6 613 lukukertaa ·
18 vastausta
7k lukukertaa
18 vastausta
APUA! Tarvitsen laskea voimia jne...
Hei
Tarvitsen hieman apua teiltä tietäviltä pienen kysymyksen kanssa.
Haluan ripustaa keittiökaapin betoniseinääni, mutta tämä ei ole tavallinen keittiökaappi, vaan sellainen, jonka arvelen voivan painaa 300kg (älkää kysykö miksi
) mikä tarkoittaa, että minun on käytettävä hyviä kiinnitystarvikkeita, mutta sen ongelman olen jo ratkaissut.
Joten nyt seuraavaan, toimiiko suunnittelemani rakenne (katso kuva). Jaksavatko tangot kantaa 300kg (lähes 3000N) murtumatta hitsauksessa?
PYYSYTEN AUTTAKAA minua tässä asiassa, ja jos ette voi, mutta tiedätte, mistä voisin saada apua, kertokaa sekin...
Huomioi, että en voi käyttää vahvempia tankoja kuin 45mm, mieluiten 35mm...
Kiitän etukäteen!!!d^_^bd^_^b
Tarvitsen hieman apua teiltä tietäviltä pienen kysymyksen kanssa.
Haluan ripustaa keittiökaapin betoniseinääni, mutta tämä ei ole tavallinen keittiökaappi, vaan sellainen, jonka arvelen voivan painaa 300kg (älkää kysykö miksi
Joten nyt seuraavaan, toimiiko suunnittelemani rakenne (katso kuva). Jaksavatko tangot kantaa 300kg (lähes 3000N) murtumatta hitsauksessa?
PYYSYTEN AUTTAKAA minua tässä asiassa, ja jos ette voi, mutta tiedätte, mistä voisin saada apua, kertokaa sekin...
Huomioi, että en voi käyttää vahvempia tankoja kuin 45mm, mieluiten 35mm...
Kiitän etukäteen!!!d^_^bd^_^b
Se riippuu myös hitsin geometrisesta toteutuksesta ja hitsauslaadusta.
Teoriassa hitsattu materiaali on vahvempaa kuin perusmateriaali. Ongelmat tulevat esiin virheellisessä toteutuksessa: kuonaa hitsissä, huokosia, juurivirheitä, liian pullistunut hitsi, väärä a-mitta ja niin edelleen.
Sen sijaan, että olisi levy alla, voisi ajatella jäykisteitä hitsattuna palkin alle hieman leveämmälle nauhateräkselle.
Teoriassa hitsattu materiaali on vahvempaa kuin perusmateriaali. Ongelmat tulevat esiin virheellisessä toteutuksessa: kuonaa hitsissä, huokosia, juurivirheitä, liian pullistunut hitsi, väärä a-mitta ja niin edelleen.
Sen sijaan, että olisi levy alla, voisi ajatella jäykisteitä hitsattuna palkin alle hieman leveämmälle nauhateräkselle.
Moderator
· Stockholm
· 57 839 viestiä
Ensimmäinen kysymys on, mikä kaappi tämä on (ei sisältö). Onko se alakaappi, joka asennetaan lähelle lattiaa, vai onko se korkea kaappi, joka myös on lähellä lattiaa. Vai onko se yläkaappi, joka sijaitsee työtason yläpuolella?
Pituuksien perusteella ei näytä olevan yläkaappi?
Pituuksien perusteella ei näytä olevan yläkaappi?
mycke_nu
Ehkä et huomannut, että rakenteen tulee kestää 300 kg, joten levy ei toimi...
Noseone
Paino jakautuu "käsivarsien" yli.
BorgP
Ammattilaiset tulevat hitsaamaan rakenteen yhteen, mutta ymmärrän mitä tarkoitat.
Liitän uuden kuvan, joka saattaa olla parempi ratkaisu.
hempularen
Kyse on kaapistoista, tangot tulevat olemaan sisällä kaapeissa. Liitän myös kolme kuvaa, jotta ymmärrätte minua hieman paremmin toivottavasti, huomioi että tämä on kylpyhuoneessa ja haluan ripustaa kaapin. Mutta periaate on sama, että kaapin on "leijuttava".
