Olen juuri alkanut purkaa vintillä rakentaakseni omat huoneet kahdelle pienelle tytölleni.

Toisessa huoneessa on kaksi kissanvindaa jokaisella puolella huonetta. Olen alkanut purkaa näitä ja saanut vähän pohdittavaa.

Ensimmäinen mietintä on, voiko näissä olla jokin kantava toiminto rakenteessa. Olen jo purkanut kaikki seinän ruoteet paitsi yhden. En väittäisi, että näissä olisi ollut suurempaa painoa, koska ne oli naulattu kiinni kattokannattimien sivuun. Viimeinen ruode oli kuitenkin upotettu kattokannattimen alle. Liitän kuvan mukaan.

Tietona, talon katto rakennettiin uudelleen joitain vuosia sitten, kun osa kattokannattimista oli lahonnut vesivuodon jälkeen. En ollut kotona, kun se tehtiin, mutta näen, että uusia ruodeita on naulattu vanhojen viereen/niiden päälle.

Toinen kysymys koskee lautaa, jonka päällä ruoteet ovat olleet. Se näyttää olevan upotettu hirsiseiniin. Mikä funktio sillä voisi olla?

Haluaisin mieluiten päästä siitä eroon, jotta voisin vain ruuvata lastulevyt vanhan lattian päälle. Mutta sillä on varmasti jokin tehtävä alakerran sisäkaton kanssa.

Onko jollakin vinkkiä, mitä kannattaisi tehdä?

Puupalkki, joka on asennettu tukeen, näkyvissä olevan katon alle, ja sen yläpuolella on eristemateriaalia.
Vanha puinen rakennuslattia, josta osa laudoista on poistettu. Taustalla näkyy puisia pystypalkkeja ja vaakasuuntaisia lautoja seinässä.
Ruuvattu ja purettu kattorakenteen nurkka puupalikoin, jossa näkyy jälkiä vanhoista vaurioista ja lisättyjä tukipuita.

Sinun täytyy tehdä selkeämpi selvitys, jotta asiayhteys voidaan ymmärtää. Kerro mielellään, mihin suuntaan eri kuvat on otettu.

Liitän muutaman kuvan, jotta näkee miltä koko huone näyttää.

Tyvärr, jag kan inte hjälpa med bilden.
Rakennusvaiheen ullakkohuone, jossa näkyy puupanelointi, viistokatto ja keskeneräinen lattia. Yhden seinän edessä on rakennustyökaluja.
Huoneen remontti näkyvissä, katto ja seinät purettu, reglar lattialla. Avautuva oviaukko näyttää viereiseen huoneeseen rakennustyön keskellä.

Säännössä, joka on lattialla, on ollut siis viisi palkkia ylöspäin kumpaankin kattotuoliin.

Jatkuu...

Tarkistin kattotuolit. Vanhat olivat 120mm korkeita ja nykyiset ovat 2x120. Joten katon pitäisi olla huomattavasti tukevampi kuin ennen. Kattotuolit ovat hieman yli cc 60 välein.

Olen myös todennut, että lattian palkki on kiinnitetty vain seiniin eikä kiinni lattiaan tai pohjakerroksen sisäkattoon. Sillä on siis vain jokin tehtävä vanhoille kattotuoleille.

Joten seinä kissalautoiksi on siis koostunut vaakasuorasta hirrestä. (Älä mieluiten käytä sanaa "regel" puusta, joka on tällä tavalla vaakasuorassa, koska se johtaa vääriin mielleyhtymiin) Koska nämä hirret ovat olleet kohtisuorasti lattian palkkien päällä, ei voi sulkea pois, että niillä on ollut jonkinlainen kantava vaikutus. Silloin on pohdittava, ovatko kattotuolit riittävän kokoiset, jotta katto pysyy joka tapauksessa. Arviointia varten on tiedettävä seuraavat asiat: talon leveys, eli etäisyys ulkoseinien välillä, katon kaltevuus, missä päin maata talo sijaitsee (voidaksemme arvioida lumikuorman), kattotuolien leveysmitta sekä ulkokaton toteutus.

