Olen äskettäin ostanut talon, rinteeseen rakennetun omakotitalon, rakennettu 64.
2 asiaa, luulen, että meillä on itsekantava katto, voiko sen vahvistaa vain piirustusten perusteella? Se näyttää alla olevan mukaiselta asiakirjassa, jonka sain kunnalta
Ja, autotalli. Piirustuksissa, mielestäni näen, että niiden pitäisi olla 2 kappaletta tolppia autotallin keskellä. Mutta kuten näette kuvassa, näitä ei ole? Eikä mitään jälkiä, mitä pystyn näkemään? Miten tämä pitäisi tulkita?
En ole asiantuntija alalla, mutta en usko, että pelkästään kuviesi perusteella voi vastata kysymyksiisi. Luulen, että tarvittaisiin enemmän tietoa kattojen jänneväleistä sekä autotallin kattotuolityypistä. Jos autotallissa on harjakatto ja piilotettu palkki kuvan mukaisesti, uskon ainakin itse, että tolppia tarvitaan. Onko mahdollista nähdä, roikkuuko katto? Voit vetää muurarinlanka seinien väliin ja katsoa, osuuko se kattoon.
Jos olet ladannut rakennepiirustuksen, väliseinä on kantava. Mitä tulee autotalliin, siltä puuttuu pylväs ja palkki keskeltä. Mitä autotallin päällä on?
Sain vastauksen Rakennusinsinööriltä, jolta kysyin sähköpostitse, että saamani ovat arkkitehtipiirustuksia/rakennuslupapiirustuksia. Joten minun on hankittava rakennepiirustukset tai hankittava puuseppä arviointia varten.
Pitänee vähän painostaa kuntaa, jos heillä ei ole niitä, onko sitten mahdotonta saada käsiinsä K-piirustuksia luuletko?
Kunnalla ei ole rakennuspiirustuksia. Mutta mitä tulee autotalliin, ihmettelen miksi se ei ole jo romahtanut? jänneväli näyttää olevan noin 7 metriä ja piilotettu palkki 8 metriä, joka kantaa välipohjaa. Ja lisäksi kerros yläpuolella.
Garagakuvassa/muokkauksessa mielestäni näyttää siltä, että sisäkatto roikkuu ikkunoiden kohdalla, mutta se voi olla optinen harha...
Voisiko olla niin, että autotallin tukipuut on poistettu ja korvattu lisäpalkilla kantavuuden parantamiseksi?
Meidän talossa yläkerta kannatetaan noin 11 metrin pituisilla liimapuupalkeilla ja 2 tukipuuta per palkki talon sisällä. Tiedän ihmisiä, joilla on samanlaisia taloja, joissa on poistettu 1-2 tukipuuta, jolloin katto taipuu alaspäin, mutta yläkerta ei ole (vielä) romahtanut. Toisissa taloissa on laitettu lisäpalkki samanaikaisesti tukipuiden poistamisen kanssa, eikä kattoon ole kohdistunut vaikutuksia.....
Onko autotallissa "alennettu" sisäkatto? Ehkä voisit tehdä pienen luukun kattoon siihen kohtaan, missä palkin pitäisi olla, ja katsoa miltä se näyttää sisäpuolella. Ehkä löydät lisäpalkin ja silloin tiedät, miten asia on
Ja, då har man ändrat konstruktionen, armerat plattan på ett sådant sätt att pelarna inte behövs.
Mutta ei armeroida vain enemmän ja näin päästä eroon pilarista tai kantavasta seinästä. On hyvin mahdollista, että aikaisempi omistaja on poistanut pilarin/seinän silkasta typeryydestä.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.