Olemme melko äskettäin saaneet rakennusluvan pienen ikkunan (680x680) asentamiseen rivitalomme yläkertaan. Keskustelin vähän ideoista täällä foorumilla sekä paikallisen rakennusfirman kanssa siitä, miten ikkuna kannattaisi toteuttaa. Valitettavasti en antanut talosta mitään yksityiskohtaisia kuvauksia, vaan ainoastaan julkisivupiirroksen ja sain sitten vastauksen kaikilta, että tällaisen harjakattoisen talon seinä ei ole kantava (mikä olen ymmärtänyt, ettei yleensä olekaan 9 kertaa 10:stä), ja siten ikkuna voidaan toteuttaa kahdella vaakatasoon ja kahdella pystytasoon asennetulla palkilla.
Kun olimme asentamassa ikkunaa ja avasimme seinän, huomasimme, että siellä oli kolme melko tiiviisti asetettua palkkia yhden sijaan, mitä olin odottanut. Keskimmäinen palkki oli kuitenkin melko löysä ja heilui voimakkaasti edestakaisin käsisahan avulla leikattaessa. Päätimme kuitenkin jatkaa suunnitelman mukaisesti. Kun ikkuna oli paikallaan, minulle tuli kuitenkin huono tunne ja aloin siksi yrittää tutkia kattorakennetta tarkemmin. Pienen lisäkeskustelun jälkeen asiantuntijoiden kanssa sain tietää, että päätyseinä on osittain kantava ja tukee harjanpalkkia. Olen jälkikäteen yrittänyt vahvistaa ikkunan ympäristöä lisäpalkkien avulla sivuilla sekä muutamalla vahvistetulla kulmaraudalla. Asetin myös lisäpalkin ikkunan alapuolen yhteen kulmaan, joka saa tukea lattiatason rimasta. Vastaavassa kulmassa yläpuolella on vain vaakatasoon asennettuja palkkeja pystyssä olevien palkkien välillä, joten lisäpalkki sinne ei ehkä toisi paljoakaan hyötyä? Tässä heikko kohta on kuitenkin vaakapalkki ikkunan yläpuolella.
Kysymykseni on: luuletteko, että se kestää, pitääkö minun vahvistaa enemmän vai pitäisikö minun kutsua joku laskemaan tämä ja kehittämään uuden ratkaisun?
Olisin erittäin kiitollinen avusta tässä!
Liitteenä on erilaisia piirroksia, kuva rakennuksesta sekä julkisivupiirros.
Hieman vaikeasti arvioitavissa. Piirustukset eivät ole täydellisiä, jotta niitä voisi laskea. Harjapalkin lisäksi on pitkittäisiä kattokertoja. Päätyikkunan poikittainen palkkikannatus on melko varmasti riittämättömästi toteutettu, mutta paras olisi ensin laskea kuorma harjapalkista.
Kiitos! Valitettavasti kaupungin rakennusvirastossa ei ole enää lisärakennuspiirustuksia.
Onko olemassa mitään rakennetta, jonka voisi tehdä ja joka varmasti vastaisi kolmen katkaistun pystyregelin (38x118) kantavuutta ilman, että tarvitsee laskea kuormaa?
Sinun täytyy tehdä kehys ikkunan ympärille pystysuorilla lankuilla. Kuinka pitkä matka on harjapalkin seuraavaan tukeen? Kuinka leveä talo on? Missä se sijaitsee (eli lumivyöhyke)?
Jouduin avaamaan kipsilevyn osan ullakolta nähdäkseni, miltä harjapalkin tuki näyttää. Palkki lepää siis koolingin päällä ja muut saavat tukea katosta. Keskimmäinen koolinki ja vasen koolinki kuvassa ovat siis kaksi ulompaa koolinkia kolmesta, jotka katkaisimme ikkunan luona. Keskimmäinen katkaistu koolinki saa tukea vain lattiasta noin 40 cm ikkunan yläpuolella. Etäisyys ikkunasta harjapalkkiin on 2,5 m ja nämä koolingit kulkevat suoraan ylöspäin ilman tukea matkalla. Toivottavasti se tuli ymmärrettäväksi.
Päätyseinä on 10,89 m leveä ja talo sijaitsee lumivyöhyke 2.
Nykyisessä kattorakenteessa ei ole suuria kuormituksia harjapalkilla, mutta ikkunan ympärillä olevaa välitystä tulisi toteuttaa alla olevan kuvan mukaisesti.
Olen käyttänyt 45x95 C 24 puutavaraa. Se voi riittää myös keskisarakkeille, se riippuu niiden pituudesta.
Sitten vaihdan nykyisen siihen. Ajattelin, että pidän nykyiset pystyssä olevat pystypuut 38x118, jotka tulevat katonharjasta alas, joten ne saavat pysyä siinä mitassa.
Suuri kiitos piirroksesta ja että olet käyttänyt aikaasi laskemiseen!
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.