Ei, päätykolmion seinät koostuivat lattialla olevasta kantoparrusta. (Se, mikä näkyy kuvissa kohoamassa.) Sen päällä oli 45x90 koolaukset, jotka oli naulattu vanhojen kattotuolien sivuille. Koolauksiin oli naulattu jonkinlainen paneli. Ehkä 22x120.

Vanhoja kattotuoleja oli 45x120.

Kun vaihdoimme katon muutama vuosi sitten, kattovaihtajat soittivat ja kertoivat, että osa kattotuoleista oli huono (keksi), koska katto oli vuotanut.

Koska en ollut kotona silloin, annettiin yritykselle ohje korjata, mitä tarvitaan.

Arvioni mukaan asennettiin 2 kpl 45x120 (korkeudeltaan) vanhan kattotuolin viereen. Sitten joku masoniitti/levy sen jälkeen ilmarako 45mm ja lopuksi 45x70 jaolla 400. Peitetty peltikatolla.

Huoneen leveys on noin 5 metriä ja katon kaltevuus on 36 astetta. Asun Pohjois-Suomessa, joten lumikuorma on luultavasti suurin mahdollinen, mutta koska kaltevuus on niin jyrkkä ja katto niin tasainen, siihen ei kerry paljon lunta.

Spontaanisti tuntuu siltä, että katto on nyt huomattavasti tukevampi kuin 120mm kattotuolien aikana.

Mitä internetistä voin lukea, niin mahdollisesti vanhan kattotuolin poistamani osa voi toimia estämään ulkoseinän puristumisen ulospäin suurten kuormitusten aikana.

Tuliko se yhtään selkeämmäksi?

PS.... kiitos palautteesta.

Ajattelen rakentaa uuden seinän 45x120:n runkopuilla hirsiseinää vasten ja kiinnittää pystyssä olevat runkopuut uusiin kattotuoleihin sekä kiinnittää ne sivuilta hirsiseiniin. Vahvistaakseni seinää, johon kattotuolit nojaavat päädyissä.

Paras vastaus

Mitä ymmärrän, sinun kaksinkertaiset 45x120 palkit kattotuoleissa riittävät "huolimatta" Pohjois-Suomesta. Useimmilla paikoilla Pohjois-Suomessa lumikuorma on 3,5 kN/neliömetri (laskettuna horisontaalitasossa). Kattokulma 36 astetta tarkoittaa, että on otettava huomioon 80 % lumikuormasta.

Ei pitäisi olla riskiä siitä, että seinät työntyvät ulos, koska on harjahirret, jotka estävät sen.

On monia muita (kalustaminen ja lämmitys) syitä, joiden vuoksi kattorakenteet ovat hyviä.

Vanhoja taloja on aina hieman hankalaa laskea.

Kiitos vastauksesta...

Olen rakentanut sata neliötä 1900-luvun taloni viereen ja kaikki on niin paljon helpompaa, kun rakentaa uutta sen sijaan, että "arvailisi", kuinka asiat toimivat vanhassa talossani.

Jotain, mitä en oikein ymmärrä, on mitä hanbjälkarna ovat.

Kattoparrut ovat vaakasuuntaisia palkkeja, joiden tehtävänä kattotuolissa on estää ulkoseiniä painumasta ulospäin. Ne voidaan korvata teräksisillä vetotangoilla.

Ajattelen, että olen ehkä käyttänyt kattotuoleja, jotka näyttävät tältä
Kolmion muotoinen kattotuolirakenne, vaakasuora tukipuu alhaalla ja vinoja tukipuita, ilman pystysuoraa tukea.
Ja sitten olen poistanut pystytuen, joka oli kissatuuliseinäni...

Kuva näyttää kattotuolin. Se ei ole täysin relevantti. Sinullahan on hirsi seinät, jotka nousevat hieman ylöspäin.

Eli minulla on siis A-kattotuoli?

Kyllä.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.