemassa oleviin paikkoihin
• Viemärilinjat linjasta autotalliin päin
• Betonin purkaminen
• Urien kaivaminen
• Reiän teko ulkoseinään viemärilaitteiston liittämistä varten.
• Viemärisammaputken asentaminen, sähkö vedetään viemärilaitteista tekniseen tilaan.
• Vahvistaminen ja viemärisammaputken upottaminen.
• Kallistuslattian tasoitus tekniseen tilaan (noin 9 m²)
• Jätehuolto
Mutta en ymmärrä, toimiko viemärinne ennen puhdistuslaitoksen asennusta?
Jos niin, sen pitäisi toimia myös…

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
  • Tykkään
mikethebik ja 3 muuta
  • Laddar…
Farstatjej90
Yrittäjä on varmasti saanut veren makua, jos kuulostat yhtä epätoivoiselta kuin tässä viestissäsi. Epäammattimainen yritys, joka haluaa käyttää sinua hyväksi.

Hanki lisää tarjouksia. Yrittäjän tilauskirja on varmaan melko tyhjä, kun he pelottelevat sinua näin paljon 😅

• Tykkään
mikethebik ja 4 muuta
  • Laddar…
RoTe
Rejäl sanoi:
Mutta en ymmärrä, toimiko teidän viemärinne ennen puhdistuslaitoksen asennusta?
Koska silloin sen pitäisi toimia myös yhden kanssa...
Tämä täsmälleen. Kuulostaa siltä, että urakoitsija haistaa helposti huijattavan asiakkaan.

• Tykkään
MultiMan ja 2 muuta
  • Laddar…
Nyt en väitä, että se olisi yksinkertaista tai nopeasti tehtyä vaihtaa stammar. Erityisesti kun kyseessä on 20 metrin matka. Kuitenkin 192.000kr on hirvittävän paljon rahaa. Ehkä sen voisi kuitenkin alentaa noin 50.000.
MUTTA, kaiken kaikkiaan se ei ole "rakettitiedettä" murtaa betoni ja vaihtaa stamma. Jos olet vain normaalista kätevä, ja kehosi on kunnossa, pystyt tekemään tämän itse. Se helpottaa tietysti valtavasti, jos sinulla on pari työhaluista teini-ikäistä poikaa tai joku veli tai paras kaveri. Varmuuden vuoksi sanon, että myös naissukupuolen ihmiset voivat olla avuksi.
Monessa ketjussa foorumilla muut ovat dokumentoineet omat stambyte-prosessinsa.

• Vihainen
  • Tykkään
Willmanh ja 2 muuta
  • Laddar…
Onko 192k pelkästään kellarityöskentelyyn? Siinä tapauksessa se kuulostaa täysin järjettömältä... Teen parhaillaan samanlaista työtä kellarissani, mutta paljon suurempaa. Vuokrasin koneet ja hajotin koko kellarilaatan (47 neliömetriä), laitoin eristystä, uuden viemärijärjestelmän ja vedin haaroja uuteen kylpyhuoneeseen, joka tulee sinne, vahvistan ja asennan tällä hetkellä lattialämmitystä. Omani on noin 12m, mutta haarautumisia on vielä noin 6m. Teen kaiken itse, ja jos jätän lattialämmityksen kustannuksesta pois, se ei ylitä 30k materiaalin ja konevuokran osalta. Lasken siihen mukaan murskeen ja sementin. Rehellisesti uskon, että selviät 10k materiaalilla, jos pystyt/haluat tehdä työn itse. Materiaalin poisvienti lisätään kustannuksiin, ellei sitä voi hyödyntää esimerkiksi tontin täytössä.

J Jean The Wiz sanoi:
Olemme joutuneet hankalaan tilanteeseen, jossa meidän on nopeasti tehtävä putkiremontti kellarissamme omakotitalossa. Urakoitsija on juuri asentanut pienpuhdistamon ja nyt huomannut pienen kaadollisen vanhassa rungossa sekä sen, että osa siitä on vanhaa. Tämä tarkoittaa, että koko lattia on sahattava auki ja uusi runko asennettava. Noin 20 m. Ennen kuin voimme liittää laitoksen, tämä on tehtävä, he sanovat. Olemme nyt saaneet hintalapun 192.000kr Rotin jälkeen sisältäen alv:n. Aiemmin (kiinteistön oston yhteydessä) saimme hintahaarukan 80.000kr (toiselta urakoitsijalta). Uuden tarjouksen mukaan materiaalit maksavat 67.000kr ja työ 176.000kr (ennen Rot). Tämä tarkoittaa 243 tuntityötä urakoitsijan tuntihinnalla 725kr/tunti. Sekä materiaalit että työ tuntuvat olevan todella korkeat kokemukseni mukaan. Kysymys on - kuka on oikeassa ja kuka väärässä? Olisin kiitollinen, jos joku haluaa miettiä tätä ja omaa tietoa. Kiitos etukäteen! Janne

