2 826 lukukertaa ·
6 vastausta
3k lukukertaa
6 vastausta
APUA!! Suuret virheet julkisivuremontissa, mitä tehdä?
Hei,
Minulla on meneillään julkisivun kunnostus, joka on pian valmis. Paneelit, ikkunanvaihto sekä jonkin verran lisäeristystä ja peltityöt.
Paikallinen yritys, joka suoritti työn, piti kahden päivän tauon ja käytin tilaisuuden hyväkseni kutsua tuttavia kirvesmiehiä tarkastamaan työn. Kaikkien kolmen kirvesmiehen mukaan työ on kaukana hyväksytystä. Yli 15 huomautusta, ja he olivat epäileväisiä siitä, onko kirvesmiehellä pätevyyttä suorittaa työ oikein.
Olen koonnut kaikki muistiinpanot ja kutsunut paikallisen yrityksen kokoukseen lähiaikoina keskustelemaan toimenpiteistä/ratkaisuista.
Kysymykseni. Mitä tehdä, jos ei päästä sopimukseen? Suuria osia paneelityöstä voi mahdollisesti joutua tekemään uudelleen. Se ei tule olemaan halpaa yritykselle. En tietenkään halunnut päätyä tähän tilanteeseen, mutta minulla ei ole valinnanvaraa, koska työ on valitettavasti erittäin huonosti tehty. He ovat kiirehtineet työn läpi alusta lähtien, ja olen sanonut heille, että heidän pitäisi ottaa rauhallisesti alusta lähtien.
Ottaako mukaan riippumattoman tarkastajan? Mitä tapahtuu, jos yritys ei halua tehdä työtä uudelleen? Miten lasketaan, mikä on kohtuullista maksaa?
Harmillinen kokemus, mutta valitettavasti olen nyt tässä tilanteessa.
Vinkkejä, miten hoitaa asia sujuvasti?
Kalle
Minulla on meneillään julkisivun kunnostus, joka on pian valmis. Paneelit, ikkunanvaihto sekä jonkin verran lisäeristystä ja peltityöt.
Paikallinen yritys, joka suoritti työn, piti kahden päivän tauon ja käytin tilaisuuden hyväkseni kutsua tuttavia kirvesmiehiä tarkastamaan työn. Kaikkien kolmen kirvesmiehen mukaan työ on kaukana hyväksytystä. Yli 15 huomautusta, ja he olivat epäileväisiä siitä, onko kirvesmiehellä pätevyyttä suorittaa työ oikein.
Olen koonnut kaikki muistiinpanot ja kutsunut paikallisen yrityksen kokoukseen lähiaikoina keskustelemaan toimenpiteistä/ratkaisuista.
Kysymykseni. Mitä tehdä, jos ei päästä sopimukseen? Suuria osia paneelityöstä voi mahdollisesti joutua tekemään uudelleen. Se ei tule olemaan halpaa yritykselle. En tietenkään halunnut päätyä tähän tilanteeseen, mutta minulla ei ole valinnanvaraa, koska työ on valitettavasti erittäin huonosti tehty. He ovat kiirehtineet työn läpi alusta lähtien, ja olen sanonut heille, että heidän pitäisi ottaa rauhallisesti alusta lähtien.
Ottaako mukaan riippumattoman tarkastajan? Mitä tapahtuu, jos yritys ei halua tehdä työtä uudelleen? Miten lasketaan, mikä on kohtuullista maksaa?
Harmillinen kokemus, mutta valitettavasti olen nyt tässä tilanteessa.
Vinkkejä, miten hoitaa asia sujuvasti?
Kalle
En tiedä miten se tehdään sujuvasti mutta tärkeää on varmaan tehdä odotukset selväksi. Mitä pidätte vääränä ja miksi sekä tehdä selväksi, että odotat, että se tehdään oikein ja jos he eivät usko kykenevänsä ratkaisemaan sitä oikein, he voivat omalla kustannuksellaan palkata jonkun, joka voi. Vaihtoehtoisesti he suostuvat luopumaan työstä, korvaus maksetaan sen jälkeen kun toinen firma on saattanut sen loppuun ja se riippuu kuinka paljon heidän työstään voitiin hyödyntää sekä uuden firman hinnasta. Jos uusi firma joutuu aloittamaan heidän työnsä purkamisella, tulette sen sijaan vaatimaan vahingonkorvausta.
T TypRätt sanoi:Vet inte hur man gör det smidigt men viktigt är väl att gör tydligt med förväntningar. Vad anser ni vara fel och varför samt göra det tydligt att du förväntar dig att det görs korrekt och tror de sig inte kunna lösa det korrekt kan de på egen bekostnad ta in någon som kan. Alternativt så går de med på att hoppa av arbetet, ersättning kommer att utgå efter att det färdigställts av annan firma och beror ju då på hur mycket av deras arbete som kunde användas samt nya firmans pris. Går ni back för att nya firman måste börja med att riva deras arbete kommer ni istället begära skadestånd.
