4 238 lukukertaa ·
20 vastausta
4k lukukertaa
20 vastausta
Apua, kynnyksessäni kasvaa sieniä!
Minulla on ulko-oven kynnys, joka on ollut melko huono jo jonkin aikaa, mutta olen lykännyt sen käsittelyä, koska olen ollut epävarma kuinka tehdä se parhaiten.
Kun nyt huomasin, että siitä kasvaa sientä, tunsin, että minun on pakko ryhtyä toimeen välittömästi! Se on siis täysin mätä.
Onko suunnilleen helppoa ja tehokasta vaihtaa vain kynnystä? Mitä voi tehdä, jotta sitä ei tapahtuisi uudelleen? Ovikaan ei ole katon alla: katos? Jonkinlainen pelti kynnyksen päälle?
Kiitos etukäteen!
Kun nyt huomasin, että siitä kasvaa sientä, tunsin, että minun on pakko ryhtyä toimeen välittömästi! Se on siis täysin mätä.
Onko suunnilleen helppoa ja tehokasta vaihtaa vain kynnystä? Mitä voi tehdä, jotta sitä ei tapahtuisi uudelleen? Ovikaan ei ole katon alla: katos? Jonkinlainen pelti kynnyksen päälle?
Kiitos etukäteen!
Uskon, että myös ovenkarmin alaosa on aika laho. Eikä ihme, että se on lahonnut, kun kynnys on niin matalalla, että vesi voi vapaasti valua betonilattiasta kynnystä kohti. Betoniulkotaso oven ulkopuolella on aivan liian korkea, ei myöskään olisi pahitteeksi, jos oven yläpuolella olisi katos.
Kuva koko ovesta, kiitos! Jos alaosa on puuta, sinun pitäisi poistaa tämä osa ja valaa tilalle. Ilman kattoa yläpuolella ongelma palaa takaisin. Onko maaperällä kaltevuutta pois talosta?
Onko mahdollista nostaa koko ovea pari senttiä? Siinä tapauksessa voit kosteus-suojata kynnystä ulkopuolelta kosteussululla ja saada hieman jyrkemmän kaltevuuden ulospäin.
Se on mitä olisin satsannut ainakin.
Se on mitä olisin satsannut ainakin.
Han menar att det alltid kommer vara fuktigt i och vid tröskeln pga fel nivå på golvet utanför. Vilket du ju också upptäckt. I princip kan du ju såga bort allt dåligt trä med ett multiverktyg/fein, och gjuta i cement i stället. Sedan göra en form och gjuta upp nån dm som karm/eller ersätta med friskt trä, fast då kommer problemet tillbaka utan tak och åtgärder av fukt. Man kan ju även köra med en bit plåt från plåtslagaren som karm och låta den gå ner en bit och sedan gjuta tröskeln (jag har många gånger mätt exakt vad jag behöver och för en billig peng fått dom att bocka till precis) eller fuktspärra karmen etc som sagt.E erik8308 sanoi:
Viimeksi muokattu:
Ilman katosta ja liian matalalle asetettu ovi. Kellarissa voi myös käyttää metallisia ovenkarmeja, mutta silloin sinun täytyy luultavasti vaihtaa koko "paketti". Hyvä vaihtoehto on se, mitä pacman42 kirjoittaa.E erik8308 sanoi:
Tunnustele veitsellä puuta, miltä se tuntuu; jos se on kovaa, se voidaan pelastaa. Jos se on pehmeää, se kannattaa vaihtaa. Asenna sitten sokkelilevy oven alareunaan, koska uskon, että julkisivu päästää sateen alas oven eteen ja roiskuttuu oven alle, mikä johtaa märkään kynnykseen. Huomasin tämän myös ulko-ovellani, kun rakensin terassin uudelleen ja vaihdoin katon, että vesi, joka roiskuu terassille, pääsi kynnyn ja oven väliin.
Aivan kuten muutkin ovat huomauttaneet, on myös karmin laho. Ajatukseni on, että kynnys (puu) imee vettä betonista ja siksi kynnys on liian kostea.
Olen vaihtanut oven ja karmin sekä laittanut bitumihuovan uuden kynnyksen alle. Silloin puu ei ime vettä betonista. Siellä on kaivo, joka huolehtii sadevedestä.
Olen vaihtanut oven ja karmin sekä laittanut bitumihuovan uuden kynnyksen alle. Silloin puu ei ime vettä betonista. Siellä on kaivo, joka huolehtii sadevedestä.
Hmm, mielenkiintoisia vastauksia.
Oven nostaminen muutaman sentin on ehkä paras ratkaisu, mutta ei se helppo ratkaisu, jota toivoin.
Kynnys on täysin pehmeä. Pitää kai poistaa se ja katsoa, mitä sen alla on. Se on ollut siinä varmastikin 15 vuotta. Olemme asuneet täällä 9 vuotta, ja he olivat tehneet sen useita vuosia ennen kuin ostimme talon.
Vaikuttaa siltä, että tehokkain ratkaisu (aika/rahat suhteutettuna tulokseen) on poistaa kynnys ja varmistaa, että sen alla on kynnyspahvia tai muuta, ja sitten päällystää uusi kynnys pellillä.
Oven nostaminen muutaman sentin on ehkä paras ratkaisu, mutta ei se helppo ratkaisu, jota toivoin.
Kynnys on täysin pehmeä. Pitää kai poistaa se ja katsoa, mitä sen alla on. Se on ollut siinä varmastikin 15 vuotta. Olemme asuneet täällä 9 vuotta, ja he olivat tehneet sen useita vuosia ennen kuin ostimme talon.
Vaikuttaa siltä, että tehokkain ratkaisu (aika/rahat suhteutettuna tulokseen) on poistaa kynnys ja varmistaa, että sen alla on kynnyspahvia tai muuta, ja sitten päällystää uusi kynnys pellillä.
Lähempi tarkastelu ja miettiminen johtivat minut ajattelemaan, että saattaa olla niin, että oven ja kynnyksen väli on liian tiukka ja vesi "imeytyy" sinne. Lisäksi kynnys ulkonee noin 5 mm oven ulkopuolelle.
Peltiliuskojen ja uuden kynnyksen lisäksi ajattelin, että voisiko ovea nostaa ja asentaa jonkin liuskan/läpän oven alaosaan, jotta vesi ei valuisi kynnykselle (vaan ulospäin). Mitä mieltä olette siitä?
Peltiliuskojen ja uuden kynnyksen lisäksi ajattelin, että voisiko ovea nostaa ja asentaa jonkin liuskan/läpän oven alaosaan, jotta vesi ei valuisi kynnykselle (vaan ulospäin). Mitä mieltä olette siitä?