Näin speksejä:

• Suojapeitto kosketutuille pinnoille
• Betonisaumaus/-hionta (noin 20 lm)
• Viemärilikkeet nykyisiin paikkoihin
• Viemärilikkeet rungosta autotalliin päin
• Betonipurku ja lastaus
• Ojan kaivaminen
• Reiän poraus ulkoseinään viemärijärjestelmän liittämiseksi
• Viemärituksin asennus, sähkö vedetään viemärijärjestelmästä tekniseen huoneeseen
• Raudoitus ja viemärituksin valu
• Lattian tasoitus teknisessä huoneessa (noin 9 neliömetriä)
• Jätteenkäsittely
Vanhempieni talossa relinoimme putket lattian alla, 6 liitäntää muistaakseni ja yksi viemärikaivo. Hinta oli yli 100 Rotin jälkeen, mikä yrityksen mukaan on noin kaksinkertainen verrattuna lattian avaamiseen ja uudelleen valamiseen, mutta välttyy ylimääräiseltä vaivalta ja se on valmis muutamassa päivässä. Vanhempani ovat melko hiljattain remontoineet kellarin. Ajattelin tehdä vastaavan harjoituksen ensi vuonna, minulla ei ole budjettia, mutta ajattelen tehdä sen yhdessä kirvesmieheni kanssa lattiat pilkkoen (raudoittamaton, ohut betoni), uusia putkia laittaen, valuen ja tasoitelaatta tehden. Lasken, että se vie ehkä viikon, 40 000 ehkä? Kirvesmieheni tekee ehkä 40-50 tuntia ja minä 15 - en ole vielä suunnitellut tarkasti. Materiaalikustannukset minulle ovat vähäpätöisiä, 3 lattiakaivoa, 10 metriä 110 putkea, 20 metriä 75 putkea (maksimi, vain arvioin jotakin) vähän mutkia, tarkastusluukkuja, kiinnikkeitä jne. ja sitten noin tonni betonia ja tasoitelaastia. Se maksaa ehkä 5000 kr.

725 kr/tunti (oletan, että sis. alv) on myös aika korkea betonin ja purkutyön osalta. (580 + alv)

Onhan vaikea arvioida sinun työtäsi, mutta spontaani fiilis olisi, että jos sait hintahaarukan 80 000 niin se tuntuu melko kohtuulliselta.

Viimeksi muokattu:
B
Voihan miettiä, onko sinulla varaa käydä töissä? 192k on paljon rahaa. Minun tuntipalkallani minulla ei ole varaa käydä töissä, silloin on järkevämpää jäädä kotiin ja hoitaa tällainen asia itse. Olen itse tehnyt juuri tämän työn, joten tiedän tarkalleen kuinka paljon työtä se on.

Tekisin sen itse jokaisena viikon päivänä, jos minun pitäisi valita, tekisinkö sen uudestaan.

Materiaalit tähän ovat halpoja, pintojen palauttaminen voi olla kallista, ja siinä teidän huoneiden kunnianhimotaso asettaa rajat.

Jos se on toiminut aiemmin heikolla taaksepäin kaadolla, ei ole kriisi tai paniikki korjata tämä heti tässä ja nyt. Puhdistamo toimii joka tapauksessa, kunhan jätevesi pääsee sinne ja taaksepäin kaato ei ole niin voimakas, että siitä muodostuisi vesilukko.

• Tykkään
Farstatjej90 ja 6 muuta
  • Laddar…
A
Mutta kysymys on, tarvitseeko TS ylipäätään vaihtaa putkiaan?
Nämä näyttävät toimineen jo ennen jäteveden puhdistusmenetelmän vaihtamista.

• Tykkään
mikethebik ja 1 muu
  • Laddar…
Rejäl sanoi:
Mutta kysymys on, tarvitseeko TS ylipäätään vaihtaa putkistojaan?
Näyttää siltä, että ne ovat toimineet ennen jäteveden puhdistusmenetelmän muutosta.
Kyllä, haluaisi tietää kuinka paljon he ovat nostaneet viemäriä taloon uuden puhdistuslaitoksen myötä, jos kenties on olemassa jokin muu ratkaisu.

A
T Trappa sanoi:
Kyllä, haluaisi tietää kuinka paljon he ovat nostaneet talon jätevesiputken korkeus uuden puhdistamon kanssa, jos ehkä on olemassa jokin muu ratkaisu.
Siinä tapauksessa urakoitsija on tehnyt virheen, ei pitäisi muuttaa tuloputken korkeutta ilman varmistusta, että ei tule takaiskuja.. jos näin on TS:n kohdalla, on vain muutettava ja kaivettava pienpuhdistamo syvemmälle urakoitsijalle..

• Tykkään
mikethebik ja 3 muuta
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.