Liitän kolme kuvaa samanlaisesta rakenteesta ja uuden "piirustuksen" uudesta ratkaisusta.
Seinää vasten oleva litteä tanko on 10 mm paksu (tai toimiiko se ohuempana?) ja "käsivarret" ulottuvat 570 mm ja niiden mitat ovat 40x40 ja paksuus 4 mm.
"Alakäsivarsien" etureuna ulottuu "yläkävivarsien" keskelle.
Jos joku tietää, miten tämä lasketaan ammattitaitoisesti tai tuntee jonkun, joka saattaa tietää, ota yhteyttä.
Kiitos etukäteen
Ehkä et huomannut, että rakenteen tulee kestää 300 kg, joten levy ei toimi...
Noseone
Paino jakautuu "käsivarsien" yli.
BorgP
Ammattilaiset tulevat hitsaamaan rakenteen yhteen, mutta ymmärrän mitä tarkoitat.
Liitän uuden kuvan, joka saattaa olla parempi ratkaisu.
hempularen
Kyse on kaapistoista, tangot tulevat olemaan sisällä kaapeissa. Liitän myös kolme kuvaa, jotta ymmärrätte minua hieman paremmin toivottavasti, huomioi että tämä on kylpyhuoneessa ja haluan ripustaa kaapin. Mutta periaate on sama, että kaapin on "leijuttava".
Liitän kolme kuvaa samanlaisesta rakenteesta ja uuden "piirustuksen" uudesta ratkaisusta.
Seinää vasten oleva litteä tanko on 10 mm paksu (tai toimiiko se ohuempana?) ja "käsivarret" ulottuvat 570 mm ja niiden mitat ovat 40x40 ja paksuus 4 mm.
"Alakäsivarsien" etureuna ulottuu "yläkävivarsien" keskelle.
Jos joku tietää, miten tämä lasketaan ammattitaitoisesti tai tuntee jonkun, joka saattaa tietää, ota yhteyttä.
Kiitos etukäteen
rakentaja henke
Se on enimmäkseen "varret", jotka kantavat eniten, mutta tietenkin jokainen sauma on vahvistettava kunnolla. Mutta, jos tavallinen keittiökaappi kestää kaiken sen painon, jonka ilmoitan, niin eikö "minun" pitäisi kestää myös, vaikka se "roikkuu" ilmassa?
Se on enimmäkseen "varret", jotka kantavat eniten, mutta tietenkin jokainen sauma on vahvistettava kunnolla. Mutta, jos tavallinen keittiökaappi kestää kaiken sen painon, jonka ilmoitan, niin eikö "minun" pitäisi kestää myös, vaikka se "roikkuu" ilmassa?
En usko, että hitsauksessa on mitään ongelmia rakenteen kanssa, jossa on vinotuet, mutta sen sijaan levyn yläkiinnityksessä seinää vasten tulee olemaan erittäin suuria vetovoimia, vähintään 1000 kg (10 000 N).
Vähentääksesi vipuvaikutusta, antaisin levyn seinää vasten ulottua aivan kaapin alareunaan asti. Levyn tulee luonnollisesti olla myös riittävän jäykkä, jotta pidentämisestä olisi hyötyä.
Vähentääksesi vipuvaikutusta, antaisin levyn seinää vasten ulottua aivan kaapin alareunaan asti. Levyn tulee luonnollisesti olla myös riittävän jäykkä, jotta pidentämisestä olisi hyötyä.
Luulen, että rakennelmasi haluaa asettua ajan myötä. Ostin IKEAn neliönmuotoiset jalat ja laitoin ne tuskin puoliväliin ulos seinästä,
Jäsen
· Västerbottens län
· 18 049 viestiä
Ongelmana on "korkeus" latta-teräksessä. Jos etäisyys alareunasta yläosiin ruuvien reikiin on 50 mm, ja kuorma on 300 kg tasaisesti jakautunut, niin voima on noin 3000N noin 300 mm ulkona. Ruuvien voima on 300/50x3000N=18000N=1,8 tonnia, jos korkeus tuplataan 100 mm:iin reunan ja ruuvin välillä, niin se on juuri alle 1 tonni.