Hej, tack för svar. Jag får se hur det går. Mvh Kalle
Riippumaton tarkastaja, jonka molemmat osapuolet voivat hyväksyä, toimii yleensä hyvin, jos ei alun perin ole yksimielisyyttä siitä, mitä on korjattava. Mutta vältä tilannetta, jossa molemmat ottavat enemmän tai vähemmän puolueellisia tarkastajia, se vain menee pieleen.Kalle91 sanoi:
Älä koskaan unohda, että ainoa mahdollinen valttikorttisi on maksaminen. Älä anna itseäsi huijata maksamaan siitä, mikä on "valmista", vaikka ei tietenkään ole kohtuullista pidättää koko maksua. Pidätettävän summan tulee riittää jonkun muun suorittamaan työ ammattimaisella tuloksella.
kiitos vastauksesta. Lähetin sähköpostilla listan kaikista huomautuksista yritykselle. Tänään sain vastauksen, etteivät he halunneet jatkaa ja että minun pitäisi palkata joku muu. He valittivat, että mikään talossa ei ole kuten pitäisi ja että talo on pelkkä päänsärky. En voi ymmärtää tätä, koska projektissa ei ole mitään huomionarvoista.C cpalm sanoi:Riippumaton tarkastaja, jonka molemmat osapuolet voivat hyväksyä, toimii yleensä erittäin hyvin, jos ei alun perin olla yhtä mieltä siitä, mitä täytyy korjata. Mutta vältä ottamasta kumpaakin osapuolta edustavia enemmän tai vähemmän puolueellisia tarkastajia, siitä tulee vain sekava tilanne.
Älä koskaan unohda, että maksaminen on luultavasti ainoa keinosi pitää kiinni asiasta. Älä anna huijata itseäsi maksamaan "valmiista" työstä, vaikka ei tietenkään ole aina kohtuullista pidättää koko maksua. Sen, mitä pidät kiinni, pitäisi riittää, jotta voit antaa jonkun toisen saattaa työ loppuun ammattimaisella tavalla.
Luultavasti hän tiesi alusta alkaen, että työ ei ollut tehty oikein ja ettei hänellä ollut osaamista. Hän vain toivoi, etten huomaisi sitä (minkä huomasin kiitos ammattitaitoisten kirvesmiesten).
Hän vastasi myös, että lähettää kaikki laskut toimittajilta.
- Olen tilanteessa, jossa minulla on paneeleja, jotka täytyy purkaa eikä niitä voi käyttää uudelleen.
- Lisätyötä, joka vie koko lomani selvittämiseen.
- Minun piti myös vaihtaa ikkunat itse, ennen kuin valitsin hänet hoitamaan sen osana paneelityötä. Minulla on tarjous ulkomaiselta yritykseltä täsmälleen samasta tuotteesta (kirjaimellisesti) huomattavasti halvemmalla hinnalla.
Valitsin hänet, koska halusin yhdistää paneelityön ja eristyksen ikkunanvaihtoon, koska tarvitsin taukoa projektin suunnittelusta ja pystyin keskittymään muuhun. Valitettavasti kävi täysin päinvastoin.
Jos yritys on ostanut materiaalia, jota et enää katso voivasi käyttää, sinun ei tarvitse maksaa hänelle lähettämiäsi laskuja materiaalista. Olet maksanut palvelusta, jossa hän ostaa materiaalin ja kiinnittää sen paikoilleen. Jos hän ei ole suorittanut tätä, voit ilmoittaa hänelle, että hän on vapaa tulemaan hakemaan materiaalinsa, mutta et aio maksaa materiaalikustannuksia, koska työ ei ole valmis. Jos sen sijaan voit käyttää materiaalia, on kohtuullista, että maksat siitä ja pidät sen, mutta ole silloin selkeä siitä, mikä materiaali on kyseessä.
...ja oikeastaan hänen pitäisi myös palauttaa julkisivu/talo alkuperäiseen kuntoon, jos hän ei enää halua suorittaa sovittua palvelua julkisivuvaihtoa. Hän ei voi tulla ja repiä kaikkia paneeleja/rimat/pahvit ja jättää taloa täysin suojaamattomaksi.T TypRätt sanoi:Jos firmalla on ostettu materiaalia, jota et enää katso voivasi käyttää, sinun ei tarvitse maksaa hänen lähettämiään laskuja materiaalista. Olet maksanut palvelusta, jossa hän ostaa materiaalia ja naulaa sen ylös. Jos hän ei ole suorittanut tätä, voit ilmoittaa hänelle, että hänellä on vapaus tulla hakemaan materiaalin, mutta et aio vastata materiaalikustannuksista, koska työ ei ole valmis. Jos taas voit käyttää materiaalia, on kohtuullista, että maksat siitä ja pidät sen, mutta ole silloin selvä siitä, mikä on kyseessä.
Klikkaa tästä vastataksesi