Ehdotukseni on asettaa ruostumaton teräs- kolmiohaitari, joka on yhtä korkea kuin kaappi. Sisäpuolelle ennen kaapin kokoamista tai ulkopuolelle peitelevyllä, jos useita kaappeja asennetaan, aseta teräslevy väliin.
Levy ei tarvitse olla paksu, 1 mm tai niin.
Protte
Ehdotukseni on asettaa ruostumaton teräs- kolmiohaitari, joka on yhtä korkea kuin kaappi. Sisäpuolelle ennen kaapin kokoamista tai ulkopuolelle peitelevyllä, jos useita kaappeja asennetaan, aseta teräslevy väliin.
Levy ei tarvitse olla paksu, 1 mm tai niin.
Protte
mycke_nu
Ymmärrän mitä tarkoitat, mutta puhuin Hiltille (www.hilti.se) ja he suosittelivat ruuviankkuria (?) nimeltään HUS-H10. Tämä kestää 1600kg (http://www.hilti.se/holse/page/modu...4FEF5176DC18EC41.node3?lang=sv&nodeId=-219396).
Tällä eliminoidaan tarve levylle, joka ulottuu alakaapin alareunaan asti, kuten sanoit.
byggare henke
Se ei ole IKEA, aion rakentaa itse MDF:stä 22mm.
Fixar_Krille
Ei sen tarvitse välttämättä olla niin.
prototypen
Onnittelut kummisedän tittelistä
Et usko, että korkeus (latasta) 150-200mm riittäisi?
Kirjoitit, että jos ruuvit asetetaan 50mm alasyrjästä, voima olisi 18000N (1,8 tonnia) ja että jos se kaksinkertaistettaisiin 100mm:iin, se olisi hieman alle tonni, mikä vahvistaa, että Hiltin ruuviankkuria voidaan käyttää, kun se kestää 1600kg, jos ne asetetaan (2-3 kpl) 100mm alalaidasta lattaan.
Ongelma, kuten sen näen, on enemmän siinä, kestävätkö hitsisaumat painon eikä niin paljon siinä, tuleeko kaappi jonain päivänä putoamaan kiinnitysten irrottua.
Suosittelemasi levy, mitä varten se olisi? Anteeksi jos olen hidas hehe...
Kiitos toistaiseksi
Ymmärrän mitä tarkoitat, mutta puhuin Hiltille (www.hilti.se) ja he suosittelivat ruuviankkuria (?) nimeltään HUS-H10. Tämä kestää 1600kg (http://www.hilti.se/holse/page/modu...4FEF5176DC18EC41.node3?lang=sv&nodeId=-219396).
Tällä eliminoidaan tarve levylle, joka ulottuu alakaapin alareunaan asti, kuten sanoit.
byggare henke
Se ei ole IKEA, aion rakentaa itse MDF:stä 22mm.
Fixar_Krille
Ei sen tarvitse välttämättä olla niin.
prototypen
Onnittelut kummisedän tittelistä
Et usko, että korkeus (latasta) 150-200mm riittäisi?
Kirjoitit, että jos ruuvit asetetaan 50mm alasyrjästä, voima olisi 18000N (1,8 tonnia) ja että jos se kaksinkertaistettaisiin 100mm:iin, se olisi hieman alle tonni, mikä vahvistaa, että Hiltin ruuviankkuria voidaan käyttää, kun se kestää 1600kg, jos ne asetetaan (2-3 kpl) 100mm alalaidasta lattaan.
Ongelma, kuten sen näen, on enemmän siinä, kestävätkö hitsisaumat painon eikä niin paljon siinä, tuleeko kaappi jonain päivänä putoamaan kiinnitysten irrottua.
Suosittelemasi levy, mitä varten se olisi? Anteeksi jos olen hidas hehe...
Kiitos toistaiseksi